Svi uključeni u hrvatski turizam mogu zadovoljno trljati ruke ove godine. Naime, Hrvatska je unatoč problemima s Covidom, bila jedna od najposjećenijih destinacija na Mediteranu, ali i općenito u Europi. No, želje i potrebe turista su se u Covid-godinama uvelike promijenile – i pitanje je treba li se i hrvatski turizam sada značajno promijeniti?
Strani turisti su temelj uspjeha našeg turizma. Uslijed pandemije, strani su državljani trebali savladati mnoge prepreke ne bi li stigli na predivne hrvatske destinacije. Uz razne Covid potvrde, testiranja i mjere sigurnosti – hrvatski je turizam ove godine ostvario itekako zavidne rezultate.
Unatoč svemu, navike stranih i domaćih turista su se promijenile. Turisti sada, prije svega, traže sigurnost, privatnost i zadovoljavanje odgovarajućih zdravstvenih uvjeta. Pitanje je, može li se hrvatski turizam nositi s takvim zahtjevima i trebamo li raditi veliku prilagodbu za uspješnu turističku budućnost?
Istraživanja provedena u posljednje dvije godine jasno su pokazala kako turisti više ne žele svom silom ići u velike i popularne gradove. Dapače, pokazuju kako su sve popularnija odredišta stranih i domaćih turista – manja mjesta koja nisu okarakterizirana kao hit destinacije.
Takvi rezultati nas nimalo ne bi trebali iznenaditi s obzirom na to da u velikim mjestima postoji i veća mogućnosti širenja Covid zaraze.
Manja mjesta, koja nisu veliki mamac za tisuće turista, čine se kao odlično mjesto za siguran i ugodan odmor.
S obzirom na to da će se Covid ozračje sasvim sigurno protezati još nekoliko godina, sve se čini da će želja turista za bijegom u manje destinacije i dalje rasti. Velike hit destinacije tako bi s vremenom mogle postati destinacije za dnevne izlete, dok bi turisti većinu vremena mogli provoditi u manjim mjestima, uvalama, plažama, itd. No, pitanje je može li se hrvatski turizam nositi s povećanim interesom za manja turistička mjesta?
Hrvatski turizam do sada se uglavnom bazirao na razvoju i promociji velikih hit destinacija. Manja su mjesta pri tome bila gotovo potpuno izvan interesa javnosti i ulagača, unatoč tome što skrivaju veliki neostvareni potencijal. Teško je vjerovati da će se u narednih nekoliko godina napraviti veliki zaokret prema razvoju manjih mjesta jer "veliki igrači" i dalje žele turiste u hit destinacijama.
Mala mjesta će tako, vrlo vjerojatno, i dalje biti prepuštena sama sebi i slučajnom turizmu. Dio tih manjih destinacija uspjet će napraviti neke velike korake te, uz malena ulaganja, stići do velikog interesa turista. Ipak, većina manjih mjesta i dalje će biti bez velikih financijskih ulaganja, koja su preduvjet za razvoj kvalitetne turističke ponude.
Pitanje jest i što takva mala mjesta mogu ponuditi novim turistima? Treba li se ponuda razvijati u smjeru ekološkog turizma i "stapanja s prirodom" ili trebamo turistima ponuditi dio sadržaja kojeg mogu konzumirati u velikim hit destinacijama? Teško je dati odgovore na takva pitanja jer turistički svijet se ubrzano mijenja i prilagođava novim zdravstvenim uvjetima koji se mijenjaju na tjednoj razini.
I dok je teško definirati što točno od sadržaja ponuditi turistima u manjim mjestima, ono što je sigurno jest – sve veća potreba za radom na daljinu. Pandemijske godine omogućile su mnogim zaposlenicima da rade od doma, a turisti sve češće posao nose sa sobom na odmor. Slijedom toga, moderni turisti očekuju zadovoljenje uvjeta koji će im omogućiti lagodan rad iz hotela, apartmana ili kuće za odmor.
Sve iznad navedeno nisu samo predviđanja, već činjenice utemeljene na sprovedenim istraživanjima u posljednje dvije godine. Rad od kuće postao je dio života mnogih zaposlenika, a sve je više ljudi spremno (i primorano) raditi na godišnjem odmoru.
Želimo li zadržati takve turiste, vrijeme je da ponudu obogatimo modernim sadržajima za digitalne nomade. Ono što zasigurno trebamo jest - brz i stabilan internet, dodatni uredski i coworking prostori, zajednice digitalnih radnika, itd. Svaki korak u smjeru poboljšanja rada iz hotela, apartmana, restorana ili kafića – vjerojatno će biti veliki korak za zadovoljstvo budućih turista. Turisti su se promijenili, vrijeme je da se i hrvatski turizam promijeni u potrebnom smjeru.