Koji su
trendovi u turizmu i kako nam mogu pomoći pri punjenju smještajnih kapaciteta? Zapravo, jako puno. Prošla su vremena turizma naših baka i djedova, a i očevi polako posustaju prateći sve češće mijene na turističkom tržištu. Praćenje trendova i primjena tehnologije u turizmu podiže kvalitetu usluge, povećava naše šanse za bolju popunjenost tijekom čitave godine i
uspješno poslovanje u turizmu.
1. Suživot (Co-living)
Coworking je danas u svijetu sasvim normalna pojava dok je kod nas još u začecima. Oblik poduzetništva u kojem poduzetnici dijele infrastrukturu (poslovni prostor, informatičke i mrežne uređaje, režije), a vrlo često i razmjenjuju usluge, učinkovit je način da se samostalnim profesionalcima omogući ostvarivanje punog potencijala i samoodrživosti.
Sličan trend je i u turizmu –
co-living – novi je model smještaja negdje na rubu onog hotelskog i odsjedanja kod domaćina. Milenijalci, za koje se predviđa da će do 2020. preuzeti više od 50 % poslovnih putovanja u svijetu, među kojima je i mnogo
digitalnih nomada, traže smještaj s privatnosti i udobnosti vlastitog doma, ali i zajedničkim prostorijama koje bi im omogućile druženje s ostalim gostima i domaćinima.
Privatni smještaj omogućuje gostima dodir s autohtonim vrijednostima i domaćim okruženjem, ali nema hotelskog predvorja gdje se gosti mogu družiti međusobno. S druge strane,
co-living pruža gostu osjećaj kao da stvarno živi u smještajnom objektu.
Model između privatnog smještaja kakvog danas pretežno nalazimo u Hrvatskoj i
co-living-a bi se mogao uspostaviti uređenjem zajedničkih prostorija za goste apartmana ili soba. Prostorija s, recimo, stolom za biljar, stolovima za
društvene igre i slično, mogla bi dodati vrijednost našoj smještajnoj ponudi te produljiti boravak gostiju u našem objektu.
2. Pažljivi dizajn interijera i uređena okućnica
Dobar dizajn više nije stvar luksuza. Ulaskom svjetskih marki namještaja i opreme za kućanstva i na naše tržište, poznatih po pristupačnosti svojih proizvoda širokim masama, dizajn se još više uvukao u sve pore društva i poslovanja u Hrvatskoj. Koliki je naš budžet za
uređenje apartmana, sada je nebitno, za male novce možemo urediti da smještaj izgleda dobro i poželjno. Gosti traže odmjereno uređen prostor u kojem će se osjećati ugodno, možda čak i ugodnije nego u vlastitom domu.
Priložena infografika pokazuje kako arhitekti i upravitelji smještajnih objekata vide ulogu dizajna u turističkom iznajmljivanju. Prema navedenim rezultatima 60 % arhitekata tvrdi da primjena suvremenih trendova u dizajnu povećava investicijske troškova najviše do 20 %. Istodobno, procjena je da primjena tih trendova može doprinijeti povećanju prihoda za 20 - 50 %, a čak 13 % iznajmljivača turističkog smještaja smatra da je moguće povećanje prihoda za više od 50 % (izrazito plava boja).
Dizajn je važan i kod brendiranja smještajne ponude – ovdje je važan svaki detalj jer detalji čine stil, stil koji prodaje naš smještaj i kojim ćemo iskočiti iz gomile sličnih apartmana na domaćem tržištu.
Horizontalno povezivanje unutar destinacije je važno za čitavo naše gospodarstvo i mi, iako pojedinačno mali, možemo zajedno pokrenuti značajne pozitivne promjene.
Povežimo se horizonatlno i kod dizajniranja naših smještajnih objekata - kad opremamo apartmane, mijenjamo
dotrajali namještaj, dodajemo sitnice, pokušajmo krenuti od ponude domaćih proizvođača. Autohtoni materijali ili proizvodi mogu značajno pomoći pri izgradnji brenda našeg smještajnog objekta.
3. Horizontalno povezivanje
Horizontalno povezivanje domaćina ne odnosi se samo na nabavku namještaja, opreme ili dodataka smještajnoj ponudi. Moramo u svakom trenutku biti spremni svojim gostima ponuditi doživljaj i izvan našeg smještajnog objekta ako on to zatraži.
Povežimo se lokalnim proizvođačima hrane, restoranima, muzejima, galerijama i drugim znamenitostima u našoj destinaciji. Budimo spremni u svakom trenutku uputiti gosta što, gdje i kada vrijedi iskusiti.
Prema istraživanju
Svjetskog gospodarskog foruma (WEF) koji objavljuje analiza putovanja i turističku konkurentnost među 136 zemalja, Hrvatska je 32. po konkurentnosti u turizmu. Iako je plasman dosta dobar, prostora za napredak ima.
Horizontalno povezivanje jača konkurentnost domaćeg turizma na međunarodnom tržištu.
Mnoge domaće putničke agencije imaju ponude izleta s popustima za goste u privatnom smještaju, ali i provizijom za domaćine ako naš gost rezervira izlet iz njihove ponude. Istražimo mogućnosti sada prije sezone i unesimo dodatne vrijednosti u našu smještajnu ponudu utemeljene na vrijednostima naše destinacije. Gradimo brend destinacije zajedno.
4. Potrudimo se oko lojalnosti gosta
Lojalnost gosta danas ima ponešto drugačije značenje. Trendovi u turizmu su takvi da ljudi putuju češće, ali rijetko u iste destinacije. Želimo vidjeti i doživjeti stalno nove stvari, posjetiti mjesta na kojima nismo nikad bili i upoznati lokalne običaje novih, sve daljih mjesta na Zemlji. Međutim, pamtimo ona na kojima nam je bilo odlično i mjesta na koja bismo se ipak jednom željeli vratiti.
Nije rijetkost da nam se javi gost koji je posljednji put odsjeo kod nas prije 10 ili više godina. A u međuvremenu smo upoznali njegovu sestru, tetku, bratića u četvrtom koljenu, prijatelje i sekretaricu njegove žene.
Lojalnost više nije samo vraćanje gosta godinu za godinom, lojalnost je i topla preporuka i odlične recenzije, a to je naš najvažniji naš marketinški alat. Ne zaboravimo nikad da
95 % turista gleda recenzije smještaja prije odluke o rezervaciji istog.
5. Gostoprimstvo iznad svega
Uvođenje inovacija, tehnologije,
manjak radne snage kod nas, gosti koji kratko ostaju, po dan ili dva, gužve u sezoni i faktori koji guraju domaću turističku ponudu u masovnost, rizik su od zaboravljanja najvažnije vrijednosti koju možemo pružiti gostima – gostoljubivosti.
Gostoljubivost više nije samo osmijeh na licu, ona mora biti iskrena i autentična.
Gost mora biti primljen od srca – samo onaj tko unese srce u ovaj posao, može se nadati uspjehu. Turizam je sav od ljudi i o ljudima. Prava vrijednost domaćinove ponude nije niti dobro dizajniran prostor niti
wi-fi, niti osigurano parkirno mjesto – prava vrijednost je usluga koja nosi vaše lice i vaše
srčano gostoprimstvo.
Prema već navedenom istraživanju
Svjetskog gospodarskog foruma (WEF), Hrvatska je ponijela visoko 5. mjesto po razvijenosti turističke infrastrukture među čak 136 gospodarstava čitavog svijeta!
6. Brendiranje smještaja
Zašto se toliko priča o brendiranju apartmana, soba ili kuća za odmor? Zato što je veliki nedostatak domaće smještajne ponude istovrsnost – diversifikacija je nužna za segmentiranje ponude i bolji plasman na emitivnim svjetskim turističkim tržištima. I zato jer je u 2015. godini bilo 1,2 milijarde međunarodnih turističkih dolazaka širom svijeta i svako segmentiranje ponude olakšava određivanje ciljane publike i plasman smještaja na ogromnom tržištu. Sve ima svoju publiku, a mi smo ti koji odlučujemo kakve goste želimo imati.
Brendiranje smještaja u sklopu destinacije može imati različite aspekte. Primjerice, u Dubrovniku možemo smještaj opremiti i oglašavati kao smještaj u srednjovjekovnom okruženju ili možemo posegnuti za atrakcijom novijeg datuma pa izgraditi brend na činjenici da je ovdje snimana mega popularna serija Igra prijestolja. Da, Igra prijestolja je poznata u čitavom svijetu, i to naizgled olakšava posao dubrovačkom domaćinu, ali svako naše, pa i najmanje mjesto, ima svoju priču.
Priču prepoznati i prepričati na razumljiv i dopadljiv način, naš je zadatak.
Storytelling je sama srž
brendiranja smještaja i destinacije. Prepoznajmo vrijednosti unutar našeg malog mjesta i napravimo od njih našu priču, priču koja je jedinstvena za naš kraj i kakva ne postoji nigdje drugdje u svijetu. To je ono što današnji turisti traže, prepoznaju i što žele doživjeti.
Autentičnost i iskrenost su glavne odlike poruke koju želimo poslati u svijet. Svejedno da li se radi o prirodnom bogatstvu, povijesnoj činjenici ili staroj legendi. Jeste li znali da Lun na Pagu ima najstariji maslinik na Mediteranu s maslinom starom preko 1600 godina ili da je u Križevcima 1848. godine osnovana Križevačka djevojačka straža, jedina povijesna ženska postrojba na svijetu?
7. Individualan pristup gostu
Ovaj trend bi još mogli nazvati i personalizacijom ponude. Što to znači? To znači da je svaki gost osoba koju moramo i imamo priliku upoznati prije nego što dođe na naša vrata.
Onako kako gosti nama postavljaju pitanja i informiraju se o našim smještajnim jedinicama i znamenitostima unutar naše destinacije, tako bi i mi trebali diskretno intervjuirati gosta. Raspitajmo se o motivima njegovog dolaska u destinaciju, u čijem društvu putuje, zašto je odabrao smještaj baš kod nas, čime se inače bavi i što mu je važno na putovanjima.
Upoznavanje gosta prije dolaska pomaže nam i da se osiguramo od lažnih rezervacija te nam pruža vrijedne informacije koje možemo upotrijebiti kako bi svome gostu osigurali sve nužno ili ga iznenadili znakom pažnje koji odgovara njegovim željama i potrebama.
Trend +
Trend rezerviranja putovanja preko mobilnih uređaja je već neko vrijeme prisutan i ostaje.
Mobilne rezervacije u turizmu se skočile za 1700 % od 2011. do 2015., s 1 % udjela do 18 %. Trend rasta se nastavlja.
Procjenjuje se da će u 2017. godini 69,4 % svjetske populacije posjedovati mobilni uređaj. Preko mobitela najviše
bookiraju Kinezi koji su u 2015. godini ostvarili preko 133 milijuna međunarodnih putovanja.
Rezerviranje smještaja se seli na mobitele, budimo u trendu jer to realizaciju upita čini učinkovitijom i olakšava naše poslovanje.
Internetski oglašivači smještaja s kojima surađujemo imaju mobilne aplikacije koje omogućavaju
rezervacije smještaja preko mobitela. Na nama je da naši
online kanali budu
resposivni, tj.
da se lako učitavaju i pregledavaju na mobitelima, npr. vlastite
web stranice. Također, omogućimo našim gostima da nas kontaktiraju putem nekog od suvremenih kanala komunikacije kao što je
Viber ili
WhatsUp.
Među analizama
WEF-a našla se i ova o zdravlju i higijeni u turizmu gdje Hrvatska također zauzima relativno visoku 19. poziciju.
Higijena nije trend, već imperativ u iznajmljivanju turističkog smještaja. Ostanimo čisti i zdravi za zdrav ekonomski rast domaće turističke ponude, veću popunjenost i bolje prihode od turizma.