Ideje i trendovi
4.5K

Ekoturizam - prilika ili opasnost za lokalnog stanovnika?

Je li ekoturizam prilika za razvoj lokalnih zajednica, kao što mu se često tepa, ili može biti sjeme uništenja te iste zajednice kojoj navodno pomaže? Može li biti štetan?

Ekoturizam se promovira kao sjajan moment u kojem su svi, koji se nalaze na putanji između očuvanja i razvoja, na dobitku. Moć turizma i prihodi od istog usmjereni u zaštitu bioraznolikosti ekonomska su alternativa neplanskom korištenju resursa.
 

Ekoturizam se smatra alatom za poticanje svijesti lokalnog stanovništva da štiti, ne da samo iskorištava svoj okoliš. Dodatna vrijednost tog alata je jednostavnost rukovanja njime. U idealnom slučaju, ekoturizam podržava diversifikaciju djelatnosti, angažira lokalne resurse i radnu snagu

Vrlo često se reklamira kao najveća šansa za “iskorjenjivanje siromaštva” i doprinos lokalnoj egzistenciji. Pri tome je privlačan velikom broju interesnih skupina jer se bavi razvojem različitih turističkih proizvoda, očuvanjem divljih životinja i okoliša, jačanjem lokalnih zajednica i smanjenjem ekonomskih nejednakosti.
 

Za ekoturizmom često posežu lokalne samouprave, nevladine i neprofitne organizacije, donatori i financijske institucije. U tom metežu oko ekoturizma, dolazi do pritiska u kojem se ekoturizam, umjesto da vodi brigu o okolišu i interesu lokalne zajednice, podređuje naporima u privlačenju ekoturista i priljeva novca
 

Prodaja prirode da bi se spasila, sve je češća kod zemalja u razvoju, a u toj praksi jača eksploatacija i negativni utjecaja kapitalizma


Glavni motiv trošak u omjeru s koristi

Živimo u neobičnim vremenima i u neobičnim društvenim okolnostima. Sve ono na što se ekoturizam poziva, ipak će pasti na koljena pred najobičnijom računicom omjera troškova i dobiti. Korist se, zapravo, rijetko dugoročno gleda jer je dugoročno ostvarena vrijednost teško mjerljiva.

Tržišni mehanizmi dominiraju i u ekoturizmu pa on rijetko ima održiv učinak. Održivost proizlazi iz izravne ekonomske i društvene koristi koje bi ostvarila lokalna zajednica, međutim, često su interesi zajednice u sukobu s ekoturističkom potražnjom koja podržava neodrživa tržišna načela.
 

Samo zelena oznaka

Koliko je zapravo u svijetu pravih ekoturističkih proizvoda? Jer, ako nije održiv, ekoturizam je u sukobu sa samim sobom i samo oznaka. Jedan je od najbrže rastućih sektora u turizmu i vrlo popularan. Zato su mnogi projekti tek označeni kao ekoturistički kako bi se privukli turisti, sredstva investitora i institucija. U suštini se radi o još jednoj manifestaciji masovnog turizma, bez sveobuhvatnog altruizma ekoturizma.

Razvoju ekoturizma bi trebale prethoditi analize i studije o utjecaju na okoliš i lokalnu ekonomiju. Bez sveobuhvatnih i detaljnih analiza, ne možemo procijeniti učinke ni onih projekata kod kojih eko nije samo oznaka.
 

Proizvod ekoturizma ne može se razvijati bez paralelnog razvoja alternativnog transporta, lokalne infrastrukture, učinkovitih sustava odlaganja otpada, unaprjeđenja zaštite javnog zdravlja...

Ekoturizam vrlo lako može potaknuti turistički paradoks - oslanjajući se na tržišna načela u zaštiti prirodnih resursa, on pokreće ekspanziju koja iscrpljuje te resurse do te mjere da nestaje osnovni motiv dolaska turista u neku destinaciju.
 

Umjesto uključenosti, lokalno stanovništvo je "izbačeno iz igre"

Popularnost ekoturizma dovela je do momenta u kojem u igru ulaze veliki igrači koji imaju svoje resurse i vještine za ulazak na tržište. I zato ekološki turizam pokazuje sve veću tendenciju da isključi lokalno stanovništvo iz razvoja ekoturističkih proizvoda. Ono dodatno osiromašuje, sve je manje obrazovano i iseljava, a navodni ekoturizam caruje.

Primjer, u Meksičkom zaljevu, popularnom odredištu za promatranje kitova, samo 1% prihoda odlazi na plaće lokalnog stanovništva. Velike su šanse da u većini ekoturističkih destinacija najmanje zarađuju lokalci, što je potpuno suprotno od svih vrijednosti na koje se ekoturizam poziva.

U Hrvatskoj situacija još uvijek nije alarmantna. Najviše inicijatora eko turističkih priča su obiteljski i mali poduzetnici u ruralnim sredinama. Od Međimurja (Green Destinations) preko Vinkovaca, Županje, Vrbanje, Vukovara do Iloka, tek se odmotava potencijal ekoturizma. Je li 100%-tna održivost uopće moguća i postoji li šansa za zadovoljavanje svih načela zelenog turizma?

Spremi

Iskoristimo "princip minimalnog napora" za postizanje boljih poslovnih rezultata i više prihoda

Kako odrediti optimalnu cijenu smještaja za veću popunjenost i bolju zaradu od turizma?

Besplatni online tečaj Instituta za turizam za mlade u dobi od 18 do 30 godina

Iznajmljivači i cikloturizam - prilagodba smještajne ponude za dulju sezonu

Zakašnjeli zahtjevi za odgodu prve rate plaćanja paušala odbijeni, otpis druge svima bez podnošenja zahtjeva

Hidromasažni bazen - luksuz ili investicija?

Zavjese za prozore: Kako odabrati idealne zavjese za kuću ili stan?

Čišćenje apartmana: Kako očistiti fuge?

Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Tipovi turista po potrošačkim navikama - kako ih prepoznati i ostvariti rezervaciju

Povećanje popunjenosti bez povećanja broja rezervacija

Popularno: