U sjeni protesta diljem Europe protiv
masovnog turizma i njegovih fatalnih učinaka na okoliš i društvo, prolaze izvješća
eVisitor sustava o novim rekordima turističke sezone kod nas.
Od početka godine do kraja kolovoza su zabilježene dvoznamenkaste brojke postotaka rasta što znači
14 % više dolazaka i
13 % više noćenja nego lani. Ukupno je ostvareno 85 milijuna noćenja, od čega gotovo 32 milijuna samo u kolovozu.
Zanimljivost: Podaci eVisitora potvrđuju kako je sezonalnost i dalje glavna odlika našeg turizma. Međutim, ljetne gužve nisu svojstvene samo nama. 1 od 3 noćenja u destinacijama EU je ostvareno u dva mjeseca glavne sezone, srpnju i kolovozu. Ipak, Eurostatova istraživanja pokazuju kako je sezonalnost najviše izražena upravo kod nas - 62 % svih noćenja u Hrvatskoj je ostvareno u ova dva mjeseca, slijedi nas Bugarska s 46 % pa Grčka s 43 %.
Najviše noćenja je ostvareno u domaćinstvima čiji su kreveti bili zauzeti 13 milijuna puta. Najčešće su nas posjećivali Nijemci, Slovenci, Austrijanci, Poljaci i Talijani, a i kontinentalna Hrvatska bilježi rast od 18 % s 1,4 milijuna ostvarenih noćenja.
Najpopularnije domaće destinacije su:
- Rovinj
- Dubrovnik
- Poreč
- Medulin
- Umag
- Split
- Mali Lošinj
- Crikvenica
- Pula
- Novalja
Brojke rastu, ali nas vesele sve manje. Sve smo svjesniji važnosti
održivog razvoja turizma kako bismo sačuvali naše prirodne i kulturne ljepote te izbjegli zamke masovnog turizma i njegov pogubni utjecaj na društvo. O turističkoj potrošnji u domaćim destinacijama ne znamo puno. Priča se o važnosti
podizanja kvalitete smještajne ponude i privlačenja manjeg broja turista, ali onih koji troše više.
Turistička potrošnja građana EU
Koga bismo mi to, zapravo, trebali privući i koja europska turistička tržišta bi nam trebala biti najzanimljivija kako bismo ugostili putnike koji se ne ustručavaju potrošiti koju kunu više u destinaciji?
Turistička potrošnja je ukupan trošak turista kojeg ostvaruje prilikom putovanja i boravka u destinaciji. Turistička potrošnja obuhvaća troškove prijevoza, smještaja, hrane i pića u destinaciji te ostale izdatke kojima se pokriva motiv dolaska u destinaciju - izleti, zabava i slične aktivnosti. U ukupnu potrošnju nisu uključeni izdaci za trajne i vrijedne proizvode, primjerice kupovina suvenira i slično.
Posljednje statistike
Eurostata pokazuju koliko je prosječni građanin pojedine Europske zemlje spreman potrošiti na putovanje. Statistike su objavljene u kolovozu ove godine, a podaci su za 2015. godinu.
Zemlja |
Eura po osobi / 2015. |
Švicarska |
746,8 |
Luksemburg |
743,91 |
Austrija |
609,51 |
Malta |
593,93 |
Belgija |
564,86 |
Irska |
476,68 |
Cipar |
448,14 |
Njemačka |
427,59 |
Francuska |
341,17 |
EU |
320,17 |
Finska |
311,57 |
Danska |
306,69 |
Grčka |
287,35 |
Slovačka |
266,45 |
Švedska |
246,85 |
Hrvatska |
238,72 |
Španjolska |
221,6 |
Slovenija |
212,61 |
Estonija |
203,8 |
Litva |
201,1 |
Poljska |
189,83 |
Bugarska |
160,62 |
Portugal |
156,27 |
Mađarska |
129,8 |
Češka |
125,93 |
Rumunjska |
116,98 |
Latvija |
116,83 |
V. Britanija |
podaci nisu dostupni |
Prema navedenim podacima, od Europljana su najrastrošniji Luksemburžani, ali njih rijetko susrećemo na ovim prostorima. U 2015. godini ih je u Hrvatsku stiglo tek 6635, što je zanemariv postotak u ukupnoj brojci od 12.683.179 stranih turista.*
Gosti iz Austrije su na drugom mjestu po potrošnji na putovanja, koji s preko milijun dolazaka ostvaruju značajan postotak od 9 % u ukupnoj strukturi noćenja stranaca u RH.
Naši najvjerniji
gosti Nijemci, koji se vrte oko brojke od 2 milijuna dolazaka s gotovo četvrtinom od svih ukupnih ostvarenih noćenja stranih turista u RH, troše 100-tinjak eura više od prosjeka EU. Zanimljivo je da, iako su Nijemci naši najbrojniji gosti, mi nismo njihova omiljena destinacija. Oni najradije putuju u Španjolsku, Italiju i Austriju. I putuju često. U 2016. godini su putovali čak 243.698.095 puta, dok smo mi, usporedbe radi, pakirali torbe 4.474.175 puta. Brojke se odnose na sva putovanja, domaća i u inozemstvo. Nešto manje od Nijemaca putuju Francuzi pa zajedno ostvaruju visokih
48 % ukupne turističke potrošnje građana EU.**
Među top 10 naših najvjernijih gostiju su Česi, Poljaci, gosti iz Slovenije, Slovaci i Mađari, koji baš ne vole trošiti na putovanja, ako sudimo prema gornjoj tablici. Primjerice, Mađari su spremni na putovanje potrošiti tek 130 eura po osobi, i to uključujući smještaj i troškove puta. Više od Mađara trošimo čak i mi te, s nešto manje od 240 eura, zaostajemo 80-ak eura za prosječnim putnikom iz Europske unije.
* DSZ: Dolasci i noćenja turista u 2015. i 2016.
** Eurostat: Turističke statistike 2016.
Hrvatska jeftinija od konkurentskih zemalja
Statističari
Eurostata su izračunali i kolike su cijene u pojedinim zemljama EU u odnosu na europski prosjek za određene grupe proizvoda. Najjeftinije su Poljska i Bugarska, a među najskuplje zemlje spadaju Švicarska i Island. Cijene u Hrvatskoj se kreću od 70 do 93 posto od prosječnih europskih cijena. Najskuplja je hrana, dok su smještaj i restoranska ponuda najjeftiniji sa 70-ak posto od prosječne europske cijene.
U usporedbi sa Španjolskom, konkurentskom turističkom zemljom, imamo znatno jeftinije restorane, sredstva javnog prijevoza te proizvode iz grupe rekreacije i kulture, među koje spadaju i turistički aranžmani. Jeftinija je i smještajna ponuda te iznosi 70-ak posto od prosječnih cijena u EU.
Turistička satelitska bilanca
Niske cijene, velika potražnja, veća potražnja, još niže cijene, lako bismo mogli upasti u začarani krug, a jedva da znamo kakvi su učinci turizma na domaće gospodarstvo. Prihodi od turizma u 2016., koji su narasli za 8, 5 % u odnosu na godinu ranije, ne pokazuju stvaran učinak uvoznog novca na domaću ekonomiju i takvi izračuni se temelje uglavnom na anketama o potrošnji turista i brojkama noćenja i dolazaka.
Tek bi sveobuhvatna analiza, tzv.
turistička satelitska bilanca (TSA) omogućila procjenu efikasnosti turizma u domaćoj ekonomiji, utjecaj na zaposlenost ili BDP, ali i procjenu trendova turističkog razvoja.
Turistička satelitska bilanca je u Hrvatskoj posljednji put rađena 2011. godine. Najmanju važnost u izračunima TSA ima broj dolazaka i noćenja turista, a najviše se uključuju podaci poput svih izdataka turista, proizvodnja, zaposlenost, bruto investicije, kolektivna potrošnja i slično. Kvalitetna analiza učinaka turizma na domaću ekonomiju, bez euforije oko rekordnih brojki dolazaka i noćenja, je nužna kako bi se procijenio učinak dosadašnje turističke politike i budućnost razvoja turizma u RH.