Propisi i Zakoni
6.7K

Koristite tuđe fotografije bez dozvole autora u oglasima smještaja? Moguće da kršite autorska prava i mogla bi vas iznenaditi novčana kazna

Nedozvoljeno korištenje tuđih fotografija, najčešće preuzetih s interneta, u oglasima apartmana, soba i kuća za odmor može dovesti do ozbiljnih pravnih posljedica. Što su autorska prava i kako ih nes(a)vjesno kršimo? Kakva nas može stići kazna?

Prvi Zakon o autorskom pravu u Hrvatskoj je izglasan 2003. godine. Otada su se pravila mijenjala i postajala sve stroža. Posljednje izdanje Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima (NN111/21) je usklađeno s nizom europskih direktiva i vrlo oštro osuđuje svako neovlašteno korištenje tuđih autorskih djela. U tom smislu razlikujemo nekoliko pojmova.

Autorsko djelo je, po definiciji, "intelektualna je (duhovna) tvorevina s književnog, znanstvenog i umjetničkog područja, izražena jezikom, zvukom, pokretima ili oblicima". Ono je u svojoj osnovi originalno i, kao takvo, štiti se autorskim pravom.

Autorsko pravo je, dakle, pravo autora da jedini raspolaže svojim djelima. Sama ideja nije autorsko djelo, ona mora biti u nekom obliku izražena. To nužno ne mora biti materijalizacija ideje, već bilo koji oblik izražavanja - govor, pokret, i sl. Među autorska djela spadaju i različite interpretacije ili prilagodbe, npr. prijevodi i ekranizacije književnih djela.

Stoga je jasno da je i svaka fotografija autorsko djelo. Samim snimanjem autor stječe prava, a zaštitu tih prava regulira spomenuti Zakon.


Korištenje tuđih fotografija u oglasima smještaja

Nije rijetka praksa da vlasnici apartmana, soba ili kuća za odmor u Hrvatskoj u svojim oglasima koriste fotografije koje nisu sami snimili, a da pri tom nemaju dozvolu autora fotografije.

Vrlo često u svojim oglasima želimo prikazati i ljepotu svog mjesta ili grada pa posegnemo za fotografijama s interneta, ne vodeći računa o autorima fotografija i njihovim pravima. Na počecima interneta, preuzimanje fotografija je bila uobičajena praksa, danas su brojne tvrtke koje slijede fotografije označene autorskim pravima i pokreću tužbe u ime vlasnika protiv onih koji su se ogriješili o njihova prava. 

Korištenje tuđeg materijala bez dozvole predstavlja kršenje autorskih prava i može dovesti do sankcija u skladu sa Zakonom o autorskom pravu i srodnim pravima iz 2021. godine.


Što kaže Zakon?

Prema Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 111/21), autor fotografije ima isključivo pravo na korištenje svoje fotografije, uključujući i pravo na reprodukciju, distribuciju, javno prikazivanje i javno priopćavanje. To znači da, bez dozvole autora, fotografije ne smijemo koristiti u bilo koje svrhe, posebno ne u komercijalne svrhe kao što su oglasi koji prodaju smještaj za turiste.

Ukoliko vlasnik apartmana u svom oglasu koristi tuđu fotografiju bez dozvole, utoliko autor fotografije ima pravo poduzeti pravne korake za zaštitu svoje intelektualne imovine. To može uključivati tužbu za naknadu štete i uklanjanje fotografije s oglasa u svrhu zaustavljanja kršenja autorskog prava.


Kako se zaštititi?

Najjednostavniji način zaštite od posljedica kršenja autorskih prava je da u svrhu oglašavanja koristimo isključivo fotografije koje smo sami snimili ili one koje su nam ustupili poznanici i prijatelji, odnosno autori čiju dozvolu za korištenje imamo. Fotografiju našeg mjesta ili grada možemo preuzeti i s nekog od besplatnih servisa za preuzimanje fotografija (Unsplash, Pixabay,...), ali i tada bi bilo dobro na fotografiji navesti ime autora i naziv stranice otkud je preuzeta.

Kada preuzimamo fotografije s interneta, obratimo pažnju na autorska prava. Prilikom pretraživanja slika na Google servisu, uključimo li filter Alati > Licence Creative Commons, u rezultatima pretrage će nam se prikazati samo fotografije s jasno definiranim pravilima korištenja. Većina ih dopušta korištenje bez dodatnih troškova, uz navođenje imena autora. Mogu imati i ograničenja u vezi s načinom ili kontekstom upotrebe, ali su ta ograničenja jasno navedena uz sliku i moramo ih se pridržavati prilikom upotrebe.

Licence Creative Commons na Googlu
Uključivanje filtera Licence Creative Commons prilikom traženja slika za mjesto Marija Gorica


Čemu uopće fotografije mjesta/grada u oglasima smještaja?

Više puta smo pisali o kvalitetnim fotografijama smještaja i kako vizualno prezentirati smještajnu ponudu u oglasima. Fotografije mjesta ili grada u kojem je naš smještajni objekt imaju smisla ako su snimljene iz objekta (s terase, prozora, iz vrta) ili ako smo sami snimili neku fotografiju na koju smo jako ponosni. U suprotnom odvlače pažnju od bitnoga, a to je naša smještajna ponuda.
 

Bezbroj je fotografija naših mjesta i gradova na internetskim prostranstvima koje su snimili profesionalci, koje gost može lako pronaći i uživati u prekrasnim prizorima. Prepustimo njima promociju našeg mjesta

Svoj oglasni prostor radije iskoristimo da sa što više fotografija predstavimo našu ponudu smještaja. Prezentirajmo sve prostorije iz daljine i detalje, sitnice koje pokazuju pažnju koju poklanjamo gostima. Snimimo sve interijere i okoliš objekta, pripazimo pritom da fotografije budu svijetle, oštre, kontrastne, kvalitetne. Unajmimo profesionalnog fotografa. Ako smo već toliko uložili u opremu smještaja, čemu škrtariti na fotografijama koje mogu sav naš napor pokazati u pravom svjetlu što će se sigurno isplatiti kroz zanimanje potencijalnih gostiju i više rezervacija.


Posljedice kršenja autorskog prava

Prema Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 111/21) fizička osoba koja krši autorska prava može biti kažnjena novčanom kaznom od u iznosu od 265,45 do 1327,23 eura. Nema smisla bacati novac, provjerite svoje oglase, izbrišite tuđe slike objavljene bez dozvole, i prezentirajte svoju smještajnu ponudu isključivo vlastitim fotografijama - bilo da ste ih snimili osobno ili su djelo unajmljenog profesionalca.
Spremi

KVIZ UTORKOM: Podravina i Prigorje u 10 zagonetki koje opisuju raskoš naše kulturne baštine

Zavjese za prozore: Kako odabrati idealne zavjese za kuću ili stan?

Bambusov parket: Koje su prednosti i nedostaci parketa od bambusa?

Brendiranje Slavonije kao jedne destinacije za cjelogodišnji turizam

Hrvatski turizam pred izazovima zbog njemačke gospodarske krize

150 bespovratnih eura za financiranje marketinških aktivnosti privatnih iznajmljivača grada Rovinja

Humanitarna akcija More ljubavi: Istarski iznajmljivači za potrebitu djecu

5 izazova u poslovanju koji su zajednički svim domaćinima

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Kategorizacija apartmana i kuća za odmor - utječe li datum rješenja na naše financijske obveze?

O važnim turističkim propisima u špici sezone

Popularno: