Obiteljski smještaj je nezaobilazna tema na svim turističkim događajima. To, naravno, nije neobično jer i ptice cvrkuću kako je u privatnom smještaju trenutno registrirano oko 700 tisuća kreveta (navedenu brojku je na konferenciji istaknula
Martina Nimac (ZOT HKG). Razlike su u načinima na koja se ta brojka tumači - mnogo je onih koji pozdravljaju rast obiteljskog mikro poduzetništva u turizmu, sve više onih koji smatraju da velikih broj privatnih apartmana ugrožava poziciju Hrvatske na svjetskom turističkom tržištu.
Posljednjem stavu doprinosi stalna medijska kampanja, kojom se domaćine proziva za nizak doprinos proračunu i zajednici, a visoke prihode od iznajmljivanja smještaja u kućanstvu.
Konferencija 3T, koju organizira medijska kuća
BUG i koju je otvorio
Oleg Maštruko,
dotakla se i tih tema kroz panel raspravu
Hrvatski turizam u novom tehnološkom okruženju: Granice rasta.
Treba li zabraniti Airbnb u nekim hrvatskim gradovima?
Na panelu su sudjelovali
Neven Ivandić (Institut za turizam),
Petar Rimac (Expedia Group) i spomenuta
Martina Nimac (Zajednica obiteljskog smještaja HGK). Ivandić je ukratko predstavio rezultate istraživanja
Ključna pitanja održivosti hrvatskog turizma, a
održivi razvoj vidi u ograničavanju ponude domaćeg smještaja, po uzoru na Barcelonu i gradove koji su zabranili
Airbnb i slične platforme.
I Nimac i Rimac se slažu da će potražnja regulirati tržište i da obiteljski smještaj može biti samo bolji kroz filtere kvalitete gostiju. Svi su se pak složili da s postojećom infrastrukturom i prometnom povezanošću, posebno zračnom, Hrvatska ne može primiti više gostiju.
"Sa smanjenom stopom rasta, mnogi će se privatni smještani objekti početi zatvarati u iduće dvije godine", tvrdi Nimac, ističući kako će opstati samo najbolji i najuporniji.
Istaknula je i kako su netočne tvrdnje da je opala kvaliteta ponude obiteljskog smještaja, uz argument da je
Split proglašen 4. na svijetu po gostoljubivosti i uslugom domaćina prema
anketama gostiju B.com-a 2018.
Virtualna stvarnost - rješenje za over turizam?
I ovu godinu je konferencija bila organizirana u tri tematske cjeline, a prezentacije i predavanja su se održavali istovremeno u tri dvorane: tehnologija, marketing i praktična rješenja. Ponekad je bilo zbilja teško odabrati prezentaciju vrijednu pažnje, upravo zbog paralelnog rasporeda.
Stručnjaci iz
HT-a,
Combisa,
Ericssona Nikole Tesle,
Auke,
Hewlett Packard Enterprisea,
Spotsiea,
Lemaxa,
SedamIT-a, i drugi, predstavili su internetske platforme za oglašavanje, digitalizaciju turističkih usluga, digitalna rješenja plaćanja usluga, softverska rješenjima za prodaju smještaja, izleta i sličnih usluga, mogućnosti korištenja virtualne i proširene stvarnosti u truizmu.
Konferencija 3T 2019. osvrt - Miikka Rosenthal, Helsinki
Virtualni turizam je bio ključna ideja konferencije, uz
Miikku Rosendahla iz VR studija, "krivog" za virtualnu platformu Helsinkija. Od Miikke smo saznali da postoji način da gosti samo pošalju novac i ostanu kući, kao u pošalici koju često čujemo na račun privatnih
iznajmljivača. Virtualna i proširena stvarnost može omogućiti gostima da posjete naše najatraktivnije destinacije, bez da napuste svoje kućne ogrtače i naslonjače.
Iako to nama zvuči nevjerojatno, Miikka podsjeća da samo 6 % svjetske populacije putuje zrakoplovima, što znači da više od 90 posto ljudi nikada u životu nije letjelo avionom. Osim toga, tvrdi da mnogo ljudi ne voli putovati, a tomu u prilog idu rezultati virtualne platforme Helsinkija, koja bi kroz ovu godinu trebala zabilježiti milijuntog virtualnog turista. Virtualni turizam bi mogao riješiti problem prenatrpanosti destinacija, poput našeg
Dubrovnika ili Plitvičkih jezera.
Ulažite u brend, ne u prodaju
Posljednje tri prezentacije na konferenciji su izazvale najviše neodlučnosti jer je u Dvorani 5 gostovao popularni hrvatski šef
Mate Janković s tehnologijom u kuhinji, a u susjednoj dvorani
Izvorka Jurić s "brendiranjem do željenog gosta". Odoljeli smo Matinom šarmu i odlučili se za Izvorkinu prezentaciju.
Naučila nas je da brendiranje nije samo dizajn i jedna kreativna ideja, već jasno provođenje čitave strategije za kreiranje brenda, podizanje svijesti o njemu i promociju do ciljane skupine gostiju. Izvorka poručuje:
"Ne prodajimo, ne nudimo, već gradimo brend.To je ključ uspjeha neke usluge ili proizvoda na svakom tržištu, tako i u turizmu."
Oglašavanje na društvenim mrežama je ključno
Sa svršetkom konferencije nećemo završiti ovaj osvrt jer je najzanimljivija
panel rasprava obilježila sam početak dana u Kaptol centru. Priču o pametnom marketingu u turizmu i "što zaista donosi
bookinge" iznijeli su
Martina Srnec (direktorica marketinga u HTZ),
Robert Petković (analitičar Bruketa&Žinić&Grey agencije),
Petar Milevoj (voditelj digitalnog marketinga Maistra),
Tomislav Kosir, (menadžer internet marketinga, Hotel Dubrovnik) i moderator rasprave
Ilija Brajković (Kontra).
Saznali smo da velike hotelske kuće i HTZ najviše sredstava odvajaju za
online oglašavanje, od čega je najznačajniji
Google. Konkretno,
Maistra ulaže 70 % financijskih sredstava u oglašavanje na
Googleu i digitalnim medijima, a sve veća sredstva odvaja za
oglašavanje na društvenim mrežama i različitim
review portalima.
"Društvene mreže su ključne za svijest o brendu proizvoda ili usluge. Moramo biti prisutni tamo gdje naši gosti provode vrijeme", kaže Milevoj, a i ostali se slažu kako je ulaganje u
promociju na društvenim mrežama danas nužno, od kojih su najznačajnije
Facebook,
Instagram i
YouTube. Popularnost videa raste, kao i popularnost mobitela i mobilnih aplikacija.
Većina gostiju još uvijek rezervira na desktop računalima, ali pretražuje na mobilnim uređajima i zato svaka promocija mora biti optimizirana za pregled na telefonima.
Koliko je važna vlastita web stranica?
Petković ističe koliko je važno ulagati u vlastiti brend i u promociju vlastitom
web stranicom.
"Svaki, pa i najmanji, iznajmljivač bi trebao imati vlastitu web stranicu", kaže. Gost koji pronađe našu ponudu na stranicama
Booking.com-a ili nekog drugog
online oglašivača, prvo nas ide guglati. Ako pronađe našu stranicu, to dodaje vrijednost našoj ponudi pa se, prema analizama
Maistre, rezervacija događa na našoj stranci odmah isti dan. Tako zaobilazimo plaćanje provizija
B-com-u i povećavamo rejting vlastite stranice što se dugoročno isplati.
"Naravno, taj naš sajt mora biti dobar, inače ništa od bookinga", poručuje B&Ž analitičar.
Vrlo je važno poznavati navike i ponašanja gostiju - slažu se svi. Navike poput perioda u godini kada planiraju putovanja. Primjerice, Nijemci
bookiraju u siječnju, tvrdi Milevoj pa, ipak, priznaje kako ovu godinu i Nijemci kasne te je općenito
manje rezervacija u odnosu na isto doba prošle godine. Ističe sve veću popularnost
last minute rezervacija.
Domaćinima koji još nemaju rezervacija gostiju, poručuje:
"Ne treba dizati paniku i spuštati cijene, oni će doći".