"Dabogda živio u zanimljivim vremenima", čuvena je kineska kletva, koju smo sigurno čuli puno puta u posljednjim "zanimljivim" mjesecima. Doduše, na našim prostorima se oduvijek živi u zanimljivim vremenima - ovo je prvi put da te zanimljivosti dijelimo s ostatkom svijeta. Prvi put da imamo čvrstu dodirnu točku s gostima, da i mi i oni bilježimo jedno ljeto za pamćenje. Ljeto obilježeno pandemijom i padom turističkog prometa.
No, gostiju ipak ima, i to više, nego što smo očekivali u optimističnim prognozama.
U prvih 10 dana kolovoza, turistički smještaj diljem Hrvatske ostvaruje 7,2 milijuna noćenja, s više od milijun turističkih dolazaka. Najviše noćenja bilježi
Istra s 1,7 milijuna, a slijedi ju Kvarner s 1,4 milijuna.
Dostupnost osobnim automobilom je oduvijek bila prednost sjevernog Jadrana, no Istri uz bok je obično išla Splitsko-dalmatinska i Dubrovačko-neretvanska županija. Dubrovačka se u ovom trenutku nalazi čak i iza Šibensko-kninske, a tik ispred Ličko-senjske, s 392 tisuće noćenja.
Baš u skladu s prognozama, više cestovnih kilometara udaljenosti znači manje dolazaka
Blizina naših pojedinih regija emitivnim tržištima Europe i relativno povoljna epidemiološka slika, dovele su do rasta broja dolazaka Nijemaca, Slovenaca i Poljaka u prvim danima kolovoza.
Čak 18 posto više domaćih turista
6% je više Nijemaca, nego u prvim danima kolovoza lani, 10% više Slovenaca, 16% više Poljaka. No, najveći rast u dolascima bilježimo mi Hrvati s 18% više dolazaka u prvih 10 dana kolovoza.
Nautički turizam je na 75% lanjskog srpanjskog prometa
U pojedinim mjestima u Hrvatskoj,
korona kriza se i ne osjeća. Traži se krevet više, možda i zbog činjenice da ovu godinu nisu svi aktivirali svoje kapacitete – neki zbog sigurnosti, drugi zbog papira – mnogo je kapaciteta bilo popunjavano na crno, dok je u ovoj situaciji evidencija nužna, pogotovo strancima kao jamstvo za ulazak u RH.
Prema nekim teorijama, zbog nelegalnih smještajnih objekata i neprijavljenih turista, lani je broj dolazaka bio puno veći od službenog, pa bi postotak, kojim uspoređujemo turistički promet s onim lanjskim, trebao biti niži.
Međutim, ovaj put su prognoze bile pogrešne - ostvarili smo puno veći postotak lanjskog turističkog prometa od predviđenih 30%. U srpnju ostvareno oko 60% lanjskog turističkog prometa, a u prvih 10 dana kolovoza čak 70%.
Od početka godine je ostvareno oko 50% lanjskog turističkog prometa
Bez obzira na teoriju kojoj smo se skloni prikloniti, činjenica je da je po prvi put ove godine srušena jedna prošlogodišnja brojka – proteklog vikenda 8. kolovoza, postaja Lučko je zabilježila nekoliko stotina ulazaka vozila više na autocestu u smjeru mora.
Popularne manje destinacije?
Neke su naše destinacije ostvarile više od 90 posto prometa nego lani u istom razdoblju, npr. Općina Pašman je trenutno na 96%. Ima i rekorda - Sv. Martin na Muri, s popularnim toplicama, je od početka godine do danas ostvario 12% više dolazaka, uz pretežno domaće goste.
Iako su
Rovinj, Poreč,
Medulin,
Crikvenica i
Umag označene kao top destinacije s najviše posjeta turista, priče s terena pokazuju da su izuzetno popularne manje destinacije, destinacije s malo smještajnih kapaciteta zbog čega neće nikada biti svrstane na liste top destinacija. To su mala primorska mjesta, kao i destinacije na manjim i udaljenijim otocima. Primjer je gore navedeni Pašman, ali pune kapacitete prijavljuju i otoci Šibenskog arhipelaga, Silba, Vis, Korčula, Vir, Petrčane, Čiovo, Sukošan i drugi.
Grad Krk se također može pohvaliti s izvrsnim rezultatima i 70% lanjskog srpanjskog prometa
Pa iako su neke od svjetskih popularnih internetskih agencija za punjenje smještaja provele niz akcija za povoljnije rezerviranje, čini se kako je
direktnih rezervacija najviše. Telefoni i mailovi zvone - izravan kontakt gosta i domaćina ipak je jamstvo sigurnijeg dolaska i boravka.
Je li na pomolu vraćanje korijenima domaćeg turizma, onog održivog, direktnog i iskrenog, a prije masovnog i stihijskog kakvog smo imali posljednjih godina, godina u kojima su se obarali turistički rekordi, ali i vrijednosti koje smo nudili svojim gostima? Hoćemo li zapamtiti ovo ljeto i kao prekretnicu, kao povratak kvaliteti i početak rada na održivim vrijednostima?