Poznavanje trendova je važno za kvalitetniju promociju i veće šanse za bolju popunjenost naših kapaciteta, a dobra vijest je da je jedan od trendova sve veća popularnost privatnog smještaja
Malo je godina u povijesti čovječanstva čiji kraj se ovoliko nestrpljivo iščekuje. 2020. je dodijala svima, pogotovo djelatnicima u turističkom sektoru i putnicima diljem svijeta.
Malo je godina u povijesti čovječanstva koje su toliko neizvjesne koliko je ova koja uskoro osvaja kalendare – žuđena 2021. godina. Zato je nezahvalno pričati o trendovima koje će nam donijeti.
Međutim, pogled u budućnost je pogled čovjeka koji se ne predaje – u bolju budućnost vjerujemo, vjerujemo u trendove koji će pokrenuti turizam s jedva žive točke. Ali on će sigurno izgledati drugačije, nego što je to bilo prije pandemije.
Mnogo toga ovisi o cjepivu – najave su optimistične. No bez obzira na cjepivo, u 2021. teško da ćemo putovati slobodno, bez kontroli i testova, bez potvrda o vlastitom zdravstvenom stanju.
Prošlo ljeto je privatni smještaj ostvario najveći broj noćenja. Kod nas to nije čudo jer privatni smještaj ima najveći udio u ukupnoj ponudi smještaja. Međutim, diljem svijeta najbrže su se oporavile nekretnine za najam u privatnom vlasništvu i mali obiteljski hoteli. USA Travel Today je objavila podatke prema kojima je, od lipnja 2019. naovamo, popunjenost hotelskog smještaja na 27 tržišta diljem svijeta pala za 77,3%, dok privatni smještaj bilježi značajno manji pad, 45,1%.
Tri su osnovna razloga zbog kojih turisti sve češće biraju privatni smještaj, a taj trend će se nastaviti i u 2021. godini:
lakše je održavati socijalnu distancu – posebno su popularne kuće za odmor ili apartmani s posebnim ulazima;
opremljenost apartmana i kuća za odmor – kuhinja koja se može koristiti pa tako održavati socijalnu distanci i dulje boraviti u destinaciji;
u ruralnim destinacijama prevladava privatni smještaj, a ruralne destinacije su popularnije zbog bijega iz urbanih sredina gdje je teže održavati distancu – posebno su popularni robinzonski smještaj i mala obiteljska gospodarstva.
U doba velike nesigurnosti, sigurnost će svakako biti na prvom mjestu. Za ugled Hrvatske kao sigurne destinacije, bit će zaduženi HTZ i Ministarstvo turizma i sporta, a za ugled smještaja kao sigurnog domaćin – sigurnost će jamčiti vrhunska čistoća i pridržavanje svih aktualnih mjera – ocjenu sigurnosti će donositi gosti. Zato valja poticati goste na ostavljanje recenzija smještaja – više nego ikada ranije, recenzije će biti temelj za odabir apartmana, sobe ili kuće za odmor.
U ovim okolnostima je nemoguće planirati idući vikend, a kamoli putovanje mjesecima unaprijed. Last minute smještaj je u trendu već nekoliko godina, u 2021. će biti standard. Pri tome će sve češća biti bukiranja smještaja manje od tjedan dana unaprijed.
Veliku ulogu kod odabira smještaja će igrati spremnost domaćina na fleksibilnije uvjete otkazivanja smještaja. Ne volimo ovo, ali, nažalost, situacija je takva da u neizvjesnim vremenima, gosti radije biraju smještaj gdje im se jamči povrat akontacije u slučaju iznenadne spriječenosti netom prije polaska na put.
To što će rezervacije biti pretežno last-minute, ne znači da se i putovanje planira u posljednji trenutak. Naprotiv, turisti će više vremena provoditi istraživajući destinaciju i željeni smještaj. Lijepe fotografije više neće biti dovoljne za privlačenja turista – potrebno je pružiti što više aktualnih informacija i povezati dionike u turizmu kroz promociju turističkih proizvoda. Čak 95% ispitanih u anketi Rentalscaleup-a je izjavilo da vrijeme u izolaciji krati planiranjem budućeg putovanja.
Već nam je i ova godina ucrtala smjer s fokusom na domaće turiste. Kriza je samo pojačala želju za putovanjima, a ograničenja konzumacije sadržaja u svakodnevnom životu (kazališta, kina, restorani) doveli su do toga da češće planiramo kratka vikend putovanja unutar svoje domovine. Sve su popularniji parkovi prirode, nacionalni parkovi i ruralne sredine zanimljivog krajobraza i kulturne baštine – i u 2021. će se nastaviti ovaj trend koji za posljedicu ima i manje naglašenu sezonalnost.
Infografika prikazuje rezultate ankete portala Rentalscaleup. 47% posto ispitanih planira putovanja i to unutar svoje zemlje. Od toga će 43% posjetiti nova mjesta, a 50% će se vratiti u mjesta koja su im poznata i bliska. 46% ispitanih planira istražiti prirodna bogatstva svoje domovine.
Kao što je već naznačeno u prethodnoj točki, putovanja će manje ovisiti o sezoni, više će se putovati tijekom čitave godine. Kod sezonskih putovanja, boravak će biti dulji, dok će tijekom godine, veliki udio zauzimati vikend putovanja u bliska odredišta. Posebnost je i sve češći rad od kuće, odnosno obavljanje posla online, što dopušta i rad iz neke turističke destinacije – to nas dovodi do idućeg trenda.
Sve do ove godine, digitalni nomadi su putovali svijetom, ali preferirajući urbana odredišta. Pri tom su konzumirali lokalne kulturne i zabavne sadržaje. U 2021. ćemo upoznati više digitalnih nomada koji će birati ruralne sredine. Na prvom mjestu će im biti važna dobra wi-fi veza, a potom lokalna gastronomija, ekološki uzgojena hrana i prirodna baština.
U 2021. godini će se «putovati sporo». Upravo zbog popularnosti privatnog smještaja u kojem je noćenje najčešće povoljnije, nego u hotelskom, i zbog rizika koje nosi često mijenjanje odredišta, gosti će u jednom mjestu ostajati dulje. No i turistička mjesta će morati prilagoditi svoju ponudu gostima koji ostaju dulje, ali traže i više lokalnih iskustava mimo popularnih turističkih atrakcija.
Zračni promet će se oporavljati sporo, a kontrole na terminalima će biti jače, nego igdje. Zbog toga će putovanja privatnim vozilima biti najpopularnija, a stručnjaci predviđaju i veliki povratak putovanja željezničkim prijevozom. Vlakovi s ograničenim kapacitetom u kupeima i brzi vlakovi s visokim higijenskim standardima prevest će brojne turiste u 2021. godini.
Grupna putovanja pripadaju onim davnim vremenima prije pandemije. Gomila neznanaca na istom letu, brodu ili u istom autobusu – zvuči kao fantastično iskustvo kroz upoznavanje novih osoba i njihove kulture, ali, nažalost, rizično. Teško je očekivati da će ovo doba nepovjerenja tek tako nestati u novoj godini pa da ćemo lako svoje povjerenje pokloniti suputniku čije navike i ponašanje ne poznajemo. Turisti će radije putovati s obitelji i prijateljima, obilježavati godišnjice i rođendane sastancima s najmilijima u našim smještajnim objektima.
Agencije koje su organizirale grupna putovanja, okrenut će se ka personaliziranim turama koje će obuhvaćati manje skupine ljudi koje se međusobno poznaju i prema čijim željama će biti skrojen doživljaj putovanja.
Održivi turizam ide korak dalje ka turizmu u kojem se turista uključuje u proces očuvanja prirodnih vrijednosti destinacije. Birat će se eco-friendly i plasticfree smještaj, kupovanje hrane i suvenira od malih lokalnih proizvođača i aktivni turizam s naglaskom na doprinos lokalnoj ekonomiji i čuvanju okoliša.
Kad smo kod aktivnog turizma, ne treba posebno naglašavati vrijednost aktivnosti na otvorenom. Popularna odredišta će biti ona koja znaju dobro promovirati svoje vrijednosti u prirodi i pod vedrim nebom – cikloturizam, planinarenje, alpinizam, skijanje, kampiranje i slični doživljaju privlačit će turiste kojima je puna kapa boravka između četiri zida i u gradovima.
Pametni turizam je turizam koji koristi suvremene informatičke alate za poboljšavanje iskustva turista. U 2021. godini će najveća prednost pametnog turizma pred uobičajenim turističkim praksama biti brza dostupnost svih relevantnih informacijama koje su turistima neophodne za sigurno putovanje i boravak u destinaciji. Pri tome će širu primjenu doživjeti NFC komunikacija (Near Field Communication), npr. skeniranje informacijskih točaka u destinaciji, muzejima, nacionalnim i prirodnim parkovima, itd., što reducira socijalne kontakte, a pruža trenutne i relevantne informacije.
Najvažniji trend će svakako biti taj da se putovati mora. Sad, više no ikad. Svi ti lockdowni dozlogrdiše ljudima pa čak dvije trećine ispitanih (65%) diljem svijeta tvrdi da jedva čeka putovati i da je sloboda koju putovanje donosi nešto što im najviše nedostaje u pandemiji.
Trendovi nam pokazuju smjer u kojem se promovirati i kvalitete na kojima raditi. Bliži se vrijeme kad ćemo svoje stare goste podsjetiti na naše first minute ponude i, u skladu s trendovima, ponuditi popuste i fleksibilnije uvjete otkazivanja. Možda bismo mogli ponuditi i posebne uvjete za bukiranje smještaja prije sezone, u rano proljeće. Jer naši gosti jedva čekaju doputovati. A mi jedva čekamo ispratiti ovu, a dočekati novu, nadamo se opušteniju i vedriju 2021. godinu.
Vitamin D – jača imunitet i pomaže u promociji turističkog smještaja