`Vozeći bicikl, najbolje upoznate obrise neke zemlje, budući da se morate preznojiti uzbrdo i sjuriti nizbrdo. Tako ih zapamtite onakve kakvi zaista jesu. Vozeći se automobilom, mogu vas impresionirati samo najveće uzbrdice i izostaje precizno sjećanje na krajobraz kojom ste se provezli, kao što vam to ostaje utisnuto u pamćenje ako ste na biciklu´, izjavio je svojedobno Ernest Hemingway, a svi oni koji voze bicikl zdušno kimnuše glavama i osjetiše toplinu oko srca.
Jer zna se što je vožnja bicikla. Neopisiva sloboda, sloboda da vozimo kuda želimo, da parkiramo gdje hoćemo i da, pri tom, pustimo misli kuda god žele. Dobro, ovo je možda malčice pretjerano, ali ničeg pretjeranog nema u činjenici da je
cikloturizam sve popularniji i da sve više turista dolazi izvan sezone kako bi na dva kotača istraživali obrise Lijepe naše.
Statistike pokazuju da je
razvoj cikloturizma u punom zamahu te se predviđa porast putovanja ovakvom vrstom transporta za 10 posto u idućih deset godina na globalnoj razini. Bicikliranje puni europski proračun s oko 44 milijardi eura godišnje čime se ozbiljno približava sektoru
cruisinga, odnosno kružnih putovanja brodovima u Europi. Oko pola milijuna ljudi radi u ovom sektoru, a aktivnih biciklista je preko 60 milijuna. Prema procjenama,
cikloturisti prosječno troše 30 posto više od klasičnih turista.
Stoga ne iznenađuje činjenica da je domaći
Institut za turizam je izradio
Akcijski plan razvoja cikloturizma prošlu godinu, a
Ministarstvo turizma RH zdušno podupire nacionalne biciklističke utrke i otvorenja biciklističkih staza kojih je po Hrvatskoj sve više.
U veljači ove godine, aktualni ministar turizma je osnovao Koordinacijsko tijelo za razvoj cikloturizma zbog velikog broja dionika koji su važni u ovom procesu: od Hrvatskih cesta, preko HGSS-a i regionalnih razvojnih agencija, do turističkih zajednica i iznajmljivača privatnog smještaja
Vrijednost cikloturizma je definirana glavnim obilježjima:
- cikloturizam je segment turizma koji se odvija u ekološki očuvanom i atraktivnom prirodnom krajoliku
- cikloturizam je minimalno invazivan jer ne traži velike i nepopravljive intervencije u krajobrazu
- razvoj cikloturizma povezuje europske regije na ekološki i cjenovno prihvatljiv način
- bicikliranje popravlja zdravstveno stanje populacije
- razvoj cikloturizma podiže kvalitetu odmora turista i životni standard domaćina
Europska unija, također, ima svoj
Akcijski plan razvoja cikloturizma kojeg je izradila
Europska biciklistička federacija je u sklopu projekta
`EuroVelo Central Coordination´. U članstvu
Federacije se nalazi čak 80 organizacija, a među njima je i
Sindikat biciklista iz Hrvatske. Glavni ciljevi razvoja su:
- Ekonomski rast i otvaranje radnih mjesta
- Manji negativni utjecaji prometa i turizma na okoliš
- Razvoj ruralnih sredina i nerazvijenih regija
- Povezivanje europskog teritorija i podizanje razumijevanja među europskim regijama
- Poboljšanje općeg zdravstvenog stanja populacije
- Dijeljenje iskustava s ciljem kvalitetnog razvoja cikloturizma
* Cikloturisti putuju u manjim skupinama ili sami. Često se ne zadržavaju dugo na jednom mjestu, ali statistike pokazuju da dulje borave u jednoj zemlji, odnosno da uzimaju dulje odmore zbog specifičnog načina putovanja. Vrući ljetni mjeseci nisu idealni za vožnju biciklom pa radije biraju pred ili post sezonu za istraživanje prirodnih ljepota destinacije.
Više o potencijalu cikloturizma možete pročitati ovdje.
Koliko je kod nas cikloturizam još u povojima, dokazuje i činjenica da smo tek početkom travnja mogli saznati iz medija kako je konačno izašao
Pravilnik o biciklističkoj infrastrukturi na temelju članka 17. stavka 7.
Zakona o cestama (NN br. 84/2011, 22/2013, 54/2013, 148/2013 i 92/2014). Nacrt spomenutog Pravilnika je izrađen još 2014. godine, ali je ovaj posljednji ipak uvažio četrdesetak primjedbi korisnika biciklističke infrastrukture te biciklističkih udruga.
Unatoč sporom donošenju zakonskih regulativa, u Hrvatskoj postoji oko 13.000 kilometara aktivnih biciklističkih ruta
Na zagrebačkoj Medvednici je nedavno otvorena
enduro biciklistička staza, srednje teška, prva takva koja spaja Sljeme i grad. Za razliku od novootvorene rute, većina staza je neodržavana i loše označena. Od regija s najvećim potencijalom i najviše uređenih staza, ističu se
Istra,
okolica Zagreba, Sjeverozapadna Hrvatska (
Međimurje) te
Istočna Hrvatska (Podunavlje). Među gradovima koji kontinuirano ulažu u biciklističku infrastrukuru, ističu se
Koprivnica i
Karlovac.
Međutim, smještajni kapaciteti ne prate rast ponude biciklističkih ruta, pogotovo u kontinentalnoj Hrvatskoj, gdje su mogućnosti smještaja skromne. U priobalju je situacija bitno različita pa se tako povećava i broj objekata koji za određenu naknadu ili besplatno nude vlastite bicikle.
Kako uvrstiti cikloturizam u svoju smještajnu ponudu?
Iznajmljivači su sve svjesniji važnosti segmentacije turizma te u cikloturizmu vide značajan potencijal, pogotovo u unutrašnjosti Hrvatske. Međutim, potražnja još uvijek nije dovoljno velika, niti postoje adekvatne marketinške akcije na regionalnoj razini, koje bi osigurale veću popunjenost.
Poticanje stvaranja bike&bed i bike friendly smještajne ponude, moglo bi utjecati na brži razvoj cikloturizma i adekvatnog smještaja za ovaj segment turističkog tržišta
Za ishođenje
Bike frendly oznake, potrebno je zadovoljiti određene kriterije, no prije svega, važno je istaknuti da
privatni iznajmljivači, pružatelji usluga u turizmu, ne smiju iznajmljivati bicikle. Obrtnicima je to dozvoljeno ako imaju registriranu djelatnost iznajmljivanja.
Fizičke osobe mogu posjedovati vlastite bicikle te ih ustupati gostima na korištenje bez naknade
Velik dio cikloturista dovozi vlastite bicikle
na odmor, rjeđe putuju biciklima do odredišne destinacije. Stoga, bilo koji privatni iznajmljivač može koristiti
bike&bed oznaku pod sljedećim uvjetima:
- omogućavati prihvat cikloturista i za samo jednu noć
- osigurati prostoriju koja se može zaključati za besplatno skladištenje bicikala preko noći
- imati prostor za sušenje odjeće i putne opreme
- nuditi uslugu prehrane ili barem mogućnost korištenja kuhinje
- prodavati ili dijeliti karte regije ili biciklističkih ruta
- nuditi mogućnost korištenja alata za jednostavnije popravke
- nuditi informacije o najbližim mehaničarskim radnjama za slučaj većih kvarova
Osim navedenih osnovnih zahtjeva, svaki iznajmljivač može razviti i vlastitu dodatnu ponudu, a neke od smjernica su:
- mogućnost prijevoza prtljage iz prijašnjeg smještajnog objekta u sljedeći
- iznajmljivanje ili informacije o iznajmljivačima bicikala u destinaciji
- ponuda dnevnih biciklističkih aranžmana (izleta)
- rezervacija noćenja u sljedećem bike&bed smještaju
- ponuda rezervnih dijelova za bicikle
- popis bike&bed smještajnih objekata u regiji
Dodjela oznake
Bike friendly je trenutno prepuštena područnim turističkim zajednicama. Nedavna
Javna rasprava o prijedlogu Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji je donijela i primjedbu, upućenu od strane HGK, da se posebna ponuda za ciljane skupine turista, poput navedenih oznaka
Bike friendly, ali i
Hike friendly, A
dults only, i sl., uvrsti u kategorizacijske postupke, jer bi takvo što bi trebala vrednovati struka.
S druge strane, struka prepoznaje važnost razvoja posebnih oblika turizma pa nisu rijetke financijske subvencije kao potpora razvoju cikloturizma.
Iz udruge Sindikat biciklista upozoravaju kako je korisnicima EU fondova iz Hrvatske na raspolaganju više od 1,2 milijarde kuna za poticanje cikloturizma u razdoblju od 2014. do 2020. godine
Tu su i nacionalni natječaji, poput prošlogodišnjeg natječaja
Ministarstva turizma, Konkurentnost turističkog gospodarstva, koji je
Mjerom B obuhvatio razvoj posebnih oblika turizma gdje je subvencionirana i
bike&bed smještajna ponuda.
Primorsko-goranska županija, u suradnji s Turističkom zajednicom Kvarnera i tri poslovne banke, omogućuje mikrokreditiranje poduzetnika za ispunjavanje standarda kvalitete brendova
Kvarner family te podbrendova
Pet friendly,
Bike friendly i
Hike friendly.
Poznata je izreka nepoznatog autora kako je bicikl jednostavno rješenje za neke od najkompliciranijih svjetskih problema. Bicikl bi lako mogao biti jednostavno rješenje za razvoj
ruralnog i kontinentalnog turizma Hrvatske, kao i za produljenje sezone u priobalju. Pomozimo domaćoj turističkoj ponudi da se pokrene na dva kotača i budimo jedan od važnih kotačića u motoru razvoja cikloturizma u Hrvatskoj.
Cikloturizam - za zdravlje populacije, prirode i gospodarstva!