Iako je godina ispucala svoje prve mjesece, nije kasno za podsjetiti se na obveze privatnih iznajmljivača, tim više što kreću inspekcije koje ponajviše traže greške uredno registriranih domaćina.
Na kućne adrese nam polako počinju pristizati nova porezna rješenja. Započnimo s prebrojavanjem pravila i "moranja" za sve domaćine, koji žele poslovati legalno, upravo s novim paušalom
poreza na dohodak.
1. Paušal za privatne iznajmljivače
Godina 2019. je donijela sasvim nova pravila o paušalu poreza na dohodak, čiji su obveznici privatni iznajmljivači, a sukladno
Zakonu o porezu na dohodak. Malo je punoljetnih, bavili se oni iznajmljivanjem ili ne, a da ne znaju da je krajem prošle godine izglasana nova inačica
Zakona kojom su odluke o visinama tzv.
paušala za iznajmljivače prepuštene jedinicama lokalnih samouprava s ograničenjima od 150,00 kuna za najniži, odnosno 1500,00 kuna za najviši iznos paušala.
Dakle, osnovica za obračun paušala se razlikuje od općine do općine i grada do grada, ali je obračun svugdje jednak:
Primjer za grad Zagreb: (20 kreveta x 300 kn) + 18% prireza = 6000 + (6000 x 0,18) = 7080,00 kn
Visina paušalnog poreza se obračunava isključivo po broju fiksnih postelja u domaćinstvu, pomoćni ležajevi ne ulaze u obračun. Na paušal ne utječe niti popunjenost smještaja niti broj dana u godini kada pružamo ugostiteljske usluge u domaćinstvu.
Paušalni porez smo dužni uplatiti na račun grada/općine prema našem prebivalištu, a plaćamo ga tromjesečno na temelju spomenutog Rješenja kojeg nam izdaje Porezna uprava. Da bi dobili to Rješenje, moramo imati valjano ono drugo Rješenje o registriranoj djelatnosti i upisati se u Registar poreznih obveznika (RPO).
2. Rješenje o odobrenju pružanja ugostiteljskih usluga u domaćinstvu
Nazivamo ga još i Rješenje o kategorizaciji i ono je u suštini dozvola za rad. Zahtjev za izdavanje Rješenja podnosimo u županijskom Upravnom odjelu.
Uz zahtjev smo dužni priložiti presliku osobne iskaznice, vlasnički list i potvrdu o uporabljivosti objekta. Usto plaćamo i upravnu pristojbu od 70-ak kuna, nakon čega na teren izlazi komisija koja utvrđuje jesu li zadovoljeni uvjeti za vrstu i kategoriju objekta.
Ovisno o vrsti i kategoriji objekta, dužni smo imati opremu u apartmanima a sukladno Pravilniku o razvrstavanju i kategorizaciji objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu.
Ovo je najvažniji dokument za privatne iznajmljivače i sve što je navedeno u njemu, moramo imati ili poštovati kako bismo poslovali legalno i kako ne bismo imali problema s turističkom inspekcijom. Njime je propisana i naša sljedeća obveza:
standardizirana ploča.
Inspekcija provjerava legitimnost našeg poslovanja u skladu s valjanim Rješenjem o kategorizaciji - smijemo pružati samo one usluge koje su nam Rješenjem odobrene i samo odobrene usluge, vrstu i kategoriju smještaja smijemo oglašavati na stranicama internetskih oglašivača smještaja.
U praktičnom smislu to znači da ne smijemo isticati više zvjezdica od onih koje nam je procijenila komisija, ne smijemo primati više gostiju od broja ležajeva na
Rješenju, ne smijemo pružati usluge prehrane ako nismo ovlašteni za to, itd. Kršenje ovih propisa sankcionira
turistička inspekcija.
3. Propisana ploča za apartmane
Standardizirana ili propisana ploča je poput osobne iskaznice objekta koja mora biti uvijek izložena.
Propisana ploča se može naručiti isključivo kod ovlaštenih proizvođača i njezin izgled je strogo određen.
Naručiti je ne može bilo tko, već samo onaj koji priloži valjanu kopiju Rješenja o kategorizaciji. Nekada je bila samo jedna tvrtka iz Karlovca koja je izrađivala i isporučivala standardizirane ploče za smještajne objekte. Danas postoji još šest tvrtki sa sjedištima u Splitu, Zadru, Raši i Poreču, međutim, ploče svih proizvođača bi trebale izgledati jednako.
4. Upis u Registar poreznih obveznika (za iznajmljivače početnike)
U roku od 15 dana od ishođenja Rješenja o kategorizaciji, a sukladno Pravilniku, svi domaćini su dužni prijaviti se Poreznoj upravi radi evidencije u Registru poreznih obveznika (RPO).
Prijava u RPO se podnosi na RPO-1 obrascu u nadležnoj Poreznoj upravu, a sukladno mjestu prebivališta domaćina. Na temelju upisa u RPO domaćini dobivaju porezna rješenja za plaćanje paušala u 4 jednaka obroka godišnje.
Što sve domaćini moraju plaćati?
1. Paušalni porez na dohodak za iznajmljivače
3. Članarina turističkim zajednicama
4. PDV na proviziju stranih posrednika (ako koristimo takve usluge)
4. Paušal boravišne pristojbe
Prema Zakonu o boravišnoj pristojbi, paušal se plaća za registrirane stalne ležajeve, ne ovisi o razdoblju, prihodima i noćenjima.
Bračni krevet se računa kao dva ležaja, pomoćni ležajevi ne ulaze u obračun paušala poreza niti boravišne pristojbe.
Kao i kod paušala poreza, ovdje također postoji formula za izračun koja uzima u obzir razred turističkog mjesta i broj fiksnih postelja. Odluku o visini paušala boravišne donosi nadležno ministarstvo za svaku godinu. U 2019. je osnovica za obračun boravišne pristojbe u privatnom smještaju 345,00 kuna po ležaju.
broj fiksnih postelja x 345,00 kn x koef. područja = paušal boravišne pristojbe
Boravišna se uplaćuje na račun područne turističke zajednice, gdje se mogu preuzeti i uplatnice. Uplatnice se mogu preuzeti i iz sustava eVisitor. Boravišna se može platiti u tri jednaka obroka s rokovima dospijeća do 31.7., do 31.8., do 30.9.
5. Članarina turističkim zajednicama
Članarinu TZ smo ovu godinu već obračunavali i plaćali u veljači jer je kraj veljače krajnji rok za podmirenje ove obveze.
Članarina turističkim zajednicama ili
turistička članarina, kako ju često nazivamo, se računa na temelju svih primitaka u protekloj godini. Primici se iskazuju u
obrascu EP na temelju knjige
Evidencija o prometu.
Ukupni primici se množe s koeficijentom razreda turističkog mjesta, a koji u ovoj godini iznose:
A |
B |
C |
D |
0,16150 |
0,14858 |
0,12920 |
0,11628 |
Za obračun i uplatu članarine TZ, iznajmljivači su zaduženi sami, nema uplatnica iz Porezne i turističkih zajednica koje stižu na naše adrese zato mnogi previde ovu obvezu iako su iznosi objektivno najniži usporedbi s ostalim financijskim obvezama privatnih iznajmljivača.
6. PDV na proviziju iznajmljivačima
Koristimo li usluge stranih posrednika i agencija, tvrtki sa sjedištem u drugim državama članicama EU, moramo obračunati i platiti PDV na njihove usluge, do 20. u tekućem za prethodni mjesec, u onim mjesecima u kojima ostvarujemo takav promet.
Konkretan primjer - ako poslujemo s B.com-om ili Airbnb-om, na iznos njihove provizije, tj. samo na onaj dio novca kojeg ostavljamo njima, ćemo obračunati PDV i to po stopi od 25% kakva se obračunava za takve usluge.
7. PDV ID broj
"Što ih moram prijavljivati kao ionako sve plaćam paušalno i ne ovisi o borju noćenja?", često je pitanje. E, pa, moramo prijaviti i odjaviti sve goste jer nas na to obvezuju popisi, točnije
Zakon o boravišnoj pristojbi koji kaže da je fizička osoba koja pruža uslugu smještaja u svojem objektu dužna prijaviti goste u roku od 24 sata te iste odjaviti na dan odlaska.
Nekada smo tu obvezu obavljali posjetom područnom turističkom uredu, danas imamo sustav eVisitor koji nam dosta olakšava poslovanje. Zahvaljujući njemu, nismo više obvezni voditi knjigu gostiju ako ih sve upisujemo u eVisitor.
U slučaju posjeta inspekcije, moramo biti spremni u svakom trenutku izlistati popis gostiju iz eVisitora koji mora odgovarati broju gostiju koji trenutno borave kod nas, kao i broju gostiju kojima smo dotad izdali račune za smještaj.
9. Izdavanje računa gostu
10. Isticanje službenog cjenika
A te cijene na računu kojeg izdajemo gostu moraju uvijek odgovarati cijenama iz službenog cjenika. Cjenik mora biti istaknut na vidljivom mjestu u svakoj smještajnoj jedinici. Cijene moraju biti izražene u kunama, ali smije biti navedena i približna protuvrijednost u nekoj drugoj stranoj valuti.
Na cjeniku mora biti navedena najviša krajnja cijena koju plaća gost naših smještajnih jedinica. Znači, ne moramo imati cjenik za svaku agenciju s kojom poslujemo pa mijenjati cjenik u apartmanu ovisno o tome preko koga nam gost stiže.
U cjeniku navodimo jasno formiranu cijenu, i to onu najvišu koja se može naplatiti za našu uslugu, na koju kasnije možemo obračunavati popuste iz različitih razloga.
Svi popusti moraju biti navedeni i iskazani na računu kojeg izdajemo gostu, ali osnovna cijena na računu na koju se obračunava popust mora odgovarati cijeni navedenoj u cjeniku.
11. Evidencija o prometu
Koje sve poslovne dokumente domaćin mora imati?
1. Službeni cjenik usluga
2. Kopije računa
3. Evidencija o prometu
4. Popis gostiju (eVisitor)
5. Normativi jela i pića (za one koji pružaju uslugu prehrane uz smještaj)
12. Normativi (za domaćine koji pružaju uslugu prehrane)
Domaćini koji pružaju uslugu prehrane uz smještaj su dužni utvrditi normative namirnica za svako pojedino jelo, piće ili napitak, pridržavati se tako utvrđenih normativa i predočiti listu utvrđenih normativa gostu ako to zahtijeva.
13. Podnošenje prigovora
Svakom gostu smo obvezni ponuditi priliku da uputi prigovor na našu uslugu. Više nije potrebno imati posebnu knjigu za podnošenje prigovora, dovoljno je na vidno mjesto u objektu istaknuti adresu elektroničke pošte na koju gost može poslati primjedbu ili obavijest o načinu podnošenja prigovora uložiti u knjigu dobrodošlice gostu ili mapu s obavijestima u svakoj smještajnoj jedinici.
Prigovor gosta ne smijemo zanemariti, naprotiv, dužni smo odgovoriti na njega u roku od 15 dana, a sve prigovore smo obvezni čuvati godinu dana od datuma podnošenja istog.
Što je s GDPR-om?
Priča oko Opće uredbe o zaštiti osobnih podataka kao da je prohujala s proteklom godinom i kao da nas se ne tiče. U suštini, mi smo obvezni prikupljati osobne podatke u određenom opsegu, a u svrhu ispunjavanja svojih zakonskih obveza i evidencije gostiju u sustav eVisitor. Podatke ne smijemo kopirati niti dijeliti s trećim stranama. Za one koji žele svojim gostima pružiti relevantne informacije o svrsi prikupljanja i obrade njihovih osobnih podataka, u eVisitoru se mogu preuzeti GDPR obavijesti na 13 različitih jezika.
14. Oznaka zabrane alkohola za mlađe od 18 godina
Iako je isticanje
oznake zabrane usluživanja, odnosno konzumiranja, alkohola osobama mlađima od 18 godina jasno propisano za one ugostiteljske objekte u kojima se poslužuju alkoholna pića,
Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti je iznajmljivačima također dodijeljena ta obveza, a nije navedeno odnosi li se ona samo na one pružaju imaju i uslugu prehrane, odnosno služenja pića i napitaka, uz smještaj.
I zato ovdje preuzmite
oznaku zabrane alkohola osobama mlađima od 18 godina i istaknite je na vidljivo mjesto u objektu. Ne košta ništa, a osigurava nas od bilo kakvih eventualnih problema s inspekcijom.
15. Evakuacijski plan u apartmanu
Isticanje evakuacijskog plana nije propisano zbog onih domaćina koji iznajmljuju jednostavne objekte, ali je ipak propisano za sve. I zato ga moramo istaknuti u svakoj smještajnoj jedinici. Nije propisano kako taj plan mora izgledati i dovoljno ga je nacrtati rukom. jednostavan tlocrt apartmana ili kuće za odmor, uz naznačene otvore i izlaze, bit će dovoljan da ne brinemo zbog primjedbi
turističke inspekcije.
16. Prva pomoć za goste
Pravilnik propisuje da sredstva za pružanje prve pomoći moraju biti osigurana "za jedan ili više objekata". U praksi to znači da više nismo obvezni imati kutiju prve pomoći u svakom apartmanu, ali je moramo imati na dostupnom mjestu u objektu.
17. Savjesna briga o gostu na tradiciji gostoprimstva
Zašto je ovo naša obveza? Treba li uopće odgovarati na ovo pitanje ili pisati o savjesti i gostoprimstvu u obiteljskom smještaju. Onoga trenutka kada smo se odlučili voditi obiteljski posao iznajmljivanja smještaja, preuzeli smo brigu o gostima u našoj destinaciji i pod našim krovom te odgovornost za nasljeđe gostoljubivosti ukorijenjene u tradiciji našeg podneblja i naših predaka. Mi smo ogledalo svojega grada i mjesta, prvi dojam gosta koji je prvi put u Hrvatskoj, koji je prvi put u našoj destinaciji. Oslonac onoga koji dolazi ponovno.
Ako poštujemo navedene propise, ne moramo se bojati inspekcije, a ako budemo toplina gostoljubivosti i podrška humanosti svojim gostima, ne moramo se bojati niti za popunjenost našeg smještaja i budućnost našeg poslovanja.
Uspješna vam turistička sezona 2019.!
Lijep pozdrav.