Na stranicama MUP-a možemo pronaći aktualne
informacije o uvjetima ulaska u Republiku Hrvatsku, koje uključuju sva privremena ograničenja na snazi zbog pandemije COVID-19. Međutim, uvjete prelaska granice za građane trećih zemalja koji su rezervirali
smještaj u Hrvatskoj, možemo pronaći tek u pitanjima i odgovorima na samom dnu navedene stranice.
Državljani trećih zemalja su svi oni koji nisu građani Europske unije i Schengenskog prostora, a među njima su i naši dragi gosti iz susjedne Bosne i Hercegovine
Dovoljna je uplata akontacije...
Kako je navedeno u odgovoru MUP-a, sama
potvrda o rezervaciji smještaja nije dovoljna kao opravdan razlog za ulazak u Hrvatsku, već je nužno
uplatiti smještaj u hotelu, kampu, plovilu ili kod privatnog
iznajmljivača pa predočiti potvrdu o uplati. Piše i da se priznaje
"avansna uplata djela smještaja".
Doduše, hrvatskim pravopisom propisano, genitiv (koga, čega?) jednine imenice
"dio" bi bilo ispravno napisati
"dijela", a ne
"djela" kao što to stoji u odgovoru nadležne institucije. Ovako napisano ima sasvim drukčije značenje, odnosno, genitiv je jednine imenice
"djelo". No čak i kadu su u pitanju neobični načini izražavanja pravnika nadležnih institucija, teško možemo pojam koji se najčešće koristi u kovanicama
"književno djelo",
"glazbeno djelo" i
"remek djelo", spojiti u nešto poput
"smještaja djelo", a da to ima ikakvog smisla. Možemo samo pretpostaviti da je autor/ica odgovora omaškom ispusti(o)la
"j" iz sporne riječi pa ista ipak označava
akontaciju za smještaj, polog za rezervaciju smještaja, odnosno dio od ukupne
cijene smještaja koji je uplaćen prilikom rezervacije i za kojeg se najčešće izdaje potvrda o rezervaciji ili
voucher.
S obzirom na to da nije definirano kako ta potvrda o uplati mora izgledati, sa susjednih granica stižu različite informacije i tvrdnje da su neki gosti vraćeni kućama jer nisu posjedovali adekvatne potvrde. Iako je nezahvalno tumačiti odgovore nadležnih institucija, vjerujemo kako nitko ne bi bio vraćen s granice uz
voucher domaćina i potvrdu banke a koji oboje sadrže jednake iznose avansne uplate.
...i bankovna potvrda o provedenoj transakciji
Prema aktualnim propisima, domaćini nisu dužni
izdati račun za akontaciju, ali to moraju učiniti prilikom dolaska gosta u smještaj i naplate pune cijene rezervacije.
Propisano je kako taj račun mora izgledati i pri tome domaćini nisu obvezni imati pečat. Dakle, račun izdan od strane domaćina nije pečatiran, no bez obzira na to, on sadrži sve relevantne podatke i kao takav jednako je vrijedan bilo kojem pečatiranom, pa čak i R1, računu.
Dobra praksa, a koje je posebno počela zaživljavati u ova nesigurna vremena, je izdavanje
potvrde rezervacije (vouchera) kojom domaćini jamče gostima da je smještaj rezerviran i kojom potvrđuju da su primili uplatu
avansnog dijela smještaja.
S obzirom na to da izgled i sadržaj
vouchera nigdje nije propisan, te
potvrde o rezervaciji smještaja koje izdaju domaćini, izgledaju različito.
Da ne bi bilo problema pri prelasku državnih granica RH samo s voucherom domaćina, gosti iz trećih zemalja bi trebali imati i bankovnu potvrdu o uplati akontacije ili ukupne cijene smještaja. Iznos na oba dokumenta, voucheru i bankovnoj potvrdi, mora se podudarati kako bi jedno drugo nadopunjavalo kao valjan dokaz o opravdanom razlogu za ulazak u RH
Osim navedenog, naši susjedi koji nisu još u EU, moraju imati nešto od sljedećeg:
-
Zeleni digitalni EU certifikat
-
negativan nalaz PCR testa ne stariji od 72 sata od uzimanja uzorka
-
negativni brzi antigenski test - BAT na SARS-CoV-2 ne stariji od 48 sati od uzimanja uzorka
-
potvrdu o cijepljenju s dvije doze cjepiva odobrenih u EU ako je prošlo minimalno 14 dana od primanja druge doze za cjepiva s dvije doze, odnosno od prve za ona koja se primaju u jednoj dozi
-
liječničku potvrdu o preboljenju COVID-19 staru između 11 i 180 dana od uzimanja uzorka