Ljeto je uzavrelo, temperature zraka se nerijetko izjednačavaju s onima ljudskoga tijela, a rijeke turista se s kopna slijevaju prema obali i našim morima. Do jučer smo se žalili na
manjak rezervacija gostiju i nizak broj upita, a sada se ne možemo braniti od poziva – traži se slobodan apartman,
cijena smještaja se više ne pita.
Prema statistikama koje dijeli Ministarstvo turizma, protekli vikend donosi nove rekorde u broju turističkih noćenja. Navodi se kako je brojka
veća od milijun noćenja po danu, s tim da je od početka godine do početka vikenda, 22. srpnja,
9 milijuna turista ostvarilo više od 43 milijuna noćenja. To je
20 % više u odnosu na jednako razdoblje prošle godine.
Iako
aktualni ministar turizma tvrdi da takav postotak ukazuje na to kako Hrvatska sve više postaje cjelogodišnja destinacija, činjenica je da je polovica spomenutih noćenja, ostvarena u srpnju, a predviđanja označavaju i predstojeći kolovoz rekordno visokim brojkama.
Najviše nam dolaze Nijemci i turisti iz Slovenije. Na trećem mjestu po broju ostvarenih noćenja se nalaze domaći turisti, a potom slijede Poljaci, gosti iz Austrije, Česi, Slovaci, Nizozemci pa Talijani.
Uz turiste se često vežu brojni stereotipi pa ćemo čuti da su "
gosti Nijemci pristojni", "Talijani glasni i vole se cjenkati", "Česi šparni", "Francuzi čangrizavi", itd. Činjenica je da, bez obzira na naciju, svi su osobe s drugačijim navikama i načinom ponašanja, pa i kad se ovim poslom bavimo dugo, njihove reakcije nas ponekad znaju iznenaditi, čak i nasmijati.
Ovih dana su
iznajmljivači posebno na kušnji – potrebno je sačuvati živce i osmijeh na licu, a to nije uvijek lako. Ima tu svakakvih situacija – od onih kada rezerviraju apartman za 2 osobe pa se pojave s čoporom "odrasle" djece, kada inzistiraju na povratu
akontacije za smještaj zbog različitih razloga, do izuzetno neugodnih trenutaka koji na kraju rezultiraju negativnim ocjenama našeg smještaja.
Diskrecija u turizmu je važna
Mediji najčešće prenose neugodne situacije, prijevare, štete, rjeđe one šaljive dogodovštine s turistima. Iako domaćinima iznajmljivačima preporučujemo samo diskreciju, i naglašavamo da nikada ne objavljuju imena svojih gostiju, a slučajeve bilo kakve prijevare prijave nadležnim organima, dijeljenje iskustava može pomoći ostalim iznajmljivačima da se lakše nose s izazovima ovog posla.
Anegdote kolega iznajmljivača itekako nam mogu vratiti osmijeh na lice i pomoći da sačuvamo staloženost u najvrućim situacijama koje nas iznenađuju prilikom prihvata gosta u domaćinstvu. Podijelimo šaljiva iskustva s gostima za osmjeh na licu domaćina.
Čuli smo za situacije kada gosti zaborave dokumente, pa čak i novac, u apartmanu, ali da se vraćaju zbog sitnica, rijetkost je.
"Danas popodne došli gosti po gel za tuširanje kojeg su zaboravili u svibnju. Čuvali smo ga kao sveto ulje jer su zvali nakon odlaska da će doći po njega", priča iznajmljivačica s osmjehom.*
Domaćin s otoka koji iznajmljuje staru kamenu kuću za odmor s dvorom i vrtom, što je naglašeno i u oglasu za smještaj, priča kako su se gosti vrlo brzo po dolasku došli žaliti na lažne podatke u oglasu. Vele:
"Nema vrta!" "Kako nema vrta", čudi se on,
"sve je tu, od ruže do lovora, masline stare stotinu godina, žena održava cvijeće". Nesporazum je ubrzo otkriven:
"Oni su tražili paprike, pomadore, krumpire za brati i papati..."
Niže recenzije zbog sitnica
Pauci, kažu, donose sreću. Ne i u ovom slučaju.
"Gosti su mi dali nižu ocjenu i srušili prosjek ocjena samo zato što su u apartmanu pronašli pauka! I to ne tarantulu, već običnog kućnog paučića. Naveli su da je sve ostalo bilo odlično, ali da zbog pauka ne mogu dati najvišu ocjenu. Baš me zanima kako izgleda njihova kuća!"
Dobiti negativne ocjene gosta nije smiješno, čak ni ako je to zbog pauka ili mrava, ali ovakve situacije uvijek možemo okrenuti u svoju korist diplomatskim odgovorom na negativnu recenziju gosta.
A da su centimetri važni, potvrđuje priča iznajmljivača koji u oglasu svojeg smještajnog objekta navodi kako je udaljenost od mora 300 metara. U srpnju mu dolazi gost koji je rezervirao apartman još u ožujku. Idući dan po dolasku, gost mu se obraća iznerviran s tvrdnjom da ih je lagao. Kaže da je brojao metre putem do mora i da ima 375 metara, a ne onoliko koliko je navedeno u oglasu.
Nestašni gosti
"Imala sam nedavno tri gošće, jedna me, prije dolaska, zamolila da im malo uredim apartman jer je njenoj prijateljici rođendan. Po njezinoj želji sam kupila balone, voće i vino, a one se samo zahvalile... Iznenađenje je uslijedilo kad sam ih prijavljivala u eVisitor, vidim datume rođenja u putovnicama i nitko nema rođendan!", požalila se jedna nasamarena iznajmljivačiva koja je taj čin ipak prihvatila s dozom humora, ali će idući put biti opreznija.*
A da nestašluk može prijeći granice pristojnosti, svjedoči iznajmljivačica koja iznajmljuje apartmane u kući s
bazenom.
"Imali smo goste koji su noću orgijali u bazenu pa su me ostali gosti molili da interveniram. Ne mogu vam opisati koliko je neugodno grupi golih ljudi, generacije mojih roditelja, objašnjavati da se smire i pri tom ih pokušavati gledati u oči pored svih tih golih intimnih dijelova tijela. Idući dan smo u bazen ubacili duplu dozu klora..."
Nepovjerljivost i nespretnost gosta
"Očekujem goste u subotu, stiže ih četvero na pet dana. Ne živim u smještajnom objektu pa me danas zove susjeda da je našla jednog od njih kako obilazi kuću, provjerava gdje je i ima li parking kako je navedeno u oglasu."
"Ovo mi se još nije dogodilo, valjda svake godine nešto novo o ljudima naučim", dodaje domaćin koji očito zna zadržati pozitivan stav.
Situaciju za šaljivi kućni video je doživjela domaćica koja se iznajmljivanjem bavi 15 godina i nikada nitko dotada nije imao problema s parkingom pred njezinom kućom.
"Ulazi on u dvorište, rukom mu pokazujem gdje da parkira, a on stane tako da zatvori ulaz u dvorište svima ostalima. Mašem mu, ne tu, stani ovdje uza zid, pokuša on ponovno i stane između kuće i zida, ovaj put zagradivši šogorov motor. Velim, ajde dobro, izvadite prtljagu pa se prepakirajte tako da drugi mogu parkirati, on kaže, bomo, bomo...
...
Nakon petnaestak minuta čujem auto, povirim kroz balkon, kad ono, imam što vidjeti, ovaj put je parkiran posred dvorišta! Više nitko ne može ni unutra ni van. E sad sam sama sebi već dosadna pa da ne ispadne da ga proganjam, nosim mu bocu žlahtine i objašnjavam detaljno kako i gdje se može parkirati. Zahvaljuje na vinu i kaže, bomo, bomo...
...
15 minuta kasnije on opet parkira između zida i kuće tako da nitko ne može proći, izlazi iz auta, a ja mu motiram s balkona, ok je, sad još samo malo u rikverc, on gleda zbunjeno pa se nasmije, ahaaa, sjedne natrag u auto, ubacuje u rikverc, gleda u retrovizor, ja urlam s balkona, vičem stop, stop, uzalud, prikliještio šogorov motor uza zid... onda je izašao šogor uzeo mu ključeve od auta i riješio stvar."
Prepoznajmo pozitivne priče i pronađimo razlog za osmijeh
Jedna od važnijih odlika svakog dobrog domaćina je i u neugodnostima pronaći onaj šaljivi moment kako bismo sezonu začinili smijehom i veseljem. Rad s ljudima sa svih strana svijeta, različitih afiniteta i životnih navika, izazovan je.
Nabacimo osmijeh i uživajmo u novim poznanstvima, upoznajmo svijet preko njih.
Podijelimo svoja iskustva s gostima s drugim iznajmljivačima, dodajmo dozu humora i ostanimo smireni – ljeto je kratko, sezona, nažalost, još kraća. Pokušajte se u neugodnim situacijama prisjetiti onih
pozitivnih priča i emocija ili, kako jedna iznajmljivačica kaže,
"onog osjećaja kada ti izvrsni gosti odlaze i odmah bukiraju za iduću sezonu".
"Mislim da ću ovakve stvari početi slikati i slagati album jer niti sama sebi ponekad ne vjerujem što vidim..."
*Anegdota je ispričana u Facebook grupi Privatni iznajmljivači (samo za iznajmljivače) koja je, kako sam naziv kaže, namijenjena svim iznajmljivačima obiteljskog smještaja dobre volje. Grupa je pokrenuta kao platforma za razmjenu iskustava i znanja u svrhu boljeg horizontalnog povezivanja i lakšeg poslovanja domaćina - iznajmljivača privatnog smještaja.