Ideje i trendovi
9.8K

​Akontacija u turizmu - kada se može bez, a kada je pametno naplatiti polog za rezervaciju smještaja

Ima gostiju koji vole akontacijom potvrditi rezervaciju, a ima i onih koji je izbjegavaju. Kada naplatiti akontaciju u turizmu, a kada možemo odustati od nje?

Akontacija u turizmu (također kapara ili polog) je postotni dio cijene s ponude koju gost uplaćuje prije samog dolaska, a kasnije se taj iznos oduzima od preostalog iznosa za naplatu.

Određeni hoteli i iznajmljivači redovito traže uplatu akontacije dok drugi ne ili je traže samo za određene termine i mjesece u godini. Premda nema fiksnog pravila, u nastavku ćemo probati objasniti koji su razlozi i svrha traženja akontacije te kako se primjenjuje u praksi.


Zašto tražiti akontaciju?

Gledano od strane iznajmljivača, akontacija je uplata kojom gost potvrđuje svoju namjeru i spremnost dolaska u traženi smještaj. Od strane gosta to je dodatna sigurnost i garancija kojom obvezuje iznajmljivača da mu jamči unajmljeni smještaj u traženom terminu.

Znači, iznajmljivačima je akontacija prvenstveno potvrda ozbiljnosti rezervacije gosta. Ona se u većini slučajeva zadržava ako gost ne dođe u traženom terminu ili otkaže rezervaciju neposredno prije njezinog početka.
 

Upravo zbog toga akontacija ima i dodatnu svrhu motivacije gosta da dođe i ne dozvoli da mu uplaćena akontacije propadne iz ovih ili onih razloga

 

Gosti ju izbjegavaju

Premda nema opravdanog razloga zašto bi se gost žalio na vaše traženje akontacije, ipak postoje situacije i osobe koje bi je radije zaobišle ako mogu. Neki od razloga zašto gosti pokušavaju izbjeći uplatu akontacije su:

  • Nesigurnost u stvarnost vaše ponude. Nevjerojatan je broj gostiju koji na razne načine provjeravaju da li smještaj kojeg žele unajmiti i njegov vlasnik stvarno postoje ili se radi o nekoj vrsti online prijevare.
  • Nepovjerenje u online načine plaćanja ili slanje većih financijskih sredstava van zemlje putem banke na nepoznati račun.
  • Nepotvrđeni termin godišnjeg odmora koji se može u bilo kojem trenutku promijeniti a zbog čega bi im bolje odgovaralo otkazivanje rezervacije bez “posljedica”.
  • Više opcija između kojih su do zadnjeg trenutka neodlučni. Znači unajme nekoliko apartmana u jednom mjestu i kada dođu odaberu onaj najpogodniji dok ostale ostave prazne.Ne biste vjerovali koliko su zadnja dva razloga u praksi učestala. Često iznajmljivači koji dogovore i potvrde rezervacije “na riječ”, zbog nedostatka garancije, ostaju poluprazni usred sezone. Pogotovo ako im je i smještaj netočno reklamiran.


Ne biste vjerovali koliko su zadnja dva razloga u praksi učestala. Često iznajmljivači koji dogovore i potvrde rezervacije “na riječ”  zbog nedostatka garancije ostaju poluprazni usred sezone. Pogotovo ako im je i smještaj netočno reklamiran.


Kad se može bez akontacije?

Kako je teško predvidjeti prave razloga gosta koji ne želi uplatiti akontaciju, a i radi smanjivanja trenja u procesu iznajmljivanja, postoje situacije kada se akontacija može i predlaže zaobići.

Van glavne sezone

Za termine van glavne sezone kada znate da vam je popunjenost slabija i da se uvijek može naći određeni broj ležajeva u slučaju većeg broja iznenadnih gostiju, nema potrebe gosta gnjaviti s akontacijom. Čak ako gost i ne dođe, ne gubite dragocjene dane i popunjenost kao u srcu sezone kada vam je svaki ležaj važan i bude popunjen. Ovdje uz same termine, veliku ulogu igra i količina smještajnih jedinica jer što više smještajnih jedinica imate, to vam je i veća fleksibilnost ponude. Zato veliki hoteli s puno soba i usred ljeta nude smještaj bez pologa jer znaju da se uvijek bude našla soba više i da neće niti jednog gosta ostaviti na ulici.

Last minute ponude

Specifičnost ovakvih ponuda je što se nude gostima neposredno prije njihova dolaska. Ako se radi o gostu strancu, vrlo je vjerojatno da će uplaćena akontacija, stići tek nakon njegova dolaska. U ovom slučaju, sigurnosna svrha akontacije gubi smisao. Možete se naći i u situaciji da gost želi prvi dan platiti cijeli smještaj, a vi još uvijek ne znate koliki iznos akontacije je sjeo na vaš račun. Ako vas kod ovakve ponude gost iznevjeri, lako kreirate drugu last minute ponudu.

Kompleksnost pripreme smještaja

Pripremiti sobu/apartman za prijem gosta može svatko u par sati. Ako je to sve što je potrebno da bi ponudili gostu smještaj, u kombinaciji s manjom potražnjom u traženom terminu, možete ponuditi gostu rezervaciju bez uplate akontacije.

Ali ako vaš objekt u ponudi ima (grijani) bazen, terasu, bar, pansion i sl., osim što će vam trebati više vremena da sve pripremite za gosta (do nekoliko dana), još će vas ta priprema i koštati. Neću sada ulaziti u (ne)isplativost oživljavanja objekta iz “hladnog pogona”,  ali za smještaj sa širokom ponudom, razumno je tražiti akontaciju u terminu kada bi taj gost možda bio i jedini gost u objektu. Ionako ćete biti na samom rubu isplativost ako se gost i pojavi. Zato se treba na svaki način osigurati od drugačijeg ishoda. A akontacija je savršena za ovakve slučajeve.


Politika otkazivanja - pravila naplate akontacije u turizmu

Visina akontacije varira od 10 do 50%, ovisno o iznajmljivaču i ponudi (naša akontacija iznosi 20%). Obavezno se oduzima od konačne cijene ljetovanja s ponude.

U svakom razgovoru, ponudi i cjeniku potrebno je navesti da se rezervacija potvrđuje isključivo primljenom akontacijom (osim ako nije drugačije dogovoreno) kako gost ne bi došao do krivog zaključka da je njegova usmena potvrda bila dovoljna potvrda rezervacije.

Naše pravilo je da akontaciju vraćamo gostu ako rezervaciju otkaže 60 dana prije dolaska. To je period za koji preuzimamo rizik nepopunjenosti smještaja u slučaju da naknadno ne uspijemo popuniti nastalu prazninu. Ako se rezervacija otkaže unutar tih 60 dana ili gost odluči otići prije dogovorenog roka, akontacija se ne vraća gostu, već ostaje nama kao minimalna naknada za nastalu prazninu i izgubljenu moguću popunjenost.
 

Kako je uvijek potrebno zadovoljiti gosta i ostaviti dobro mišljenje o sebi, čak i u nezgodnim situacijama poput otkazivanja ili napuštanja smještaja usred rezervacije, radimo određene iznimke što se tiče povrata akontacije u slučajevima kada je gostu isteklo pravo na njezin povrat

Neke od iznimaka:

  • Ako uspijemo popuniti nastalu prazninu uzrokovanu otkazivanjem rezervacije, ipak vraćamo akontaciju gostu. Kako u konačnici nema financijskog gubitka zbog otkazivanja rezervacije, nema niti potrebe zaraditi na tom gostu za nešto što mu niste pružili.
  • Nudimo mogućnost prebacivanja akontacije na sljedeću godinu. Tako gost ne gubi uplaćena financijska sredstva otkazivanjem rezervacije ako se odluči vratiti sljedeće sezone.
  • Ako se ispostavi da je naša ponuda bila netočna ili nepotpuna i zbog toga je gost odlučio tražiti alternativni smještaj.
  • Akontacija se vraća i u slučaju nezgode ili tragedije gosta zbog koje je spriječen doći.


Smatram da bi akontacije trebale biti dio poslovanja svakog iznajmljivača. Osim sigurnosti koju pružaju, također pokazuju i ozbiljnost vaše ponude i poslovanja. Mjere i način na koji se mogu primijeniti uvelike ovise o samoj ponudi pa preostaje svakom iznajmljivaču da odabere i implementira najbolju politiku otkazivanja. I da s istom pravovremeno upozna svoje goste, kako ne bi bilo nesporazuma i neugodnih situacija u slučaju otkazivanja i traženje povrata akontacije. 

Spremi

Dani hrvatskog turizma 2024. u Opatiji

Online tečaj Instituta za turizam: Naučimo prepoznavati i interpretirati svoju kulturnu baštinu

3T konferencija 2020.: Je li održivi turizam naša prilika? (ODGOĐENO)

Poziv članovima Zajednice iznajmljivača za sudjelovanje u on-line javnoj raspravi

Staklena vrata za tuš kabine: 5 savjeta za uspješnu kupnju kvalitetnih vrata

Osiguranje gostiju u turizmu

Koliko je robot usisavač učinkovit u održavanju čistoće soba i apartmana

Savjeti uspješnih domaćina: Jednostavna anketa gostiju je neprocjenjiva

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

10 savjeta za bolji booking i zadovoljne goste

Atraktivnim cjenikom povećajte broj noćenja

Popularno: