Kako odvojiti rentijera od domaćina? Koliko je važna adresa pružatelja usluge smještaja? Može li se usluga biti kvalitetna u domaćinstvima čiji vlasnik ima prebivalište izvan mjesta?
Rentijeri posjeduju nekretnine koje im služe isključivo za najam, iznajmljuju te nekretnine pod jednakim uvjetima kao i domaćini obiteljskog smještaja uz niska porezna davanja. Veći dio godine ti objekti su prazni, u drugom dijelu opterećuju infrastrukturu turističkog mjesta. Utječu na rast cijena stambenih kvadrata i potiču sezonalnost, ne samo turizma, već i života. Lokalna zajednica postaje sve tješnja i nezadovoljnija kvalitetom životnih uvjeta.Rentijerstvo ili apartmanizacija narušava ugled privatnog smještaja, a ministrica se nada bi taj problem mogla riješiti nova Strategija održivog turizma
Domaći turistički stručnjaci se ovim problemom bave dugi niz godina. Prebivalište domaćina na adresi drugačijoj od adrese smještaja za turistički najam, može biti indikator nepoželjne prakse. Ali, nema pravila.
Dobre domaćine ne određuje adresa. Oni se ističu svojim poduzetništvom, radom i predanosti svom poslu, i to ih razlikuje od rentijera. Jer biti poduzetnik u turizmu, možda je jedan od najkompleksnijih poziva. Rad s ljudima koji često stižu s koferima nepovjerenja s drugih strana svijeta, stalno osluškivanje njihovih potreba i želja, prilagođavanje nestalnostima osjetljivog turističkog tržišta. Konstantna ulaganja u održavanje i rast kvalitete smještaja i dodatne ponude, učinkovita promocija i isticanje među 611.525 ležajeva u domaćinstvima - za to je potrebna stalna prisutnost domaćina, nevažna je njezina ili njegova adresa.
I zato se pitamo, koliko je važna adresa prebivališta domaćina i moramo li biti prijavljeni na adresi smještajnog objekta da bi se razlikovali od rentijera? Po kojim kriterijima razlučiti domaćine dobre prakse od onih koji samo izvlače dobit od zidova i ne doprinose održivom razvoju turizma i mjesta?Stalna prisutnost domaćina u smještaju je nevidljiva, ali se itekako vidi kroz odgovornost prema poslovanju i sigurnost koju domaćin pruža svojim gostima, kroz nenametljivo gostoprimstvo i kvalitetu koju gost nagrađuje visokim ocjenama