Većina privatnih iznajmljivača je već zaključila sezonu 2018., tek dio očekuje Advent, ali sada svi prebrojavamo konačne statistike o uspješnosti turističke godine i rupe u kalendarima rezervacija.
Počinjemo razmišljati o godini pred nama, godini koja će donijeti i brojne izmjene zakonskih okvira našeg poslovanja. Često nas pitaju koliki će biti
paušal za privatne iznajmljivače - to je podatak kojeg je teško predvidjeti, a ako se usvoji ovakav prijedlog zakona, visine paušala će određivati jedinice lokalne samouprave i nove vrijednosti će stupiti na snagu od 2020. godine.
Međutim, postoje alati za predviđanje trendova i brojki koje će obilježiti iduću turističku godinu. Takva predviđanja je već objavio
Booking.com, čiji stručnjaci imaju uvid u preko 163 milijuna recenzija gostiju i anketnih istraživanja u kojima je sudjelovalo 21500 putnika iz 29 zemalja.
7 trendova u turizmu u 2019. godini
Preporuke i predviđanja stručnjaka uvijek su dobar pokazatelj očekivanja gostiju i trendova u turizmu koji se relativno brzo mijenjaju. Međutim, je li nam potrebna analiza milijuna recenzija kako bismo znali što gosti žele? Jesu li nam gosti samo puno polje u sustavu
e-Visitor i novac na računu ili se trudimo upoznati ljude koji nas posjećuju? Slušamo li svoje goste i uvažavamo li njihove primjedbe?
1. Turisti žele steći nove vještine u destinacijama
U goste nam stiže Generacija Z koja novac ne troši olako. Preispituju čak i vrijednost skupih školarina, a radije biraju iskustveno učenje, studijska putovanja i doživljaje, izvan institucija, koji im omogućavaju stjecanje novih vještina.
Više od polovice putnika (56 %) je izjavilo kako su na putovanju naučili neke životne lekcije, a udio sličnih očekivanja će rasti u 2019. godini. 68 % turista bi rado sudjelovalo u kulturnim razmjenama, 54 % bi putovali na volonterske akcije, a 52 % bi prihvatilo posao u inozemstvu.
Generacija Z i turizam
Čak i ako nam se čini da je 1995. jučer bila, oni rođeni te godine su već odrasli ljudi - Generacija Z su mladi ljudi rođeni između 1995. i 2009. godine (ponegdje se kao granice uzimaju 1996. i 2011.). Njihovi roditelji su Generacija X, rođeni od 60-ih do 80-te. Najmlađi pripadnici ove generacije još su u nižim razredima osnovne škole, a stariji nam već stižu u goste, rezerviraju naše apartmane, dok se mi pitamo trebamo li tražiti podatke roditelja za "svaki slučaj" i kao dodatno osiguranje.
Generacija Z je rođena s tehnologijom kakvu poznajemo danas. Istraživanja i stručna mišljenja sociologa i psihologa tvrde da su oni "čudo kakvo ovaj svijet još nije vidio". Oprezni su i pametni. Putovanja su objava njihove zrelosti i promišljeno ih planiraju, pazeći pritom koliko i na što točno troše svoj novac.
Njihovu pažnju je teško zadržati, YouTube, Snapchat i Instagram su im omiljene platforme trenutno, a sutra se već lako mogu prebaciti na nešto drugo. Video im je omiljeni medij. Za njih je CD "totalno prošla stvar", a mobilni uređaji osnova komunikacije pa otud i konstantan porast rezervacija smještaja preko mobilnih uređaja.
Slušamo li svoje goste primijetit ćemo da ih zanima naša kultura, gastronomija i način života uopće.
Istraživanje
Instituta za turizam,
Tomas ljeto 2017. - Stavovi i potrošnja turista u Hrvatskoj, na prvi pogled može zavarati, ali zapravo potvrđuje rezultate B.com-a. 55 % gostiju stiže u Hrvatsku motivirano pasivnim odmorom, i to uglavnom na moru, međutim, drugi najčešći motiv su upravo nova iskustva i doživljaji, što je potvrdilo čak 31 % gostiju.
Mi, privatni
iznajmljivači, smo vrijedan izvor informacija i to je ono što gost očekuje od nas. Informirajmo goste o doživljajima koji ih čekaju u našoj destinaciji, putem naših oglasa, prilikom
odgovaranja na upite, po dolasku. Gost očekuje da će od nas saznati detalje o destinaciji koje ne može pronaći pretraživanjem na internetu pa zato poslušajmo što ga zanima i poklonimo mu naša znanja o vrijednostima i atrakcijama u našem gradu ili mjestu.
2. Nepodnošljiva lakoća upotrebe novih tehnologija
Već su Milenijalci (Generacija Y)
pokazali nevjerojatnu lakoću usvajanja novih tehnoloških rješenja, turistima novih generacija će to biti još lakše. Stižu nam gosti od kojih će svaki peti željeti upoznati destinaciju prije dolaska putem virtualne stvarnosti, a trećina (31 %) bi koristila usluge virtualnog putničkog agenta prilikom organiziranja putovanja.
Raste i upotreba mobilnih uređaja prilikom planiranja putovanja, istraživanja destinacije, pretraživanja i rezervacija smještaja, i to za 41 % u odnosu na 2015. godinu.
Slušamo li svoje goste, znamo da sve češće komuniciraju putem velikog broja različitih kanala, javljaju nam se
Viberom,
WhatsUpom,
Messengerom ili preko drugih platformi. Ako već nismo, preuzmimo barem one uobičajene
chat aplikacije i budimo dostupni gostima s različitim komunikacijskim navikama. Prilagodimo svoje
web stranice mobilnim uređajima i budimo spremni na sve češće komuniciranje i poslovanje pametnim telefonom.
3. Personalizacija ponude smještaja
Personalizacija napreduje s tehnološkim mogućnostima pa će, u godinama koje slijede, gosti očekivati ponude koje su skrojene baš po njihovim željama. 52 % putnika želi doživljaje koji su dizajnirani na temelju njihovih prošlih putovanja, recenzija i afiniteta. Gotovo polovina (41 %) "pozdravlja" korištenje
umjetne inteligencije u poslovanju putničkih agencija.
Slušamo li svoje goste, iznenadit ćemo ih omiljenom filter kavom (ako nije kod nas prvi put pa znamo što voli) ili prospektom atrakcije za koju se raspitivao (ako je prvi put). Direktan
booking i odgovaranje na upite je i naša prilika da saznamo nešto o gostu, ne samo da prezentiramo svoju smještajnu ponudu.
Svaki znak pažnje koji odgovara specifičnim potrebama gosta je personalizacija naše usluge smještaja - takav čin budi emocije, stvara zadovoljne goste i odlične domaćine.
4. Savjesna putovanja
Polovica anketiranih turista (49 %) smatra da socijalni problemi u turističkim destinacijama imaju veliku važnost kod planiranja putovanja, a 58 % odlučuje da neće posjetiti destinaciju na koju dolazak turista ima negativan utjecaj.
S ovim problemom je povezana i
sigurnost turista u destinaciji, ali i njihova sloboda s obzirom na spol, vjeru, etničku pripadnost ili seksualnu orijentaciju. Svaki peti putnik bi posjetio
Pride festival u Berlinu, od čega je trećina mladih u dobi od 18 do 34 godine starosti.
Slušamo li svoje goste, nećemo ih nikada izdvajati zbog različitosti, svi smo jednaki - građani svijeta. Svaki gost traži udobno mjesto za prespavati, doživljaje u destinaciji za istražiti, priliku za odmoriti se i sigurno okruženje u kojem može osloboditi svoju bezbrižnost.
5. Plastic free destinacije
Nedavno smo imali priliku doznati kako je skupina entuzijasta u suradnji s Mjesnim odborom i Turističkom zajednicom Zlarin osmislila projekt
"Zlarin - prvi otok bez plastike". Provedba projekta je u povojima, ali ima ogroman potencijal s obzirom na gorući rast općeg interesa za ekološka pitanja i sve veću osviještenost stanovnika Zemlje o klimatskim promjenama uzrokovanima onečišćenjem.
Maleni otok poput Zlarina je idealno mjesto za provođenje pilot-projekta, a turizam kao glavna gospodarska grana može značajno pridonijeti uspješnom provođenju ideje.
Ankete pokazuju da bi čak 86 % turista, ne samo odabralo destinaciju koja brine o okolišu, već i sudjelovalo u nekoj od aktivnosti koje poništavaju negativan utjecaj njihovog boravka u destinaciji, a 37 % bi sudjelovalo u akcijama čišćenja plaže ili druge atrakcije u destinaciji.
Slušamo li svoje goste, znamo da nam žele pomoći zaštiti našu destinaciju. Zabrinuti kada naiđu na divlja odlagališta ili zapušten okoliš. Informirajmo svakog gosta o načinima odlaganja otpada u našem kućanstvu i pružimo sve potrebne informacije o ekološkim aktivnostima u destinaciji. Posudimo ili poklonimo gostu platnenu vrećicu i zamolimo ga da je koristi u destinaciji te da ne ostavlja otpatke u okolišu.
I mi bismo također trebali razmisliti o smanjivanju kućnog otpada i upotrebi jednokratne plastike, ako još nismo počeli brinuti o zaštiti naše prirodne baštine i ekološkoj svijesti u našem kućanstvu. Ne samo zato što gosti to vole.
6. Putovanje je doživljaj
Već znamo kako su Milenijalcima iskustvo i doživljaj vrjedniji od materijalnih stvari, čak 60 % turista potvrđuje isto. "Činiti" umjesto "vidjeti", važniji je motiv putovanja. To zapravo znači da je sve manje značajno što se u destinaciji može vidjeti, a sve bitnije je ono što se u njoj može raditi.
Pri tome su najvažnije emocije, one koje doživljaj izazove u gosta. Gotovo polovica turista (42 %) želi posjetiti mjesto na kojem se ponovo osjećaju kao djeca. Iako to ide do napuhanih dvoraca i
bazena s lopticama za odrasle, dovoljno je gostu omogućiti bezbrižnost i opuštenost kakvu pamti iz djetinjstva.
Slušamo li svoje goste, manje ćemo se čuditi kako je netko ostavio upaljen klima-uređaj dok nije u apartmanu ili kako je (opet) izgubio ključeve. Ljudi su na odmoru i to ne znači da ih nije briga za naše gostoprimstvo i da takvo što kući sigurno ne bi napravili, već da su jednostavno opušteni (pa stoga i zaboravni).
Predvidimo takve sitne nezgode kod gostiju i osigurajmo se da ne bude panike kad netko izgubi ključeve ili ostavi upaljenu klimu. Uzmimo depozit za slučajeve štete u apartmanu i budimo i sami opušteniji domaćini.
7. Neistražene turističke destinacije i neobična smještajna ponuda
40 % turista bi otputovalo u svemir, ali dok svemirske agencije ne organiziraju komercijalne letove, zadovoljit će se s putovanjima na neistražena područja. To znači da ih privlače egzotične avanture poput boravka pod zemljom, a čak 60 % bi rado odsjelo u apartmanu ispod morske površine. Izgleda da će 2019. godina biti godina maštovito uređenih i opremljenih kuća za odmor i apartmana, godina kućica na drvetu i soba u vinskim bačvama.
Vikend putovanja
Izleti i putovanja na nekoliko dana su naročito popularni, pogotovo uz sve veću dostupnost povoljnih i bržih letova. Uz nabrojene trendove, 53 % putnika planira u 2019. godini poduzeti više kraćih putovanja. Generacije turista koje dolaze žele upoznati što više destinacija u što kraćem vremenu, i to iznutra. Tomas ljeto 2017. pokazuje kako turisti ne skraćuju svoj boravak u Hrvatskoj pa je prosječan odmor u Hrvatskoj dug 8,2 dana i kraći tek za 0,5 posto u odnosu na 2014. godinu. Međutim, turisti rado mijenjaju destinacije u tuzemstvu i smještajne objekte pa, slušamo li svoje goste, znamo da nam sve češće stižu iz nekog drugog hrvatskog grada i da smo tek stanica na putovanju po Lijepoj našoj.
Slušamo li svoje goste, nećemo morati renovirati niti seliti naše smještajne kapacitete na neke od obližnjih planeta. Gosti žele da ih se čuje i da im se pruži dokaz da smo ih čuli u obliku malenog znaka pažnje i uvažavanja uobičajenih i prihvatljivih želja na odmoru.
I sami možemo u vlastitoj destinaciji pronaći neistražena područja, a kako ne bi gost koji destinaciju ne poznaje dobro. Trend pod nazivom
local experience još je prisutan i većina navedenih trendova bi se lako mogla opisati ovim pojmom. Omogućimo gostu upoznavanje destinacije kroz naše oči i pronalaženje doživljaja koji nisu ucrtani na turističkim kartama. Osigurajmo svojim gostima uvjete da se opuste i vesele kao djeca pa da kući, uz suvenire, ponesu i pozitivne emocije i iskustva koja se ne zaboravljaju.
Jedna stara kineska poslovica kaže kako
"dva dobra govornika nisu vrijedna jednoga koji zna slušati". Slušajmo svoje goste jer tako uočavamo trendove u turizmu. Slušanje gostiju je prava
vrijednost obiteljskog smještaja i najvažnija osobina dobrog domaćina.