Kako i zašto oglašavati smještaj u Facebook grupama? Koje su prednosti, a koji nedostaci takvog oglašavanja? Plaća li se članstvo u Facebook grupama za oglašavanje smještaja?
Facebook grupa je najbrži način da ponuđač proizvoda i usluga stigne izravno do zainteresirane osobe, potencijalnog kupca, upravo zato jer jedna grupa okuplja ljude usko definiranih zajedničkih interesa
Još jedan od razloga zbog kojeg je popularnost oglašavanja u FB grupama tolika je i činjenica da je ono besplatno (o iznimkama ćemo kasnije u tekstu), tj. FB ne uzima proviziju niti naplaćuje članarinu u svojim grupama
Osnovne prednosti oglašavanja u FB grupama su:
Oglašavanje smještaja u Facebook grupama je besplatno – u većini grupa, članstvo i objava oglasa su potpuno besplatni. Naravno, doseg našeg oglasa u FB grupi je maksimalno onoliki koliko pojedina grupa ima članova. Također, možemo reći da je oglašavanje u FB grupi relativno besplatno jer za vidljivost i realizaciju moramo uložiti jako puno vremena čiju vrijednost teško možemo izračunati, a isplativost najbolje možemo procijeniti sami.
FB grupa osigurava direktan kontakt iznajmljivača i gosta – grupe osiguravaju izuzetno brzu i direktnu komunikaciju – svog gosta upoznajemo već pri prvom komentaru na našu objavu. Pri tome preskačemo uobičajene načine komunikacije – putem sučelja neke od internetskih platformi za promociju smještaja ili e-maila – i nastavljamo lako i brzo dopisivanje i upoznavanje svojih gostiju.
Aktivnost u FB grupi nudi mogućnost stvaranja vlastite zajednice – svakog potencijalnog gosta možemo pozvati da prati našu stranicu i tako ga jednostavno učiniti članom svoje zajednice, što nam omogućava da ubuduće taj gost i njegovi prijatelji na društvenim mrežama vide naše objave, promocije i akcije.
Kad se moja obitelj, nakon nekoliko godina pauziranja, iznova odlučila započeti baviti turizmom, taman je oglašavanje putem Facebook grupa bilo u začetku. Učinilo mi se to kao odlična ideja pronalaska gostiju jer se tako izbjegavalo plaćanje ogromnih provizija nekim nama dobro poznatim agencijama, gdje se, osim plaćanja velike provizije, unazad par godina mora plaćati i PDV na tu proviziju.
Okrenula sam se grupama na Facebooku i tako punila apartmane sve ove godine. Za takvu vrstu oglašavanja potrebno je puno vremena, truda i živaca jer uvijek ima sto istih pitanja, na koje morate svaki put odgovoriti, i pokušati "prodati" svoj smještaj. Ali, kad se sve zbroji i oduzme, ovo je odličan način oglašavanja jer nikome ne morate plaćati ništa i u direktnom ste kontaktu s gostom. Puno je lakša i kvalitetnija komunikacija, tako da u samom startu stvorite neku vrstu prijateljskog i otvorenog kontakta s gostom pa onda, kad se napokon upoznate, imate osjećaj kao da se znate sto godina.
Tako su grupe godinama funkcionirale. Za oglasiti se, uvjet je bio da u grupu dodate svoje goste i kolege, a oni će pak dodati svoje, i tako su grupe rasle i razvijale se sve ove godine.
Stvorila se određena baza gostiju koji će jedne godine biti kod mene, druge kod nekog drugog, i tako su svi bili zadovoljni, i gosti i iznajmljivači. Mi, svi skupa, smo stvarali sve te grupe, širili ih, tako da su neke grupe narasle i do 100.000 članova, kako domaćih, tako i stranih.
Grupe su dobrovoljno vodili administratori koji su se tijekom godina mijenjali. Uvijek je sve bilo na dobrovoljnoj bazi. Administratori, koji su većinom iz redova naših domaćih iznajmljivača, prvi su imali uvid o upitima, a njihovi apartmani bi se nalazili na samom vrhu grupe, tzv. "pin mjesto", čime su na neki način "naplaćivali" vrijeme koje su provodili u grupi pazeći da nema vrijeđanja, ilegalnih radnji kao šta su ponude kredita ili nemoralne ponude, i da se poštuju ostala pravila koja se nalaze u opisu svake grupe.
Prve takve grupe na Facebooku su napravili Poljaci kako bi mogli ići na godišnji odmor bez plaćanja provizija razno-raznim agencijama. Oni su uključili iznajmljivače, i tako je sve lagano krenulo, grupa za grupom, te ih danas ima stvarno puno. Od grupa za najam luksuznih kuća, apartmana, određenih regija na moru i kontinentu, pa do grupa gdje se traži smještaj s npr. psima, kuća koja imaju bazene i jakuzzije, grupa za kuće za djevojačke i momačke. U svakom slučaju, odlična ideja, gdje su svi zadovoljni i velik je izbor tako da svak nađe nešto za sebe.
I šta se onda dogodilo, u doba najveće svjetske krize turizma, nakon svih ovih godina, našlo se par naših domaćih iznajmljivača "pametnjakovića" koji su se prvo kao administratori uvukli u par određenih grupa. Osobno znam za tri takve grupe, a u koje smo svi mi godinama uključivali naše goste.
Nama iznajmljivačima je tada dostavljen cjenik, a u grupi objavljena obavijest da se od početka ove godine iznajmljivačima, koji se i dalje žele na ovaj način oglašavati, članstvo naplaćuje, i to ne neki simboličan iznos, već 120 €, što je puno i za neke svjetski poznate portale, koji imaju svoja web mjesta, informatičku podršku, zaposlenike, a ne na raspolaganju BESPLATNU Facebook grupu koju smo mi sami godinama stvarali.
Svi mi koji to nismo željeli platiti, izbačeni smo iz tih grupa, ali naše goste koje smo godinama dodavali, nisu izbacili. Osobno sam u jednu grupu, iz koje sam izbačena jer nisam željela uplatiti administratoru traženi iznos, ubacila više od 300 domaćih i stranih gostiju, i osjećam se prevarenom, izmanipuliranom i ljutom!!!
Dakle, traži se da uplatim 120 € samo za biti član grupe koja je inače na Facebooku besplatna, i koja mi pritom ne garantira da ću imati ijednog gosta jer se opet sama moram oglašavati, pratiti upite, i još se ograničava broj javljanja tjedno. Novci se uplaćuju na tekuće račune privatnih osoba, a ne firmi ili obrta, ne izdaje se nikakav račun, ne plaća se nikakav porez, tako da je riječ u potpunosti o ilegalnoj naplati, bar koliko se razumijem u propise, i to se počelo provoditi u jednoj grupi ovo ljeto, a u drugoj od početka ove godine.
Smeta me iskorištavanje iznajmljivača, koji ionako previše nameta na svojim leđima nose, od razno-raznih poreza, paušala, PDV-a na provizije stranim portalima, članarina, posebnih režija... I sad se još našla i ova grupica "pametnih" iznajmljivača koji su na leđima svojih kolega odlučili zaraditi, i to ne malo, jer radi se o grupama od 20.000-40.000 članova, i neka samo 20% pristane na naplatu "članarine", radi se o ogromnim novcima.
Eto, tako "zločesti Grinch" ilegalno pokušava "ukrasti" jednu odličnu ideju - kako bez plaćanja provizija ikome popuniti kapacitete privatnog smještaja, ideju u kojoj su svi na dobitku, i oni koji nude smještaj, i oni koji ga traže. Ne želim šutjeti pa da to prođe "lišo", kako mi u Dalmaciji kažemo. Vratite nam naše grupe, vratite sve nas nazad u grupe, a ako već želite naplaćivati, osnujte obrte ili putničke agencije pa pokrenite svoje grupe s nula članova, stvarajte ih sami i onda naplaćujte oglašavanje, a ne ovako!
Autorica: Tamara Rotim
Nismo pronašli pravilo Facebooka koje zabranjuje administratoru naplatu svog rada u FB grupi, ali zato postoje zabrane prodaje administratorske funkcije, a u skladu s Standardima zajednice pod točkom 18. koja kaže:Ali, što ako administrator nije osnovao svoju grupu u svrhu marketinga, već preuzima tuđe grupe i tako pokušava ostvariti materijalnu korist?
Dakle, administratorska funkcija ili grupa koja nije povezana s određenim brendom ne smije se prodavati, odnosno, trgovina grupama je suprotna pravilima društvene mreže, osim u slučaju da ista pripada nekom brendu (tvrtki)
Međutim, administrator može komercijalizirati svoje djelovanje u FB grupi na nekoliko načina:
Naplata objave – uplata određenog iznosa administratoru prije odobrenja naše objave/oglasa smještaja u grupi
Naplata članarine u FB grupi – objavljivanje i komentiranje objava drugih članova na način propisan pravilima grupe, uz plaćanje jednokratne članarine kako bi administrator odobrio/la naše pridruženje grupi
Naplata reklama različitih proizvoda i usluga – administrator može naplaćivati objave različitog sadržaja unutar grupe trećim stranama, odnosno tvrtkama, proizvođačima ili ponuđačima usluga, a koje direktno zanimaju članove određene grupe (npr. reklama za usluge taxi prijevoza u grupi koja nudi smještaj, što može biti zanimljivo gostima i iznajmljivačima koji svojim gostima osiguravaju prijevoz do smještaja)
Prekršiti se tu lako mogu i neki drugi propisi, poput Zakona o pružanju usluga u turizmu (NN 98/19, 42/20) i njegovog članka 6. kojim je propisana obveza isticanja PDV ID broja pružatelja usluga u slučaju reklamiranja i oglašavanja na internetskim platformama.Fizička osoba koja nema registriranu djelatnost (koja nije obrtnik) ne smije naplaćivati usluge oglašavanja smještaja u FB grupama
Prema iskustvima iznajmljivača, oglašavanje u FB grupama traži dosta vremena. Na svaku objavu gosta koji traži smještaj, bude preko stotinu komentara iznajmljivača koji ga nude. Iznimka u takvoj promociji nije cjenkanje s gostima koji žele nižu cijenu smještaja
U informacijama o grupi se vidi i koliki je broj dnevnih objava pa nam i taj podatak može pomoći kod odabira. Zatražimo članstvo pa ćemo uskoro saznati plaća li se u toj grupi članarina i koliko nam je takva promocija isplativa.
Trik za prepoznavanje lažnih stranica za oglašavanje smještaja