`Što se događa ove godine, još nemamo niti jedan upit s ostvarenom rezervacijom?`, takve i slične primjedbe često čujemo od domaćih
iznajmljivača u posljednje vrijeme. Napetost i iščekivanje rezervacija kod privatnih pružatelja usluga smještaja raste nakon Uskrsa koji tradicionalno obilježava početak nove turističke sezone. Ovu je godinu uranio, prošao, a rezervacija ima vrlo malo, unatoč najavama aktualnog ministra kako je pred nama jedna izuzetna turistička sezona.
`Predsezona je krenula, Uskrs je malo ranije, dakle, nemamo pogodnost kao što smo imali ranijih godina - da nam se Uskrs poveže s dubljim datumima prema sezoni. I ove godine očekujemo, u odnosu na ove Uskrse koji su bili ranije, nešto bolje pokazatelje, nešto bolje dolaske, otprilike u razini od 4,5 do 6 posto´, izjavio je za HTV ministar turizma Anton Kliman.
`Sva ova geopolitička zbivanja u našem okruženju sigurno povoljno utječu na stanje bookinga. Imamo informaciju od naših turoperatora i od naših predstavnika iz Hrvatske turističke zajednice, s kojima sam obavio sastanak prije nekoliko dana, da su stanja na tržištima jako dobra, negdje su porasla i do 20 posto, a na nekima su u maloj stagnaciji i čekaju se last minute rezervacije. U principu, veoma smo zadovoljni stanjem bookinga´, zaključio je ministar turizma.
Što je last minute?
Svi već manje-više znamo za
last minute ponude. U slučaju oglašavanja privatnih apartmana, to je ponuda smještaja koju iznajmljivač objavljuje tek nekoliko dana prije termina i to po povoljnijoj cijeni.
Standby je nova opcija koju uvode neki od popularnijih internetskih servisa za oglašavanje smještaja, a koja omogućava gostu da pošalje ponudu, odnosno predloži cijenu par dana prije dolaska u određenom radijusu od mjesta gdje bi htio odsjesti. Iznajmljivač koji se na označenom području nalazi, dobije obavijest o ponudi, a istu može prihvatiti ili odbiti. Iako na prvi pogled suprotan, standby je na tragu last minute ponuda, odnosno sličan alat za popunjavanje praznog smještaja u kratkom vremenskom roku.
Obje opcije su dobre i za iznajmljivača, koji tako može popuniti neatraktivne termine ili
rupe u kalendaru bookinga, i za gosta koji nalazi jeftiniji smještaj. Bez obzira na cijenu s popustom, konačna zarada nam je veća, nego što bi bila da su nam apartmani ostali prazni, a dobili smo i još jednog gosta koji će iduću put možda doći i odsjesti kod nas po uobičajenoj cijeni smještaja.
Last minute ponude su sve popularnije jer se i brzina života povećava te se sve više ljudi odlučuje na spontana putovanja koja ne moraju planirati mjesecima unaprijed. I suvremeni poslovi su sve manje predvidljivi pa čovjek više ne može isplanirati
godišnji odmor unaprijed kao što je to nekada bilo uobičajeno.
Fleksibilnost je ključna riječ kod last minute rezervacija, a jednaka osobina iznajmljivača može održati na dinamičnom suvremenom turističkom tržištu
Termin koji se nekada najviše koristio u agencijskom poslovanju, sada je i moćan alat privatnih iznajmljivača za popunjavanje rupa u rezervacijama i produljenje sezone.
Last minute trend su prepoznale i turističke zajednice pa je tako
Turistička zajednica Grada Novalje nedavno pokrenula mobilnu aplikaciju
Last Minute Novalja koja
last minute goste spaja direktno s iznajmljivačima čiji su apartmani, sobe ili kuće za odmor, dostupni i slobodni za takvu opciju rezervacije.
Još prije dvije godine, to je učinila i
TZ Dubrovnik aplikacijom
Last minute Dubrovnik, koja je gostima osigurala i 20 minuta besplatnog interneta kako bi im u svakom trenutku bili dostupni
last minute apartmani ako se zateknu u Gradu bez isplani
rane rezervacije.
Turistička zajednica grada Zadra isto je napravila aplikacijom
Zadar Travel.
Last minute - budućnost iznajmljivanja?
Internetsko oglašavanje je kumovalo rastu popularnosti
last minute rezervacija pa otud i brojne edukacije za privatne iznajmljivače koje organiziraju lokalne turističke zajednice i
udruge privatnih iznajmljivača o suvremenim alatima prodaje smještajnih kapaciteta.
Sredstva koja su osigurana za takve edukacije, uz
ulaganja u turizam, kako ona u hotelskom sektoru, tako i ona u dodatne sadržaje, razlog su za optimizam aktualnog ministra, koji vjeruje kako će 2016. godina nadmašiti prethodnu godinu. Prema statistikama
Hrvatske narodne banke, prihodi turizma od stranih gostiju u 2015. godini su iznosili 7 milijardi i 961 milijun eura, što predstavlja rast od 7,6 posto u odnosu na godinu ranije. Pa zašto onda ima tako malo rezervacija u travnju ove godine?
Razvoj mobilne industrije te mobilnih aplikacija, poput navedenih last minute aplikacija domaćih TZ-ova, potiču sve veću popularnost spontanosti u rezerviranju smještaja
Danas možete u svakom trenutku i na svakom mjestu u vrlo kratkom vremenu rezervirati karte za avion, turistički aranžman ili smještaj u većini svjetskih destinacija, putem svojih pametnih telefona, i to samo nekoliko tjedana ili čak dana unaprijed. Mlađe generacije koje sve više putuju i koje troše najviše, sve manje poznaju bilo kakav drugi način planiranja putovanja.
Podaci navedeni u infografici gore nisu reprezentativni jer su statistički pokazatelji uzeti iz različitih izvora. Ipak, dovoljno su relevantni za slikoviti prikaz
trenda porasta last minute rezervacija smještaja.
Iz godišnjeg izvještaja Svjetske turističke organizacije (UNWTO) za 2014. godinu doznajemo kako je u navedenom razdoblju putovalo čak 1,1 milijarda ljudi. To je porast od 4,4 posto u odnosu na godinu ranije. Prema podacima
Statistic Brain-a, više od 50 posto ljudi koristi internet za booking smještaja svake godine.
Euromonitor predviđa kako će se, do 2017. godine, za preko 30 posto on-line rezervacija koristiti mobilni uređaji
Najnovija istraživanja agencije
BuzzCity potvrđuju kako je, u protekloj godini, korištenje mobilnih aplikacija za poslovna i osobna putovanja poraslo za 50 posto uz 30 posto isključivo za
last minute putovanja.
Možda je još rano za dugoročne prognoze budućnosti rezervacija smještaja, ali trend porasta last minute rezervacija ukazuje na nužne prilagodbe domaće smještajne ponude i oglašivačke politike privatnih iznajmljivača. Generacije turista koje dolaze traže sve kraći period rezervacije te kraće borave u jednoj destinaciji. Praćenje trendova u turizmu je nužno za najbolje rezultate i, u konačnici, za maksimalnu zaradu. Iskoristimo ono dobro što nam
last minute donosi: manje `rupa´ u rezervacijama, veću popunjenost, više gostiju i veće prihode od internetske prodaje smještaja.
Koristite li i vi pogodnosti last minute ponuda?