Privatne nekretnine za kratkoročan najam zauzimaju veliki dio svjetskog tržišta turističkog smještaja i taj udio konstantno raste. Prema analizama
Skift platforme, globalne bruto rezervacije su rasle u 2019. za 7%. Ukupna vrijednost tih rezervacija u nekretninama za kratkoročni najam je 115 milijardi dolara.
Borba za tržište nekretnina za kratkoročni najam se trenutno odvija između pet tvrtki koje drže ukupno 73% svih rezervacija. Pogađate, radi se o
Airbnb-ju,
Booking Holdingu sa svojim platformama
Booking.com i
Agoda,
Expedia Group s
Vrbo/Homeaway,
TripAdvisor i kineske
Tujia.
Preostali komad tržišta je izrazito rascjepkan.
Skift navodi kako postoje milijuni neovisnih domaćina, stotinjak tisuća menadžera nekretnina za kratkoročni najam i tisuće proizvođača koji opremaju apartmane i kuće za odmor, sa svim njihovim inačicama koje možemo zamisliti.
Profesionalizacija privatnog smještaja
Sve su jače platforme/agencije koje okupljaju privatne iznajmljivače pod svoje brendove kako bi privukli što više gostiju. U trendu su privatne nekretnine s uslugom poput one hotelske. U tijeku je profesionalizacija usluge domaćina kroz platforme poput
Vacase,
Onefinestay ili
Altido.
Tu su i
Sonder, Lyric, Stay Alfred i
Domio koji se ne oslanjaju na domaćine, već zakupljuju privatne nekretnine pa ih iznajmljuju uz hotelske usluge.
Lanac hotela
Marriott je, također, na tržištu nekretnina za kratkoročni najam sa svojim podbrendom
Homes & Villas od travnja prošle godine.
Uočljiv je trend spajanja hotelske usluge s turističkim smještajem u privatnim nekretninama
Na svjetskom tržištu turističkog smještaja prevladavaju hoteli i moteli, ali je velika i vrijednost privatnih objekata za kratkoročni najam
Tradicija se ne može proizvesti
Skift, međutim, tvrdi i kako je lako, usred gomile rizičnih ulaganja, zaboraviti da kratkoročni najam privatnih nekretnina postoji već desetljećima. Posebno u tradicionalnim odredištima za odmor širom Sjeverne Amerike i Europe. Većina spomenutih platformi ulaže u nekretnine u urbanim sredinama. Prema podacima
AirDNA od lipnja 2018. do kolovoza 2019. godine, tradicionalna odredišta za iznajmljivanje smještaja u kućanstvima su nadmašila svoje gradske kolege.
Sve su atraktivnije kuće za odmor u ruralnim krajevima
Pravna regulacija je neizvjesna, ne samo kod nas, već i u inozemstvu, ali turistički analitičari procjenjuju da je rast siguran. Procjenjuju i sve veća ulaganja u ovaj sektor u širem smislu, ali i njegov povratak korijenima i tradicionalnom gostoprimstvu u nekretninama za kratkoročni najam.
Neće se to dogoditi u čitavom segmentu, ali će sigurno biti tvrtki i agencija koji će na komercijalizaciju i profesionalizaciju, kakva se sada trenutno provodi, gledati kao na snažnu antitezu prema korijenima privatnog smještaja. Te će tvrtke marketinški snažno nuditi suprotno.
Borba za tržište nekretnina za kratkoročni najam se trenutno odvija između pet tvrtki koje drže ukupno 73% svih rezervacija
Hrvatski domaćin - nacionalni brend
To bi moglo turističku industriju navesti da uvede novu kategorizaciju, kako bi turisti mogli razlikovati profesionalni najam od odsjedanja kod domaćina. Iako su već sada turistima razlike između hotela, kratkoročnog najma, servisiranih apartmana i pansiona nejasne, nova kategorija bi mogla pomoći pružateljima usluge smještaja da ispune očekivanja svojih gostiju, bilo da odsjedaju na kauču u apartmanu, hotelskoj sobi u lancu ili luksuznom
penthouseu.
Kod nas je
pružanje usluge smještaja u domaćinstvima jasno pravno odvojeno i regulirano drugačije, nego što je to slučaj s drugim komercijalnim vrstama smještaja. Oznake, poput,
Like Home Šibensko-kninske ili
Kvarner Family Primorsko-goranske županije, donekle doprinose prepoznatljivosti smještaja kod domaćina u našim granicama, ali i dalje su previše vezane uz usko lokalno područje, barem iz perspektive stranih turista koji biraju destinaciju - Hrvatsku.
Stoga je možda krajnji čas da uhvatimo korak s gibanjima na svjetskom turističkom tržištu i brendiramo smještaj kod domaćina na nacionalnoj razini. Nazire se napuštanje dosadašnjeg sustava turističkih regija u smjeru promocije prepoznatljivosti Slavonije, Dalmacije, Istre, Like...
Ne bismo trebali poticati podizanje kvalitete privatnog smještaja u smjeru komercijalizacije i profesionalizacije, već u smjeru očuvanja naše tradicije - tradicije gostoprimstva i pružanja usluge smještaja u kućama u kojima i sami živimo
Hrvatski domaćin kao brend bi mogao pomoći razlikovanju istinskih domaćina, ljudi koji na lokaciji žive i pružaju uslugu smještaja u svojim kućanstvima, od onih koji kupuju nekretnine da bi ih iznajmljivali u našim destinacijama. Takva distinkcija je nužna kako bi se mogao formirati pravedan pravni okvir koji bi poticao ulaganja u
privatni smještaj domaćih mikropoduzetnika.
Hrvatski domaćin još od druge polovice prošlog stoljeća pruža gostoprimstvo domaćim i stranim turistima na svojoj djedovini, poštuje i čuva tradiciju svoje lokalne zajednice, njeguje prirodne i kulturne vrijednosti svoga kraja. To gostoprimstvo je pomoglo našem domaćinu da sačuva djedovinu od propadanja, djecu od iseljavanja.
Globalni trend putovanja kao doživljaja, a ne samo kao uživanja posebnosti destinacije ili smještaja, čini sve popularnijim odsjedanje kod domaćina. Hrvatska ima svoje domaćine, koji ostvaruju gotovo polovicu svih noćenja i znaju kako privući i zadržati goste. Poštujmo
hrvatske domaćine i promovirajmo usluge
hrvatskog domaćina kao posebnost domaće turističke ponude.