Eko turizam u Hrvatskoj ima veliki potencijal zbog relativno netaknute prirodne i očuvane kulturne ostavštine. Ekološki turizam je i prilika za veću raznolikost turističke ponude uz društveno odgovorno poslovanje. Kako pomoći čuvati baštinu i brendirati eko smještaj?

Ekološki turizam ili eko turizam je jedan od specifičnih oblika turizma koji obuhvaća odgovorna putovanja u prirodna područja, s visokim stupnjem zaštite okoliša, koja utječu na dobrobit lokalnog stanovništva i uključuju razumijevanje i obrazovanje turista. 

Razvoj eko turizma je utemeljen na prirodnim resursima destinacije. Podjele posebnih oblika turizma, eko turizam svrstavaju među oblike s jednostavnim motivima nevelikog broja dolazaka turista u destinaciju. Međutim, taj jednostavan motiv nije nimalo jednostavan u praksi. Niti je broj ekološki osviještenih turista malen. Sve je više gostiju kojima je zaštita okoliša i prirode važna kroz tzv. local experience, odnosno upoznavanje tradicije i kulture destinacije.
 

U ožujku prošle godine, Booking.com je proveo istraživanje o važnosti održivog turizma. Globalna anketa je obuhvatila 10.000 putnika od kojih je 42 % izjavilo da im je ekološka vrijednost putovanja i destinacije važna. Nasuprot rastu ekološke svijesti turista, samo 25 % smještajnih objekata, uključenih u anketu, je potvrdilo kako donekle vodi računa o načelima eko turizma.

Svjetsko vijeće za putovanja i turizam (World Travel &Tourism Council) u svojem prošlogodišnjem izvješću izražava zabrinutost zbog brzog rasta broja turističkih dolazaka i 3,3 turista po glavi stanovnika u Hrvatskoj, što uzrokuje veliki pritisak na infrastrukturu i okoliš. WTTC vidi rješenje problema u implementaciji načela ekološkog turizma.

Stručnjaci tvrde i kako je ulaganje u "zeleni" turizam isplativo - investicija u energetsku učinkovitost u kratkom roku donosi povrat ulaganja, smanjuje troškove energije, vode i zbrinjavanja otpada, a povećava biološku raznolikost, očuvanje eko-sustava i kulturne baštine.


Dvostruko više eko turista u 2018.

Da ekološka osviještenost nije samo trend, pokazuje konstantan rast broja eko turista -  na temelju svih prikupljenih podataka spomenute ankete, Booking.com procjenjuje kako će se u ovoj godini broj eko turista udvostručiti, a povećanje potražnje bi trebala pratiti i ponuda eco-friendly smještaja.

Turistima je osjećaj da su svoju ušteđevinu za putovanja utrošili na nešto društveno i ekološki korisno, i pritom se dobro zabavili, sve više važan. Za to su spremni i potrošiti više. Važno im je da njihov posjet ostavi što manje traga na prirodnoj i kulturnoj baštini destinacije, a da financijski pomogne domaćinima u očuvanju te ostavštine. Novac potrošen na putovanje gledaju kao na ulaganje u lokalnu zajednicu kojoj tako osiguravaju prihode za održivi razvoj turizma i čuvanje baštinjenih vrijednosti.

Razvoj i značenje eko turizma

Na slici gore, grafički prikaz razvoja i značenja ekološkog turizma.

Eko turistička putovanja su najčešće posjeti relativno netaknutom prirodnom području i suprotnost su masovnom turizmu. Svrha eko turizma je edukacija turista, osiguravanje sredstava za očuvanje ekološkog sustava destinacije, održivi gospodarski razvoj i jačanje lokalne zajednice te poticanje poštivanja različitih kultura i ljudskih prava.
 

Eko turizam je puno više od posjeta nacionalnim parkovima i parkovima prirode - eko turist preferira konzumaciju autohtonih domaćih i ekoloških proizvoda, organske hrane, upoznavanje s kulturom i tradicijom nekog kraja. Eko turizam potiče poljoprivredu i malo poduzetništvo te kreativnost u osmišljavanju atraktivnih turističkih doživljaja.

Ekološki turizam ima svoju enogastrološku, održivu, edukativnu, avanturističku, sportsku i ciklo komponentu. Eko turist će, umjesto automobila koji zagađuje okoliš, radije destinaciju razgledavati na biciklu, otud implementacija drugih posebnih oblika turizma čime jača diversifikacija ponude destinacije i razvoj mikropoduzetništva.

Osnovna načela eko turizma su:
  1. podizanje ekološke svijesti;
  2. očuvanje lokalne kulture:
  3. očuvanje biološke i kulturne raznolikosti kroz zaštitu ekosustava;
  4. osiguravanje financijskih sredstava za očuvanje ekosustava, održivi razvoj i jaču lokalnu zajednicu:
  5. promocija odgovornosti kroz minimalni utjecaj na okoliš i kulturu;
  6. uvažavanje prava i potreba lokalnog stanovništva, prihvaćanje različitosti;
  7. sinergija subjekata (poduzetnika i lokalne samouprave) unutar destinacije;
  8. osmišljavanje i pružanje kvalitetnih doživljaja gostima;
  9. održivo raspolaganje otpadom.

Svojoj industrijskoj nerazvijenosti (propadanju industrije u posljednjih 20-ak godina), Hrvatska može zahvaliti relativnu ekološku vrijednost u mnogim područjima zemlje, posebno u ruralnim područjima Kontinentalne Hrvatske.
 

Kontinentalni turizam obuhvaća mnoge posebne oblike turizma, među njima i ekološki turizam. Nigdje, kao na kontinentu, nije prirodna i kulturna baština toliko sačuvana - izuzetak su otoci, posebno oni najmanji i najudaljeniji.

No, bez obzira na ekološke odlike mjesta u kojem iznajmljujemo smještaj, zašto ne bismo usvojili neke navike koje će našu smještajnu ponudu obojiti zelenom i svrstati nas među eko iznajmljivače?


Obilježja eco-friendly smještaja

Što iznajmljivač može učiniti kako bi pomogao svojem mjestu da se afirmira kao eko turistička destinacija? Kako brendirati smještaj za ekološki osviještene turiste?


7 zelenih koraka prema održivom smještaju:
 
  1. Ekološki proizvodi za čišćenje
Čistoća je najvažnija za osjećaj zadovoljstva naših gostiju. Uzalud nam sva gostoljubivost i dodaci ponudi, ako nismo osigurali besprijekorno čist apartman. Ponekad se čini nemogućim očistiti objekt savršeno bez upotrebe agresivnih kemijskih sredstava. Međutim, postoje biorazgradivi ekološki proizvodi koji jamče visoki stupanj čistoće, a pritom i značajno manje oštećuju namještaj, podove, rublje i posuđe. Osigurajmo gostima prirodne sapune i kozmetičke proizvode, po mogućnosti proizvedene u destinaciji i od domaćih sastojaka.
 
  1. Domaća i organska hrana
Ako uz smještaj nudimo i uslugu prehrane, ponudimo gostima lokalne namirnice, uzgojene (ili ulovljene) u našoj destinaciji. Neka jelovnik bude baziran na ponudi tradicionalnih jela. Promovirajmo gastro i eno kulturu i prirodnu baštinu našeg podneblja.
 
  1. Koristimo kišnicu, reduktore za slavine i pročistače otpadnih voda
Reduktori za slavine smanjuju potrošnju vode u kućanstvu, a ne utječu na kvalitetu naše usluge. Usto podižu svijest o štednji vode, koju dodatno jača i korištenje kišnice. Na dalmatinskim otocima je upotreba kišnice uobičajena - za tuširanje, polijevanje vrta, tj. za sekundarnu upotrebu. Iako su ljeta često obilježena sušama, par vjedara za prikupljanje kišnice se isplate u povrtnjaku. Bio-pročistači otpadnih voda dio vode vraćaju u prirodu pa istu možemo iskoristiti za održavanje vrta ili okućnice.
 
  1. Štedne žarulje
Traju 10 puta dulje od običnih i troše 80 % energije manje. Ne sviđa nam se boja svjetlosti štedne žarulje? Naviknut ćemo se, valna duljina svjetlosti štedne žarulje je najbliža dnevnoj svjetlosti.
 
  1. Korištenje obnovljivih izvora energije
Poznati hrvatski ekonomist, Nenad Starc, je nedavno ustvrdio kako otočani održivi razvoj imaju u krvi i kako se postulati održivosti na otocima prenose s koljena na koljeno generacijama. Jednako je i u mnogim ruralnim područjima Hrvatske. Tko se nije nikad tuširao vodom ugrijanom na suncu? Idealna je ugradnja solarnih panela ili sustava koji, osim sunca, koriste energiju vjetra i drugih obnovljivih izvora.
 
  1. Zelena gradnja i mobilnost
Valjalo bi postići što veću energetsku učinkovitost zgrade, ali i što manji utjecaj objekta na okoliš. Svoj doprinos zelenoj mobilnosti ćemo dati promoviranjem sredstava javnog prijevoza i korištenja bicikala. Primjerice, turist želi da dođemo po njega na aerodrom. Odgovorit ćemo mu: "Nema šanse! Imaš tamo lijepo bus pa sjedni na njega i dokotrljaj se!" Naravno da nećemo, ali pravi eko turist će ionako radije odabrati sredstva javnog prijevoza i to onoga koji najmanje utječe na okoliš. Ostalima ćemo ponuditi sve informacije o uslugama javnog prijevoza ili najma bicikala, a ponekad i popust za korištenje istih.
 
  1. Recikliranje otpada
Iako posljednji korak, nije ništa manje važan od prethodnih. Štoviše, odvojeno prikupljanje otpada je česta tema medijskih članaka u posljednje vrijeme, s obzirom na to da će to uskoro biti obveza svakog kućanstva u zemlji. Većina turista koji nas posjećuju to već rade kod sebe doma i sigurno će bez problema sudjelovati u odvojenom prikupljanju u našem domaćinstvu. Na nama je da ih informiramo i osiguramo kontejnere za posebne vrste otpada: papir, staklo, plastika, organski i rezidualni otpad. Odvojenim prikupljanjem povećavamo količinu otpada koji se može ponovo upotrijebiti i smanjujemo ukupne troškove zbrinjavanja smeća.

Odlaganje otpada
Ekološki turizam u Hrvatskoj ima ogroman potencijal, ali eco-friendly privatni smještaj u Hrvatskoj tek poduzima svoje prve korake. Istarska županija je dodijelila prvih 11 EcoDomus oznaka u sklopu certificiranja eko smještaja u veljači ove godine. Nastavak je to Bike&Bed projekta, kojim Istra želi podići kvalitetu i raznolikost turističke ponude malih privatnih iznajmljivača.
 


Novi Javni poziv za uključivanje u projekt EcoDomus i certificiranje Eco-friendly smještaja na području Istarske županije je otvoren dok se ne prijavi 20 prihvatljivih prijavitelja ili do 31. listopada 2018. godine.

Odabranim domaćinima će biti pružene besplatne savjetodavne usluge kako bi smještaj prilagodili kriterijima programa certificiranja Eco-friendly smještaja. Certificiranim smještajnim objektima će biti osigurane dodatne marketinške usluge u svrhu veće konkurentnosti na tržištu domaćina i Istarske županije.

Detaljnije informacije o Javnom pozivu za certificiranje Eco-friendly smještaja u Istri na stranicama Istarske županije.

 


Od prošle godine, sličan projekt postoji i u Dalmaciji, gdje Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce uz podršku Ministarstva turizma, dodjeljuje Dalmatia Green oznake eco-friendly privatnim iznajmljivačima. 
 


Kako certificiranje eco-friendly smještaja napreduje u Dalmaciji, otkrila nam je Nastja Logar, voditeljica Dalmatia Green projekta:

"Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce je pokrenula Dalmatia Green program u prosincu 2017 g. s ciljem pokreta autentičnog turizma u harmoniji s prirodom i lokalnom zajednicom. Program je prilagođen dvjema ciljnim skupinama: privatnim iznajmljivačima i turistima.

Privatnim iznajmljivačima pokazujemo da je "zeleno" poslovanje zaista profitabilno. Uključujući ih u Dalmatia Green program, educiramo ih o okolišno-odgovornom poslovanju. Povezujemo se s eko tvrtkama koje u svojoj ponudi imaju proizvode za "ozelenjivanje" poslovanja te našim članovima pružaju popuste ili posebne ponude (npr. popust na reduktore za vodu, LED rasvjetu, fotonaponske sustave i sl.), kako bi doprinijeli uštedama troškova poslovanja. 

Iznajmljivačima koji ispune određeni broj eko kriterija dodjeljujemo Dalmatia Green certifikat za zelene privatne turističke smještajne objekte. Kako bismo im, kao ekološki prihvatljivom smještaju omogućili bolju promociju i pozicioniranje na svjetskim tržištima, povezali smo se i sa svjetskim platformama za rezerviranje autentičnog održivog smještaja te uskladili Dalmatia Green eko kriterije. 

Dalmatia Green programom brendiramo zelenu turističku ponudu Dalmacije, kako bi se suvremenom eco-friendly turistu omogućilo da na jednom mjestu pronađe sve relevantne informacije za autentičan eko boravak. Na web stranici www.dalmatia-green.com, osim ekološki prihvatljivog smještaja, moguće je pronaći još lokalne i organske proizvode, restorane s tradicionalnom gastronomijom (koji namirnice uzimaju od lokalnih i organskih proizvođača), pružatelje eco-friendly aktivnosti (eko ture, edukativne radionice i sl.) te lokalne umjetnike s unikatnim suvenirima. Programom želimo turiste potaknuti da poštuju destinaciju i pronađu zelene turističke destinacije u kojima zaista mogu doživjeti autentične priče visoke vrijednosti u harmoniji s očuvanom prirodom. 

Do sada već imamo certificiranih 15 iznajmljivača, a u evidenciji još 15-ak prijavljenih koje planiramo certificirati u narednim mjesecima. Iznenađeni smo pozitivnim odazivom, ne samo iznajmljivača nego i svih ponuđača koji žele suradnju s nama, kao i turističkih zajednica koje traže edukacije o eco-friendly brendiranju. Neki se iznajmljivači s Dalmatia Green vizijom u potpunosti identificiraju, zadovoljni što napokon postoji inicijativa koja implementira održivi turizam u praksi. U program se uključuju sa željom da postanu dio održive zajednice. Veći dio ove skupine su donedavno predstavljali stranci koji su se doselili u Dalmaciju ili domaći koji su dio svog života proveli u zapadnim i sjevernim državama. Tamo eco-friendly nije više tržišna niša, nego postaje način života sve većeg broja ljudi. No, sada su nam se počeli javljati i "pravi" Dalmatinci, većina zbog trenutačne situacije - velike konkurencije apartmana i vila s bazenima pa traže nove načine poslovanja i promoviranja svojih objekata, kako bi se izdvojili na tržištu i produžili sezonu. 

Naš uvjet je da iznajmljivač kojeg uključujemo u program, istinski pokazuje interes i ekološku osviještenost. Veliki naglasak stavljamo na educiranje o karakteristikama eco-friendly turista, kako bi iznajmljivači u potpunosti razumjeli kakav je njihov način života i što im je važno u sklopu eko boravka. Svjesni smo da ono što se danas prodaje pod uslugom više nije ono što napiše iznajmljivač sam o sebi nego upravo ono što o njemu kažu gosti u recenzijama. Dalmatia Green program predstavlja doprinos konkurentnosti turističkog gospodarstva, a održivi turizam predstavlja jedini mogući put za inovativnu turističku ponudu dodatne visoke vrijednosti." ​

 


Kako postati eco-friendly domaćin?

Ekološko osviješteni gosti traže ekološki osviještene domaćine. Dobivanje eco-friendly oznake samo da bismo naplatili smještaj koju kunu više, a da pri tom ne sudjelujemo u svakodnevnom životu u pokušajima očuvanja eko-sustava naše destinacije, nije održivo.

Što možemo sami učiniti svakoga dana kako bismo se razvili u ekološki odgovornu osobu? Mnogo toga. Za početak bismo mogli reducirati upotrebu plastike i pokušati je potpuno istisnuti iz naše svakodnevice. Sjetimo se plaža zatrpanih plastičnim otpadom, poplava uslijed nekontroliranog odlaganja smeća u odvodnim kanalima i tisuća ugroženih životinjskih vrsta, klimatskih promjena i porasta alergijskih i respiratornih bolest. Svatko od nas mijenja svijet.


Primijenimo ovih 9 pravila za život s manje plastike i informirajmo svoje goste o načinima za smanjenje uporabe plastike u svakodnevnom životu.

9 koraka prema svijetu s manje plastičnog otpada

Prisjetimo se koliko dugo treba plastici da se razgradi u moru i razmišljajmo "zeleno". Uložimo u održivost za odgovorniji i isplativiji turizam. Čuvajmo prirodne ljepote svoje destinacije i ne zaboravimo se da smo je samo posudili od svojih potomaka i da imamo šansu da je sačuvamo kroz odgovoran sustav vrijednosti i ekološko turističko poslovanje. 
Spremi

Iznenadite svoje goste, baldahin za krevet nije rezerviran samo za djevojčice

Edukacija u Savičenti: Sve što ste željeli znati i pitati o kreiranju turističkih proizvoda

Što je first minute ponuda smještaja i koja je razlika u odnosu na last minute aranžman?

Hotelor: Tehnologija neće impresionirati gosta koliko hotelska kozmetika u smještaju

3 milijuna eura pomoći privatnim iznajmljivačima Crne Gore

73 vrste turizma i turističkih niša u kojima svatko može pronaći svoje goste

Goranski iznajmljivači i poduzetnici ujedinjeni za bolju promociju autohtonih proizvoda i autentičnost turističke ponude

Smart Tourism Meet Up radionice o pametnom turizmu, trendovima i alatima za uspješniju promociju u turizmu

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Kako napraviti Instagram profil za oglašavanje apartmana?

Nužna je bolja suradnja IT industrije i turizma, ali i ostalih djelatnosti na svim razinama

Popularno: