Kako smo stigli do turizma kakvog poznajemo danas? Što je pokrenulo kofere sa svih strana svijeta i dovelo goste pod naše krovove? Kad se počinje pojavljivati obiteljski smještaj u Hrvatskoj?
Gledanje u budućnost je recept za uspjeh, ali da bi mogli uspješno broditi kroz izazove sutrašnjice, moramo poznavati povijest, njezine svijetle trenutke i pogreške. Povijest turizma u Hrvatskoj nam je znana jer suvremeni način putovanja ne seže daleko u prošlost. Turizam, kakvog poznajemo danas, stiže željeznicama u prvoj polovici pretprošlog stoljeća i s industrijskom revolucijom koja je razvila socio-ekonomske prilike srednjeg sloja društva i ubrzala putovanja.
Na tlu Europe su putovanja zbog razonode bila poznata još u Antici, ali moderni turizam, i tada najčešće onaj kulturni i zdravstveni, uzimaju maha 60-tih godina 16. stoljeća. Običaj, prvo britanskih, a kasnije i drugih plemićkih obitelji je bio slati svoju mladež na „studijska“ putovanja kroz Europu.
Grand Tour je pojam koji označava takva putovanja. Mladi aristokrati su, kroz putovanje koje je trajalo dvije do četiri godine, upoznavali tradiciju i kulturu drugih naroda kao svojevrstan ispit zrelosti. Grand Tour je značio inicijaciju u krugove europske intelektualne elite, a najpopularnija destinacija je bila Italija koja atraktivnost duguje svojim likovnim umjetnicima i arhitektima.
Jedno od prvih takvih putovanja je zapisano kao "Journal de Voyages en Italie", čiji je autor Montaigne započeo svoje avanture Europom 1580. godine. Kroz djelo, on naglašava ulogu putovanja u psihološko-intelektualnom sazrijevanju pojedinca.
Grand Tour je obilježio nekoliko stoljeća – popularan je sve do 40-ih godina 19. stoljeća kada se s razvojem željezničkih pruga, mladim aristokratima na putešestvijama pridružuju i pripadnici srednje društvene klase. Grand Tour je udario temelje turističke infrastrukture u Europi – svratišta i prenoćišta, kao i institucije turističkih vodiča koji su pokazivali i tumačili atrakcije u destinacijama.
Rimljani su izgradili sustav cesta kojima se moglo prijeći do 150 kilometara na dan, a poseban kuriozitet je organizacija turističkih putovanja u doba Rimskog carstva.
Cursus Publicus, što bismo mogli prevesti kao javni ured, je bio preteča turističke zajednice ili putničke agencije. Ondje su se mogle dobiti sve informacije te rezervirati prijevoz kočijama, smještaj i hrana u svratištima i prenoćištima.
Postojali su i pisani vodiči za različita putovanja. S padom Zapadnog rimskog carstva, drumovi postaju carstvo razbojnika pa putovanja postaju rezervirana za one najhrabrije. To mračno doba turističkih kretanja će potrajati sve do 16. stoljeća i Grand Toura.
Autorica knjige „Osnove turizma“, Lidija Petrić, navodi kako „turistička epoha“, odnosno suvremeni turizam, započinje 1845. godine i ima četiri razdoblja:
1845. - 1875. – putnici su još uvijek aristokrati koji posjećuju lječilišta, banje i kulturne centre;
1875. - 1910. – buržoazija počinje putovati pa se počinju razvijati i prva turistička mjesta, kapital ulazi u turizam;
1910. - 1945. – s jačanjem prava radnika počinju putovati i niži slojevi građana;
nakon II. svjetskog rata – turistička putovanja naglo postaju popularna kod svih slojeva građana, a turizam postaje važan ekonomski i društveni faktor.
Prvo organizirano putovanje u Europi je bio izlet na skupštinu antialkoholičarskog društva u Leicesteru. Putovanje je organizirao Thomas Cook 5. srpnja 1841. koji je u novinama oglasio polazak željeznicom iz Loughborougha. Na izletu je bilo oko 500 ljudi pa je Cook, ponesen organizacijskim uspjehom, otvorio i prvu suvremenu putničku agenciju. Njemu možemo zahvaliti i raznovrsnost agencijskog poslovanja jer je 1879. godine agenciji pridružio i prvu poslovnu banku koja je koristila vouchere, tzv. Cookove putničke čekove i kreditna pisma.
1892. je tiskan „Kažiput za urođenike i strance“ – prvi zagrebački turistički vodič na hrvatskom i njemačkom jeziku. U to vrijeme se počinje razvijati i aktivni turizam za kontinentalni razvoj – 1913. je održan skijaški tečaj u Mrkoplju što se smatra početkom razvoja turizma Gorskoga Kotara.Prva „turistička zajednica“, odnosno Društvo za poljepšavanje mjesta je osnovano na Krku 1864. godine. Prva turistička društva su bile organizacije civilnog društva, neprofitabilne i volonterskog karaktera.
U razdoblju između dva svjetska rata, 80% hotelskih kapaciteta su posjedovali strani državljani, a najznačajniji gosti su nam redom Čehoslovaci, Mađari, Austrijanci, Nijemci, Talijani i Englezi.
Zanimljivost: U doba Rimljana, Topusko se zvalo Ad fines, što znači Na kraju puta. Još su stari Rimljani potezali do Topuskog u terme, dok mnogi domaći ljudi danas nikada nisu otkrili ovaj biser hrvatskog lječilišnog turizma. U bazenima Topuskog nikada niste sami, brčkat će se s vama sumporne bakterije i modrozelene nitaste alge. Voda na izvoru ima 90 stupnjeva i u njoj se rađa alga koja, padne li temperatura ispod 35 stupnjeva, hibernira, a na 60 ponovno oživi. Navodno je ta alga još iz vremena kada je život na Zemlji bujao tek u vodi, a danas se ista može pronaći, osim u Topuskom, još samo u Yellowstoneu, Japanu i na Kamčatki. Jedna od legendi tvrdi da je baš u Topuskom potopljen Sveti Gral pa otud čarobne moći topuskoj vodi.
Prvi kontakt s različitosti na putovanjima je domaćin. Pogrešno je vjerovati da smještaj kod domaćina biraju turisti slabije platežne moći. Istina je, privatni smještaj ima tu socijalnu komponentu i povezan je s niskim standardom, ali na onoj drugoj strani, na strani domaćina. U nedostatku sigurnijih poslovnih prilika, domaće stanovništvo u obiteljskom smještaju vidi spas od loših ekonomskih prilika. Privatni smještaj nekada, i danas, ima moć iniciranja i ubrzavanja gospodarskog razvoja destinacija, iskorištavanja lokalnih resursa, ublažavanja nezaposlenosti i siromaštva građana. Ima moć čuvanja nasljeđa i poticanja korištenja suvremenih civilizacijskih, napose tehnoloških, dosega. Ima moć, i u našim je rukama.Lanci hotela ili konfekcijski hotelski smještaj ne nude tu, prijeko nam potrebnu, različitost.