Aktualno
7.5K

`Povežimo se horizontalno za jači i raznolikiji obiteljski smještaj´

Bili smo na 2. regionalnom FOS-u Šibensko-kninske županije u Vodicama, a umjesto uobičajenog osvrta na program Foruma, donosimo pozdravni govor Velibora Krasića, predsjednika regionalnog ogranka Zajednice obiteljskog turizma pri HGK

Dragi prijatelji i kolege pružatelji ugostiteljskih usluga u svojim domaćinstvima,

ovo je drugi Forum obiteljskog smještaja u Šibensko-kninskoj županiji otkada je osnovana Zajednica obiteljskog turizma i županijska sekcija prije nešto više od tri godine. Mnoge su se stvari promijenile u tom periodu, a statistike pokazuju da smo svi zajedno radili dobro te da zajedničkim naporima možemo osigurati još bolje rezultate.

"Privatni smještaj", "smještaj kod domaćina", "najam privatnih kuća", "kuće za odmor", "noćenje s doručkom", novi su stari sinonimi za izravnu ponudu i potražnju smještaja među ravnopravnim dionicima. Izuzetno velika ponuda, slobodni izbor korisnika usluga, visoki stupanj međusobne povezanosti, direktna komunikacija između ponuđača i tražitelja usluge smještaja – sve je to utjecalo na globalni megatrend rasta i razvoja humanijeg poslovnog modela privatnog smještaja. U prošlosti se to nazivalo "kućna radinost" pa čak i s porugom "cimerfraj", a danas je obiteljski smještaj snaga hrvatskog turizma s gotovo polovicom svih turističkih noćenja u Hrvatskoj.

Kada sam prije 30 i više godina vodio turističku agenciju koja je, između ostalog, imala organiziranu ponudu privatnog smještaja, bili smo sputani velikim brojem propisa. Danas, u novim modelima poslovanja pružanja ugostiteljskih usluga u domaćinstvima, nema više prepreka zakonodavne, fiskalne ili posredničke vrste.

 

Naša ponuda se temelji na toplom domaćinstvu i zadovoljstvu gosta, a digitalna vidljivost i osobna preporuka su od presudnog značaja za uspjeh našeg poslovanja.


Privatni smještaj je postao tražen i više ne predstavlja alternativnu, rezervnu opciju. Pružatelji ugostiteljskih usluga staju uz bok hotelijerima i poslovnjacima iz resortskog i sličnih sektora. Mnogima od nas pružanje usluge smještaja u našim kućama, domovima i stanovima nije samo dodatno zanimanje, već i osnovni izvor prihoda.

Privatni smještaj tako postaje stimulans cijelom nizu drugih djelatnosti – od proizvodnje i opskrbe hranom ili opremom, organizacije događaja ili aktivnosti, do vrednovanja i očuvanja kulturne i prirodne baštine naših krajeva. Otvaraju se brojne mogućnosti "horizontalnog" povezivanja na lokalnoj razini, u "malom mistu", domaćina, ribara, povrtlara, vinara, brodara, taksista, ugostitelja, kulturnjaka...

Nismo samo svjedoci, već i važni sudionici, u novim mogućnostima turističkog promišljanja, nove turističke filozofije. Atraktivnost turističke ponude više ne ovisi o lokaciji destinacije, svejedno je da li se nalazimo na obali, otocima ili u zagori. Svaka ponuda ima svoje goste, i uvijek će biti onih koji traže destinacije poput, recimo, Zrča, ali mi nećemo od svake destinacije napraviti Zrče, festival, niti san bučne ljetne noći.

 

Osvrnimo se oko sebe, ponudimo ono što naša destinacija ima najbolje, udružimo se s lokalnim poduzetnicima i stvorimo našu jedinstvenu ponudu, utemeljenu na iskrenim i prepoznatljivim vrijednostima našeg "malog mista".


Nudimo jedan drugačiji, humaniji, prijateljski i obiteljski oblik smještaja, utemeljen na tradicijskim vrijednostima našeg mjesta, okolice, pa i naših obitelji.

Ispričat ću vam priču jednog čovjeka iz danas vrlo poznatog turističkog mjesta koji je, kao gotovo svi u tom mjestu, uništio autohtonost kuće svojih predaka za volju turizma. S ushitom mi je pričao kako su se dvije godine grijali drvom bačvi iz konobe koji su pretvorili u poslovni prostor. Zamislite, uništili su svoje bačve, svoje vinarstvo, vjerojatno zapustili ili prodali polje – nestalo je svega onoga od čega bi danas profitirali kroz održivi model poslovanja i načina života, samozapošljavanje te kvalitetniju i, svakako, posebniju turističku ponudu.

Nije to tipično samo za naše podneblje, svijet je prepun takvih pogrešaka. Pogledajte španjolski Loret del Mar ili Torremolinos kod Malage i mnoge druge destinacije devastirane zbog turizma. No, mi još uvijek imamo priliku da stvari okrenemo nabolje. Zaboravimo naglo bogaćenje uz malo uloženog truda i novca. Nužna je selektivnost ponude, odnosno diversifikacija smještaja, unutar prepoznatljivosti naših destinacija. Ne smijemo svi biti isti i imati jednaku ponudu. Ne smijemo od svake naše destinacije napraviti Zrče.

Naši otoci, dragulji, zapuštena ili čak napuštena mjesta na moru, u primorju ili u unutrašnjosti, pravi su izazov. Već sad mnogi gosti biraju smještaj u zagori i ne pitaju koliko ima do mora. Naša snaga je u činjenici da gotovo nema mjesta koje ne gravitira nekom od nacionalnih parkova, parkova prirode ili nekoj drugoj prirodnoj ili kulturnoj atrakciji. Kada tome pribrojimo autentičnu gastronomsku ponudu, ambijent, domaće običaje, čak i domaće životinje... sve to nije moguće pronaći u ranije spomenutim resortima i hotelskim kapacitetima, ali kod nas domaćina jest.

I zato, čuvajmo našu baštinu, obnovimo postojeće i gradimo novo na temeljima koje su nam postavili naši stari. Umrežimo se međusobno i povežimo horizontalno za jači i raznolikiji obiteljski smještaj, kao i za bolju prepoznatljivost i vidljivost naših malih mjesta na svjetskoj karti turizma.

Srdačno,
Velibor Krasić
predsjednik ZOT-a pri HGK
Šibensko-kninske županije
Spremi

Hrvatska ima sve za cjelogodišnji turizam i može biti turistički lider na Mediteranu

Domaća ćakula: Od dvostruke rezervacije do stostrukih muka ježevih

Otočni turizam: Možemo li uskladiti težnju za zaradom i održivi razvoj otoka?

5 razloga zašto je Facebook bolji od Google AdWordsa za oglašavanje smještaja

Hrvatska udruga obiteljskog smještaja traži zaštitu malih iznajmljivača

3T konferencija 2020.: Je li održivi turizam naša prilika? (ODGOĐENO)

Kako maksimalno iskoristiti sve prednosti kanala oglašavanja bez provizije?

​Električni kamini cijena - je li električni kamin isplativa investicija?

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

ITB Berlin: Pažnja je danas vrjednija od novca

Fiskalizacija za iznajmljivače pred vratima?!

Popularno: