ITB Berlin,
najznačajniji sajam turističke industrije u svijetu, otvoren je 8. ožujka, a zatvoren u nedjelju 12. ožujka. Ovogodišnje izdanje sajma je oborilo sve rekorde s više od 10.000 izlagača iz 184 zemlje na 1092 štanda razmještenih na preko 160.000 metara četvornih. Tijekom četiri dana, na ITB-u je održano 200 panela, prezentacija i radionica s 400 govornika.
Hrvatski štand je zauzeo 240 metara četvornih sajma, a sudjelovali su i domaći izlagači te stručni predavači. Između ostalih, na prezentacijama i radionicama su se našli
Laura Popovac iz VMD Adventure Travel na radionici o
Via Dinarici,
Siniša Topalović iz Horwath-a HTL iz Zagreba je moderirao panel o utjecaju geopolitičke situacije na hotelski sektor, a jedan od naših IT stručnjaka,
Krunoslav Weinpert, vlasnik Pointersa iz Osijeka, predstavio je uspješan projekt digitalizacije hrvatskog turizma.
Naglasak ovogodišnjeg izdanja ITB Berlin je bio na utjecaju geopolitičkih prilika na turističke trendove i sigurnost putnika te na novim tehnologijama – Personal encounters vs. Digital world (Osobni susreti naspram digitalnog svijeta).
Mnogo se pričalo o korištenju novih tehnologija i
umjetne inteligencije (robota) kao turističkih agenata i vodiča u destinaciji. Digitalna preobrazba turističke industrije događa se suviše brzo i teško je predvidjeti u kojem će nas to smjeru odvesti.
Unatoč tome ili možda upravo zbog toga, činjenica je da turisti sve više traže autentično i ljudsko iskustvo. Domaćini i osobnost koju takva vrsta usluge pruža, sve su popularniji. Dobar primjer za to je i Hrvatska, koja je na Berlinu predstavljena kao primjer dobre prakse u ponudi
obiteljskog smještaja te kao zemlja, koja u društvu s Mađarskom, Francuskom, Italijom i Španjolskom, bilježi iznadprosječan rast rezervacija u ovom segmentu turističke ponude.
Terorizam i nemiri nisu spriječili rast turizma
Politički nemiri i teroristički napadi, koji i dalje dominiraju naslovnicama nacionalnih tiskovina značajnih turističkih destinacija poput Turske ili Francuske, nisu ugrozili rast turističke industrije. Ljudi diljem svijeta putuju više nego ikad prije. Prema rezultatima godišnjeg istraživanja
IPK World Travel Monitor®, međunarodnih putovanja u više od 60 svjetskih zemalja koje obuhvaćaju 90 % globalne internacionalne turističke potražnje, bilo je gotovo 1,1 milijardu u 2016. godini, s porastom od 4 %.
Azija predvodi globalni rast, Španjolska još uvijek dominantna zemlja u EU
U 2016. godini, Azija bilježi rast međunarodnih putovanja od 9 % u odnosu na prethodnu godinu, a slijedi ju Južna Amerika s 5 %. Sjevernoamerikanci i Europljani putuju 3 % češće. Bez obzira na rast, Europljani još uvijek putuju najviše, gotovo polovica međunarodnih putovanja na svijetu polazi iz neke od europskih zemalja. Što se tiče dolazaka, Španjolska je nadmašila SAD kao najatraktivnija destinacija u 2016. godini. Njemačka je na 3. mjestu, a slijede ju Italija i Francuska na 4., odnosno 5., mjestu.
Važnost azijskog turističkog tržišta pokazuje i činjenica da se ITB sajam održava još u Aziji te u Kini. Idući ITB na rasporedu je onaj za kinesko tržište koji će se održati od 10. do 12. svibnja u Shanghaju gdje su štandovi već sada potpuno rezervirani.
Urbani turizam – najbržerastući segment tržišta
Sunce i more odmori su još uvijek na vrhu turističke potražnje s 28 % udjela u svim putovanjima. U proteklih nekoliko godina, urbane destinacije polako sustižu morske destinacije da bi u 2016. godini sudjelovale s 26 % udjela u svim svjetskim putovanjima.
Lojalnost - puno više od pažnje
"Pažnja je danas vrjednija od novca" - o pažnji se puno pričalo na ITB-u u Berlinu. Iako se preko 180 zemalja borilo za pažnju posjetitelja na svojim štandovima, ovdje nije riječ o još jednoj priči o kvalitetnim marketinškim strategijama i načinima osvajanja "digitalne pažnje" u svrhu prodaje turističkih proizvoda. Umjesto razvijanja digitalne strategije, naglasak je na kreiranju
humane strategije, odnosno pažnji koju turistički djelatnici i
iznajmljivači smještaja poklanjaju svojim gostima. Domaćini bi mogli biti prototip modela pružanja pažnje kako bi se zauzvrat dobilo puno više od pažnje - lojalnost. Iako je trend među turistima istraživanje uvijek novih destinacija, navesti gosta da nam se vraća još uvijek je naš cilj i najveći izazov.
Predviđanja za 2017.
U 2017. godini se predviđa rast međunarodnih putovanja za novih 4 % unatoč stalnim terorističkim prijetnjama i nemirima na globalnoj razini. Očekuje se da će najviše putovati Azijci i to barem 5 % više, a isti postotak porasta se predviđa i za Sjevernu Ameriku, posebice za SAD kojima je najatraktivnija destinacija Europa. Predviđa se i daljnji porast digitalizacije u svim segmentima tržišta – isto se očekuje i od obiteljskog smještaja koji bi trebao poprimiti karakteristike i funkcionalnost onog hotelskog, ali zadržati toplinu i osobnost kakvog u hotelima nema.
Sudeći prema trendovima i predviđanjima ovogodišnjeg ITB-a u Berlinu, rast kvalitete obiteljskog smještaja u Hrvatskoj je nužan, s čim možemo očekivati i daljnji porast broja turista, posebice gostiju iz Azije i SAD-a, koji nam već pristižu u većim grupama i izvan sezone. ITB Berlin je istaknuo i važnost udruženog marketinga, a to je izazov kojem smo tek počeli poklanjati pažnju. Također, Hrvatska slovi i kao 6. najpoželjnija destinacija za ljetovanje unutar Europe. Doprinos domaćina takvom uspjehu je nemjerljiv, a domaća gostoljubivost i pažnja koju poklanjamo gostima naš alat za borbu s izazovima i nove uspjehe u godinama koje slijede.