Sportski turizam je lova. Doslovno. Veliki posao. Objasnit ćemo zašto.
Iako bismo na prvu mogli pomisliti da se sportski turizam odnosi isključivo na putovanja koja su motivirana gledanjem sportskih događanja, ova
vrsta turizma zapravo znači puno više od toga.
Putuje se s ciljem sudjelovanja u sportskim aktivnostima ili prisustvovanja na sportskim događanjima kao što su utakmice, turniri, natjecanja i slično. Uključene su različite vrste sportova, poput nogometa, košarke, tenisa, skijanja, planinarenja, ronjenja, jedrenja, ribolova i drugo.
Sportski turizam, međutim, obuhvaća i putovanja koja za motiv imaju posjet određenim mjestima i lokacijama koje su poznate po sportskim aktivnostima. Primjeri ovog tipa turizma uključuju
posjet stadionima, muzejima sporta, dvoranama slavnih sportaša, ili obilazak prirodnih ljepota koje pružaju idealne uvjete za bavljenje određenim sportovima.
Svako putovanje motivirano sportom spada pod sportski turizam, bio to odlazak na tečaj joge, ronjenja, praćenje kakve utrke ili nogometne utakmice Premiershipa, ili se radi tek o nostalgičnim posjetima olimpijskim i nogometnim stadionima
Tim tragom, četiri su osnovne podjele sportskog turizma:
- Sportska događanja - okupljanje sudionika i organizatora sportskih manifestacija, natjecanja i turnira.
- Pasivni sportski turizam - promatranje sportskih događanja.
- Aktivni sportski turizam - pojedinačne, grupne i pripremne sportske aktivnosti na putovanjima.
- Nostalgični sportski turizam - posjet lokacijama prošlih sportskih događanja ili muzejima.
S obzirom na to je sportski turizam relativno nova pojava, postoji mnogo pokušaja kategorizacije i podjela. Cilj kvalitetne kategorizacije je izrada relevantnih razvojnih planova i praćenje učinaka sportskog turizma.
Godišnja stopa rasta od 17,5%
Najznačajniji i najbrže rastući segmenti aktivni i pasivni turizam koji svoje početke bilježe u 80-tim godinama prošloga stoljeća, ali značajan rast tek posljednjih nekoliko desetljeća.
U domenu sportskog turizma spadaju i nautički turizam, lovni i ribolovni turizam, golf turizam, skijaški turizam, itd.
Aktivni turizam vs. aktivni sportski turizam?
To su dva slična, ali ipak ponešto različita koncepta.
Aktivni turizam se odnosi na putovanja koja uključuju aktivnosti na otvorenom ili pustolovne aktivnosti poput planinarenja, raftinga, kajakaštva, biciklizma, pješačenja i drugih. Ovaj tip turizma se obično fokusira na fizičku aktivnost u istraživanju prirodnih ljepota.
Aktivni sportski turizam se usredotočuje na sudjelovanje u specifičnim sportskim aktivnostima ili događajima, poput skijanja, surfanja, jedrenja, ronjenja, ribolova, tenisa, golfa i drugih. To može uključivati sudjelovanje u natjecanjima, treninge, upoznavanje s novim sportovima i slično. Ovaj oblik turizma znači veći naglasak na sportskim aktivnostima, nego na općoj fizičkoj aktivnosti u istraživanju prirodnih ljepota.
I aktivni turizam i aktivni sportski turizam uključuju aktivnosti na otvorenom i fizičku aktivnost, ali se razlikuju u fokusu na općoj prirodi aktivnosti. Aktivni turizam se fokusira na prirodu i otkrivanje novih mjesta, dok se aktivni sportski turizam fokusira na sudjelovanje u sportskim aktivnostima i događajima.
Sport je najveći svjetski društveni fenomen. Onako kako je i nogomet najvažnija sporedna stvar na svijetu. Turizam kao jedna od najvećih svjetskih industrija u spoju sa sportom generira nevjerojatne količine prihoda. Zato je sportski turizam veliki posao.
Svjetsko tržište sportskog turizma je procijenjeno na 587,87 milijardi dolara u 2022., a predviđa se i godišnja stopa rasta od 17,5% do 2030.
Usporedbe radi, wellness turizam generira 4,4 bilijuna dolara prihoda godišnje pa je lako zaključiti da se više volimo točkati u bazenima, nego se znojiti po sportskim terenima. Ipak, sportski turizam ne zaostaje mnogo za recimo poslovnim čije tržište je procijenjeno na 700 milijardi dolara, ili turizmom isključivo radi odmora koji donese 804,4 milijardi prihoda godišnje (podaci za 2022.).
Sportski turizam u Hrvatskoj
Sport je nama Hrvatima važan. Mala nacija izvanrednih postignuća, upravo se ponosi svojim gimnastičarem Tinom Srbićem koji je osvojio naslov europskog prvaka na preči u Turskoj 16. travnja. Spominjati uspjehe nogometaša i drugih sportaša bilo bi dugotrajan posao. Bez sumnje, upravo sport i naši sportaši uvelike su zaslužni i za turističku promociju i prepoznatljivost Hrvatske.
S druge strane, u Hrvatskoj se održava malo velikih sportskih događanja. U četvrtak 20. travnja počinje 3. WRC Croatia Rally sa 60 natjecatelja koji će se utrkivati kroz 5 hrvatskih županija. WRC (World Rally Championship) je najprestižnije svjetsko natjecanje u reliju, a Hrvatska je od 2021. godine uključena u kalendar utrka. Unatoč svom 3. izdanju, tek ovu godinu će pokazati koliko je značajna.
WRC Rally Croatia
U 2022. je ova utrka hrvatskom turizmu donijela preko 105 milijuna prihoda s više od 300 tisuća gledatelja, od čega je bila trećina stranaca. Prekrasne scene s hrvatskih cesta obišle su čitav svijet. Ovo je prva godina neopterećena pandemijskim prijetnjama - sigurno će biti još više gledatelja, turističkih dolazaka i prihoda.
Sportska događanja mogu biti ključni pokretač razvoja turizma kada se koriste na odgovarajući način za promociju odredišta, unaprjeđenje infrastrukture i ostvarenje drugih gospodarskih i socijalnih koristi.
Sportski turizam je jedan od temelja održivog i inkluzivnog razvoja turizma, budući da moderna turistička kretanja zahtijevaju alate za raspršivanje turizma, razlikovanje turističkih proizvoda i rješavanje problematike sezonalnosti turizma
Značaj nautičkog turizma u domaćem turističkom prometu je neupitan, a Hrvatska ima i prirodne predispozicije za razvoj brojnih podvrsta sportskog turizma, zbog čega je isti i uvršten u Strategiju održivog razvoja turizma do 2030. Zadar je krajem travnja domaćin 2. Svjetskog kongresa sportskog turizma u organizaciji Vlade RH i UNWTO-a što je prilika za snažniji razvoj sportskog turizma i promociju Hrvatske kao sportske destinacije.