U današnje smo vrijeme više nego ikad svjedoci protoka i dostupnosti nevjerojatne količine informacija koje nas okružuju i kojima smo izloženi. Ovakav pristup informacijama, ali i mogućnost brzine saznavanja novog sadržaja za kojim svakodnevno tragamo te informacija koje su nam usput servirane prije samo dvadesetak godina bio je nezamisliv. Naravno, kada spominjemo gore navedeno,
do većine informacija dolazimo putem interneta. Iako ga još uvijek volimo nazivati novi medij, u usporedbi s tradicionalnim medijima (televizija, tisak, radio...) internet to već odavno nije.
Nezaustavljiv trend ekspanzije i gutanje ostalih medija od strane interneta u narednim godinama zasigurno će se nastaviti, ostavljajući pri tom drugim medijima brigu na koji će se način što bezbolnije transformirati, prilagoditi i prikloniti medijskom kolovođi.
Vjetar u leđa još većoj prisutnosti interneta u našoj svakodnevici svakako daje i trend prelaska korisnika na mobilno korištenje interneta koji nam je svima tako dostupniji no ikad, gotovo u svakoj prilici.
Zanimljiva infografika portala
CustomerThink niže u tekstu pokazuje kako većinu vremena, kojeg utrošimo na digitalnim platformama, provedemo na mobilnim uređajima, dok na stolna računala otpada tek 35 % vremena korisnika. Isti portal predviđa kako će do 2018. gotovo 80 % korisnika koristiti internet iz džepa, dok će postotak uloženog u mobilno oglašavanje do 2019. iznositi više od 72 % ukupnog digitalnog oglašavanja. U prilog tome govore i rezultati istraživanja online navika mladih Britanaca kojeg je provela agencija Childwise, a prenosi
BBC. Uz mnoštvo zanimljivih podataka prikazanih u istraživanju, dolazimo do zaključka kako
mlade generacije jednostavno 'gase' konvencionalnu televiziju, provodeći više vremena online u usporedi s vremenom provedenim ispred TV-a.
U Hrvatskoj imamo gotovo identičan trend. Prema istraživanju agencije
Ipsos i
24 sata objavljenom u travnju 2016.
internet je pobijedio televiziju.
Istraživanje otkriva kako čak 61 % Hrvata koristi internet kao glavni izvor informacija, uz to više od 52 % ispitanih korisnika interneta detaljno će se informirati o proizvodima i uslugama putem interneta, a samo 16 % za istu će namjenu koristiti TV. Kad govorimo o vremenu provedenom
u korištenju pojedinog medija, internet je apsolutni pobjednik. Čak 45 % ispitanika provodi više od četiri sata surfajući, a gledanju televizije više od četiri sata na dan posvećuje se samo 10 % ispitanika tijekom radnog dana, a vikendom ovaj broj raste na 25 % ispitanika.
Kako ne bismo skrenuli s naslovne teme i zalutali u šumi informacija, zapitajmo se
što ove uvodne brojke znače za nas 'male' iznajmljivače te na koji način možemo iskoristiti potencijal globalnog sela kojeg nam pruža internet, a kako bismo u konačnici ostvarili što bolju popunjenost i zadovoljstvo gosta.
U nastavku teksta ćemo pokušati na što jednostavniji način navesti neke od korisnih kanala digitalnog oglašavanja i prisutnosti na internetu te digitalnih kanala upravljanja apartmanima, s naglaskom na detalje koji često čine razliku, a s ciljem nadogradnje, upotpunjavanja ili potvrde znanja iznajmljivača prisutnih na internetu ili onih koji će to tek postati.
Kreiranje većine nabrojanih kanala ne traži veliko novčano ulaganje koje ćemo, kroz nabrojano, zamijeniti ulaganjem vremena, truda te ponešto znanja i kreativnosti. Pa krenimo!
1. Web stranica kao centralna baza digitalne strategije oglašavanja
Ako na skup digitalnih kanala gledamo kao na platformu kojom ćete upravljati s ciljem postizanja veće popunjenosti, u toj platformi web stranica treba činiti centralnu bazu ili mozak cijele platforme koja
objedinjuje sve ostale kanale komunikacije kojima upravljamo, s istim je povezana te se na istu povezuje sav sadržaj i informacije o apartmanu kojim raspolažemo. Nekoliko osnovnih, bitnih i ključnih elemenata na putu ka funkcionalnoj web stranici, u smislu sadržaja su:
opis apartmana i lokacije, kvalitetne fotografije, službeni cjenik, ažuriran kalendar dostupnosti, oznaka apartmana na zemljovidu, mogućnost kontaktiranja/bookiranja putem obrasca i kontakt.
Ne ulazeći u detalje vezane uz ostali sadržaj koji se uz već nabrojano može naći na web stranici iznajmljivača, alate za izradu web stranica, analitiku i elemente koji se odnose na optimiziranje same stranice, a što je dovoljno velika tema sama za sebe,
web stranica bi svakako trebala biti prilagođena veličini ekrana uređaja korisnika, odnosno responzivna (eng.
responsive).
Razvoj responzivnih web stranica koje su danas standard nastao je kao logična reakcija na porast korištenja mobilnog interneta i potrebu prilagodbe web dizajna desktop verzija ostalim uređajima korisnika.
Bitan segment web stranice je i višejezičnost. Iznajmljivači najčešće prevode svoje stranice na engleski jezik, što je i logično. Ipak, savjetujemo; prilagodite prijevod stranice specifičnosti destinacije u smislu podataka stalnog broja gostiju s određenog govornog područja kojima ćete tako olakšati put upravo do odabira vašeg apartmana. Višejezičnost nikako nemojte koristiti kao šminku, stoga ako već imate prijevod na određeni jezik, očekujte kako će vas gost i kontaktirati na jednom od ponuđenih jezika.
Budite spremni i odgovoriti na ponuđenom jeziku ili ga nemojte nuditi.
Web stranicu nikako ne biste trebali imati samo zato kako biste mogli reći da ju imate i jer ste čuli od drugih kako je to dobro, naprotiv, glavni cilj web stranice trebao bi biti direktno popunjavanje smještaja, a tek potom i ogledalo vašeg poslovanja, profesionalnosti te obostrano olakšana
komunikacija s gostom.
2. Imate li vremena za stvaranje vlastitog i zanimljivog sadržaja? Pišite blog
Iako usko povezan s web stranicom, blog smo namjerno izdvojili kao potencijalno bitan kanal komunikacije. Po poziciji blog ćete uklopiti na vašu web stranicu, na zasebnu podstranicu. Nije nužno, a što mnogi čine, podstranicu na kojoj je smješten blog nazvati upravo 'Blog'.
Imenujte svoj blog kao u ovom primjeru. Pisanjem bloga povećat ćete vidljivost na internetu, dodatnim sadržajem informirati skupine koje nisu primarno u potrazi za smještajem, dobiti dodatan sadržaj za dijeljenje na društvenim mrežama i pomoći u izgradnji pozitivne slike o vašoj destinaciji.
Teme o kojima ćete pisati vezane su uz događanja, kulturnu, gastronomsku i drugu ponudu vaše destinacije.
U sklopu teksta uvijek možete spomenuti i vlastitu ponudu u kontekstu smještaja, pozivom na akciju/rezervaciju, na kraju teksta.
Budite kreativni, inovativni i po mogućnosti prvi kako bi povećali šanse dijeljenja vašeg sadržaja od strane drugih, ponekad i utjecajnih medija. Pisati možete i na stranom jeziku. Uz tekstualni dio, u vaš blog možete ubaciti foto i
video sadržaj. Ako nemate vremena, što je najčešći problem kod vođenja ovog tipa komunikacije, podijelite zanimljiv sadržaj drugih uz obvezno navođenje izvora u
linku. Odlučite li se pisati blog, nikako ga nemojte zanemariti što bi bila lošija varijanta od toga da ga uopće ne pišete. I na kraju zapamtite! Vaš je blog udaljen samo jedan klik od vašeg kontakta istaknutog na web stranici.
3. Društvene mreže! Jer smo prisutni i volimo pokazati što nudimo
Dovoljno velika i zanimljiva tema o kojoj bismo mogli napisati zaseban tekst. Pri spomenu društvenih mreža svima nam na pamet odmah pada Facebook i to je razumljivo i logično. Brojke koje se vežu uz korištenje Facebooka su nevjerojatne. Osim Facebooka vaše usluge možete ponuditi i putem drugih mreža. Neke od njih su
Twitter,
Instagram,
Pinterest,
Google+,
YouTube, LinkedIn...
Osnovno pitanje koje bi trebali postaviti
iznajmljivači pri kreiranju društvenih mreža je: Hoće li nam se prisutnost na društvenim mrežama isplatiti? Najkraći odgovor je: Da! Iako društvene mreže ne funkcioniraju tako što će napuniti naše apartmane i ne predstavljaju značajan i direktan prodajni kanal, putem istih se može ostvariti
booking za što je potrebno odvojiti vrijeme, trud i strpljenje.
Prisutnost na društvenim mrežama ima nekoliko bitnih prednosti poput jačanja vidljivosti, pojačane komunikacije na relaciji gost-iznajmljivač, mogućnost besplatnih ili plaćenih oglasa uz minimalan ulog, mogućnost kontroliranja tijeka oglašavanje te jačanje povjerenja.
Upravo zato biste
društvene mreže svakako trebali uvrstiti u vaš digitalni miks te ih na što bolji način povezati s ostalim digitalnim kanalima poput web stranice.
Kad govorimo o sadržaju kojeg ćete postaviti na društvene mreže, tu je vrlo slična situacija kao i s načinom postavljanja sadržaja na blog, uz opasku kako svaka društvena mreža ima svoje specifičnosti, ograničenja i zadane parametre. Nemojte isključivo objavljivati sadržaj koji je usko vezan uz smještaj koji nudite, dijelite zanimljive fotografije, video sadržaj i vijesti vezane uz vašu destinaciju, budite kreativni, zanimljivi i aktualni. Ako ste prisutni na društvenim mrežama, tada budite i aktivni. Linkove društvenih mreža povežite sa svim ostalim digitalnim kanalima kojima upravljate.
4. Sitno, ali bitno! Olakšajte gostima pristup svemu što nudite. Gosti to vole, a vama će biti lakše!
Neka vaša digitalna strategija počiva na detaljima koji poput manjih ili većih digitalnih kotačića pokreću povezanu platformu kako bi uz glavni cilj, odnosno što bolju popunjenost, olakšali komunikaciju s gostom. Svakog od tih kotačića redovito servisirajte, a ukoliko u potpunosti nisu u funkciji, utoliko ih je nužno izbaciti kako ne bi naštetili funkcioniranju vaše platforme u cjelini. Nabrojimo neke od bitnih i korisnih 'sitnica'.
- Kratak, jasan i profesionalan izgled e-mail adrese: Pravilno: info@nazivapartmana.com/hr! Krivo: zg080_najam23@yahoo.com! Koristite profesionalnu email adresu povezanu s vlastitom domenom ili Google servis 'G Suit' (donedavno pod nazivom 'Google Apps for Work) koji vam nudi profesionalnu Gmail adresu s prostranim sandučićem ukupne veličine 30 GB. Ako se odlučite za ovu uslugu, istu ćete plaćati 5 USD mjesečno.
- Email potpis i prikazivanje naziva odlazne e-pošte: Prilagodite i uredite potpis u vašem e-mailu kako bi gost putem potpisa dobio dodatne i korisne kontakt informacije poput vašeg broja mobitela i adrese apartmana. U potpis možete uvrstiti i informacije vezane uz vašu web stranicu i društvene mreže koje ćete staviti u link prema željenom kanalu. Koristite li Gmail, a imate YouTube kanal, povezivanjem vašeg YouTube kanala s potpisom, Gmail će automatski u podnožju vašeg odgovora generirati video prozorčić koji vodi na vaš video koji npr. prikazuje jednu od prostorija vašeg apartmana. Iako vizualno atraktivnije, u potpisu nemojte koristiti isključivo fotografiju na kojoj su napisani kontakt podaci, zato što većina korisnika zbog postavki svog preglednika neće vidjeti fotografiju, osim ako dodatnim klikom to omoguće, što većina neće uraditi. Fotografiju možete koristiti u kombinaciji s tekstom. Ovaj digitalni kotačić ima više prednosti; gostu će dati sve potrebne informacije, uputiti ih na vaše kanale te tako povećati posjećenost kanala, a vi ćete uštedjeti na vremenu koje bi vam bilo potrebno za opetovano pisanje svih navedenih informacija u potpisu prilikom slanja odgovora.
Kada govorimo o nazivu odlaznog e-maila koji se prikazuje prilikom dolaska vaše e-pošte u korisnikov e-sandučić, tada u postavkama izmijenite naziv koji je najčešće povezan s osobnim imenom.
U nazivu odlazne e-pošte koristite isključivo naziv vašeg apartmana.
- U komunikaciji s gostima koristite WhatsApp, Viber, Messenger i Skype. Iskoristite jednu ili više aktualnih komunikacijskih aplikacija pomoću kojih ćete prvenstveno gostu - strancu, ali i sebi olakšati povoljniju i jednostavniju komunikaciju prilikom dolaska. Dajte gostu do znanja da vas preko istih može kontaktirati, ponudite mu izbor.
- Google vam nudi oznaku vašeg apartmana na karti i još puno toga. Iskoristite Google uslugu 'Google My Business' namijenjenu lokalnim poslovnim subjektima. Korištenje ove usluge povećat će vidljivost vašeg apartmana, prikazati lokaciju vašeg apartmana skupinama ljudi koji iz bilo kojeg razloga pretražuju područje u kojem se apartman nalazi, putem 'uputa' omogućiti gostu lakši pronalazak apartmana, dati vam dodatan prostor na Google tražilici koji ćete iskoristiti za prikaz detaljnog kontakta, fotografija, recenzija... Korištenjem ove korisne usluge pokazat ćete dodatnu profesionalnost i olakšati gostima put do vašeg apartmana.
- Popričajte uživo s posjetiteljima vaše web stranice. Instaliranjem 'Live chat' priključka/dodatka (eng. Plugin) na vašu web stranicu moći ćete posjetitelju ponuditi tekstualni upit u realnom vremenu. Prilikom posjete vaše stranice posjetitelj će vidjeti mali prozorčić koji mu daje do znanja kako ste i vi u trenutku njegove posjete prisutni na stranici te će vas moći kontaktirati i pitati što ga zanima.
Dobro kreiran potpis u sklopu vaše odlazne e-mail poruke gostu može ponuditi dodatan izvor informacija.
5. Vrijedan i poznat! Digitalni majmun s kojim se isplati biti na 'ti'
Pretpostavimo kako imate sustav vođenja evidencije dolazaka gostiju? Tada bi svakako jedna od podatkovnih rubrika trebala nositi naziv 'e-mail adresa'. Nakon što ustalite svoje poslovanje i skupite dovoljan broj e-mail adresa
iskoristite još jedan digitalni kanal komunikacije –
newsletter, odnosno alat koji vam omogućava jednostavno slanje informativno-reklamnog sadržaja na više e-mail adresa odjednom.
Za slanje newslettera koristite MailChimp koji će vam omogućiti besplatno slanje newslettera i mnoštvo preddefiniranih opcija vezanih uz dizajn samog newslettera. Iako je zaštitni znak ovog popularnog servisa simpatična čimpanza s poštarskom kapicom na glavi, prilikom korištenja
MailChimpa vi se nećete majmunirati. Koristit ćete ga kako bi gostima ponudili dodatnu vrijednost npr. u obliku kupona s popustom kojeg mogu iskoristiti i prijatelji primatelja poruke, čestitat ćete im Novu godinu, informirati ih o pogodnostima koje mogu iskoristiti prilikom sljedećeg dolaska ili u kombinaciji s vašom ponudom istaknuti važno događanje u vašoj destinaciji. U podnožju
newslettera u kratkoj rečenici ćete napisati način na koji ste došli u posjed e-mail adrese primatelja i razlog zbog kojeg je primatelj primio newsletter, ponudit ćete i opciju odjave.
Kako se vaša komunikacija ne bi pretvorila u neželjenu poštu, newsletter nećete slati svaka dva dana već promišljeno i s dobrim razlogom.
Newsletter ćete povezati s vašom web stranicom kako bi ste omogućili posjetiteljima prijavu na newsletter.
6. Omogućite gostu ulazak u apartman i prije dolaska! Kako? Putem virtualne šetnje
"Kao na fotkama!", čest je komentar gostiju prilikom dolaska u vaš apartman? Odlično! Ovakvi
komentari gostiju samo dodatno potvrđuju koliko su kvalitetne fotografije važne pri odabiru apartmana. Fotografije možete nadograditi još jednim korisnim alatom – virtualnom šetnjom. Uslugu izrade virtualne šetnje koja će vašim budućim gostima omogućiti detaljan uvid u apartman nudi više tvrtki na domaćem tržištu. Odlučite li se izraditi virtualnu šetnju, pohvalite se vašim potencijalnim gostima time, istaknite tu informaciju na vašoj web stranici,
pozovite potencijalne goste u šetnju vašim apartmanom putem društvenih mreža ili od materijala kojeg imate izradite video sadržaj kojeg ćete vezati uz
YouTube kanal i druge kanale komunikacije.
7. Web portali za oglašavanje smještaja. Pažljivo odaberite partnera!
Vječita tema o kojoj bi iznajmljivači mogli razgovarati danima. Gdje se tko oglašava, s koje stranice dolazi više upita, kolika je provizija ili godišnja članarina
internetskih oglašivača smještaja, koji su uvjeti itd. Jer je naša tema vezana uz
kreiranje vlastite digitalne strategije, spomenut ćemo neke od načina kako uklopiti oglašivače smještaja u našu priču. Odmah treba jasno reći kako
portali za oglašavanje trebaju biti dio vaše digitalne platforme, iako to ne znači kako ćete pristati na svaku od mnogobrojnih ponuda koje završe u vašem e-sandučiću.
Prije odluke o suradnji i izlistavanja vašeg smještaja kod internet oglašivača koji na godišnjoj bazi naplaćuju izlistavanje, raspitajte se kod iskusnijih kolega o iskustvima koje imaju s pojedinim oglašivačem, potražite oglašivača i njegovu stranicu na internetu, analizirajte ga. Obratite pozornost na broj prikazanih oglasa povezanih s vašom destinacijom. Ako na podstranici vaše destinacije ima svega nekoliko apartmana, tada su male šanse kako oglašivač, koji također ulaže u oglašavanje, uopće ne pokriva oglašavanje vaše destinacije s čime smanjuje i vaše šanse za uspješnu rezervaciju i isplativost uloženog. Provjerite koliko veliku zajednicu potencijalni oglašivač okuplja na društvenim mrežama i hoće li se tu i tamo i vaš apartman pojaviti u objavi oglašivača?
Ne sramite se tražiti statistiku posjećenosti web stranice pojedinog oglašivača, pogotovo od domaćih oglašivača.
Veliki strani igrači nikada vam neće ponuditi suradnju s nepoznatog broja na lošem engleskom jeziku, s takvima budite oprezni!
Nemojte dopustiti drugima neprirodan poslovni odnos i stav u kojem će se agencija i oglašivač ponašati poput vlasnika vašeg apartmana koji vas je zaposlio u vlastitom apartmanu i voditi glavnu riječ. Kod oglašivača koji rade 'na proviziju' provjerite opcije isplate, uvjete otkazivanja smještaja s vaše strane i strane gosta, visinu provizije i mala slova u uvjetima korištenja.
Vaš apartman
oglasite isključivo na provjerenim i kvalitetnim portalima pogotovo ako se radi o oglašivačima koji vas unaprijed traže novac za objavu oglasa.
I na kraju, budite zadovoljni s odnosom vaših oglašivača s kojima želite jasan odnos. Nakon odabira oglašivača iskoristite sve potencijale koje vam određeni portal nudi, budite brzi u odgovoru, skupljajte što bolje ocjene i radujte se dolasku gostiju.
8. 'Digitalni osmijeh' nikada neće zamijeniti prirodan osmijeh dobrodošlice
Sad kada imate sve u svojim rukama, kontrolirate i upravljate svojim apartmanom kao pravi mali digitalni majstor, možete bez brige... A ne, ne! Sada vas tek čeka pravi posao brige o vašoj digitalnoj platformi. Budite aktivni, strpljivi i nasmiješeni, jer koliko god dobro postavili bilo koju strategiju oglašavanja s ciljem privlačenja gostiju, čak i da je najbolja na svijetu, vaš osmijeh prilikom stvarnog kontakta s gostom će uvijek biti vaša najisplativija platforma.
Koja je vaša digitalna strategija i iskustva s istom? Koristite li neke od nabrojanih alata? Jeste li zadovoljni poslovnim odnosom s oglašivačima i uvjetima koje su postavili pred vas? Imate li web stranicu i jeste li prisutni na društvenim mrežama? Uključite se u raspravu kroz komentare kako bismo svi skupa razmijenili iskustva i unaprijedili znanje upravljanja apartmanima!