Što kad prijedlog zakona, koji je bio dostupan javnosti, ne sadrži odredbu da se pomoćni kreveti uključuju u obračun paušala turističke pristojbe, a izglasani zakon da? Pitali smo nadležna javna tijela...
Ministarstvo turizma RH
Prisavlje 14
10000 Zagreb
Antonia Dobrota
urednica Cimerfraj.hr
Do-bra d.o.o.
Štefanićeva 5
10000 Zagreb
Poštovani,
od 30. svibnja 2019. godine, na snazi je Zakon o turističkoj pristojbi (NN 52/19). Prijedlog navedenog Zakona Ministarstva turizma je bio na javnoj raspravi od 19.09. do 18.10.2018. godine, a "isti" je izglasan na 12. sjednici Hrvatskoga sabora 9. svibnja 2019.
No, Prijedlog Zakona o turističkoj pristojbi, koji je bio dostupan javnosti i komentarima građana, i Konačni prijedlog zakona o turističkoj pristojbi, a koji je Hrvatskom saboru predstavljen 10. travnja 2019., značajno se razlikuju - po strukturi, ali i odredbi koja će značajno utjecati na pružanje usluge smještaja na OPG-ovima i u domaćinstvima.
Prijedlog Zakona o turističkog pristojbi s javne rasprave iz rujna i listopada 2018. sadrži sljedeće:
Članak 11. Prijedloga Zakona o turističkoj pristojbi (rujan 2018.)
Osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu ili na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, plaćaju godišnji paušalni iznos turističke pristojbe za svaki krevet i smještajnu jedinicu u kampu koji se koriste za pružanje usluga smještaja sukladno posebnom propisu kojim se uređuje obavljanje ugostiteljske djelatnosti.
Obrazloženje uz članak 11.:
Ovim člankom propisuje se da osobe koje pružaju ugostiteljsku uslugu smještaja u domaćinstvu ili na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu plaćaju turističku pristojbu isključivo u godišnjem paušalnom iznosu i to za svaki krevet i smještajnu jedinicu u kampu koji se koriste za pružanje usluga smještaja sukladno propisu o pružanju usluga smještaja. Godišnji paušalni iznos turističke pristojbe je umnožak broja kreveta, odnosno broja smještajnih jedinica u kampu i visine boravišne pristojbe.
U Konačnom prijedlogu Zakona o turističkoj pristojbi, od 10. travnja 2019. i Zakonu o turističkoj pristojbi (NN 52/19) koji je usvojen i stupio na snagu 30. svibnja 2019., članak 11. postaje članak 12. pa glasi:
Članak 12. Konačnog prijedloga Zakona o turističkoj pristojbi (4. travnja 2019.)
Osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu ili na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu plaćaju godišnji paušalni iznos turističke pristojbe za svaki krevet (glavni i pomoćni) i smještajnu jedinicu u kampu i kamp-odmorištu odnosno prema kapacitetu u objektu za robinzonski smještaj koji se koriste za pružanje usluga smještaja sukladno posebnom propisu kojim se uređuje obavljanje ugostiteljske djelatnosti.
Dosadašnji zakonski akti i podakti su, kao parametar za paušalno oporezivanje iznajmljivača fizičkih osoba, bilo da se radi o paušalu poreza na dohodak ili paušalu boravišne pristojbe, propisivali samo broj stalnih kreveta.
Najčešći korisnici pomoćnih kreveta u obiteljskom turizmu jesu djeca do 12 ili od 12 do 18 godina koji, sukladno aktualnom Zakonu o turističkoj pristojbi, ne plaćaju boravišnu pristojbu, odnosno umanjenu za 50 %.
Kako je, dakle, moguće da iznajmljivači fizičke osobe plaćaju jednaki paušal za stalne i pomoćne krevete a u skladu s člankom 12. aktualnog Zakona o turističkoj pristojbi? Kako je moguće da Prijedlog Zakona koji je bio predstavljen javnosti i nudio mogućnost komentiranja njegovih odredbi, nije sadržavao sporan članak 12., a članak 11. je nudio nejasnu formulaciju u pogledu parametara na temelju kojih će se obračunavati turistička pristojba na OPG-ovima i u domaćinstvima?
Sukladno važećem Zakonu o pravu na pristup informacijama, članak 20., očekujemo očitovanje od nadležnog tijela u roku od 15 dana i pristup informaciji pisanim putem te uvid u dokumente i preslike dokumenata koji sadrže informacije o tijeku postupka donošenja Konačnog prijedloga Zakona o turističkoj pristojbi (4. travnja 2019.) i nadležnom tijelu koje je predložilo izmjene vezane uz navedeni Članak 11. Prijedloga, odnosno Članak 12. izglasanog Zakona o turističkoj pristojbi (NN 52/19). Također, molimo obrazloženje Članka 12. Zakona o turističkoj pristojbi (NN 52/19).
Sa štovanjem.
U Zagrebu, 29. kolovoza 2019.
Ako javnost nije upoznata s konkretnim prijedlozima zakona i propisa, već se oni donose iza zatvorenih vrata, bez mogućnosti očitovanja i na štetu građana, tko nam jamči da u nekim sljedećim izmjenama i dopunama, primjerice, Zakona o porezu na dohodak nećemo biti obavezni platiti i taj paušalni porez na stalne i pomoćne krevete?! Tko nam jamči sigurnost i planiranje poslovanja u uvjetima u kojima se krše osnovna demokratska prava građana?
Odluke o visini godišnjeg paušala turističke pristojbe za 2020. godinu će donositi županijske skupštine za područje svojih općina i gradova, uz mišljenje lokalnih TZ-ova, a u rasponu od 350 do 1000 kuna, kako je propisano Pravilnikom o najvišem i najnižem iznosu turističke pristojbe. Rok za donošenje odluka je 15. rujna.