Nišni turizam je proizašao iz pojma nišni marketing. Za razliku od masovnog, nišni marketing razvija strategiju za mali homogeni dio tržišta. Analogno, nišni turizam razvija i promovira specifične turističke proizvode namijenjene turistima posebnih interesa pa su iz takve prakse proizašle brojne vrste turizma. Izbrojili smo ih čak 73!
Svako toliko čujemo za neku novu vrstu turizma pa je sasvim logično pitanje koliko tih podjela zapravo ima. Jesu li svi ti turizmi zbilja posebni oblici i čemu to segmentiranje turističkog tržišta?
Osnovna podjela obuhvaća tri vrste turizma - domaći turizam kod kojeg građani putuju unutar granica svoje zemlje, međunarodni odlazni turizam (outbound) koji broji putnike iz neke zemlje u inozemstvo i međunarodni ulazni turizam (inbound) kod kojeg pratimo turističke dolaske iz inozemstva.
Osim te podjele, niz je drugih podjela koje se onda opet dijele na uže segmente prema tržišnoj niši kojoj se obraćaju, odnosno prema osnovnom motivu dolaska turista u neku destinaciju. Te uske podjele služe da bismo ciljanim marketingom lakše pronašli turiste koji su zainteresirani baš za određenu turističku ponudu. Ciljane marketinške aktivnosti ostvaruju uštede na oglašavanju uz maksimalan učinak i daju rezultate koje mjerimo odazivom gostiju i brojem rezervacija.
Nišni turizam je budućnost, a potražnja za specifičnim turističkim proizvodima sve više raste
Neke od oblika turizma koje ćemo nabrojiti nećemo pronaći u stručnoj literaturi, skovali su ih mediji i marketinške agencije. Neki su odavno poznati, a neki su trend koji sve lakše pronalazi svoje goste. Prepoznamo li se u nekoj od niže navedenih niša poredanih po abecedi, ta spoznaja može biti vrijedna u brendiranju smještaja i ciljanoj promociji.
Aktivni turizam je, po definiciji, vrsta turizma kod kojeg je glavni motiv za putovanje rekreacija. Nastao je kao odgovor na monotoni ritam svakodnevice, aktivni turisti konzumiraju različite aktivnosti u destinaciji. Za razliku od avanturizma, cikloturizma i sličnih svojih podvrsta, aktivni turizam u širem smislu ima i intelektualnu komponentu pa može uključivati i različite proizvode kulturnog turizma.
Agroturizam je podvrsta seoskog turizma a koji spada pod puno širi pojam ruralnog turizma. Agroturizam obuhvaća turističke aktivnosti na farmi - seoskom gospodarstvu, pri čemu turisti imaju priliku doživjeti život na selu i kušati lokalno uzgojenu hranu.
Krstarenje alkohola ili booze cruise se odnosi na već čuvena putovanja iz zemalja s visokim cijenama alkohola u susjedne države u kojima su iste povoljnije. Najpoznatiji su trajekti iz Švedske u Belgiju ili putovanja brodom iz Britanije u Francusku. Naoružavanje alkoholom u susjednim zemljama nije krijumčarenje, a boose cruiseom smatraju putovanja brodom na kojima se mnogo pije pa se takvim krstarenjima smatraju i boat partyji koji isplovljavaju s popularne plaže Zrće na Pagu.
Alternativni turizam se još naziva i turizam posebnih interesa. Za razliku od putovanja s motivom da se nešto samo “vidi”, ovdje se turist uključuje u lokalna zbivanja. Primjerice, mnogi turisti vole prirodu i žele sudjelovati u njenom očuvanju. Na svojim putovanjima se povezuju s lokalnim vlastima i domaćinima pa sudjeluju u različitim akcijama za dobrobit lokalne zajednice i čuvanje prirodne baštine destinacije. Alternativni turizam može biti segment ekoturizma, pustolovnog turizma, ruralnog turizma, održivog turizma, i sl.
Ovo je novotarija u svijetu putovanja, a obuhvaća vrlo usku nišu ljudi zainteresiranih za atomsko oružje i energiju. Neke od najposjećenijih destinacija atomskog turizma su, naravno, Černobil i Pripjat, Hirošima, Bikini atol, Doom Town u Nevadi gdje su se provodili nuklearni pokusi, i slična (radioaktivna) mjesta.
Kao podvrsta aktivnog turizma, avanturistički turizam, pustolovni turizam ili avanturizam nije nepoznat pojam. Takva putovanja uključuju brojne aktivnosti na otvorenom poput planinarenja, raftinga, bicikliranja po nepristupačnijim terenima, skijanja, boardanja, zip line, padobranstva i slično. Nazivano ga još i adrenalinskim turizmom pa svi oni sadržaji zbog kojih krv kola brže u žilama, mogu biti dio ponude pustolovnog turizma.
Dijeljenje broda je još jedan od oblika sharing ekonomije koji se zavukao i u domenu nautičkog turizma. Diljem svijeta, ljudi se povezuju kako bi krenuli brodom iz jednog mjesta na isto odredište zajedno i tako uštedjeli, upoznali nove osobe i jedrili.
Dentalni turisti putuju u inozemstvo zbog niže cijene, kao i zbog kvalitetnije i dostupnije usluge stomatologa. Primjerice, u Hrvatsku stiže dosta Talijana dentalnih turista, dok Hrvati često putuju u susjednu BiH po svoje nove osmijehe.
Domaći turizam je kad putujemo sami kod sebe... Zapravo, otkrivamo čari svoje zemlje i zadržavamo se na putovanjima unutar granica svoje države. Iako je ovo jedna od osnovnih podjela turizma, smještamo ju i na ovu listu jer za domaće turiste imamo posebne ponude. Oni najčešće borave kraće, ali vrijeme provode aktivnije i intenzivnije.
Enoturizam je za strastvene, redovite i povremene konzumente vina. Vinski turizam obuhvaća posjet vinarijama, kušanje i kupovinu vina, a najpoznatije su destinacije Francuska, Portugal, Grčka, Italija, Španjolska, Argentina, Australija, Moldavija, Čile, Novi Zeland i Južna Afrika. Vinske ceste su vrlo popularne, a možemo slobodno reći da su i neke naše sve poznatije, posebno u Međimurju i Istri.
Ova vrsta turizma ne uključuje uobičajeno planiranje putovanja, već putnik računa na faktor iznenađenja i slučajnosti. Putovanje naslijepo, noćni letovi, odabir destinacija po abecedi i vacilando. Vacilando bismo na hrvatski mogli prevesti kao vagabund, španjolska je to riječ za lutanje, odnosno, putovanje u kojem je čin putovanja važniji od destinacije.
Ekstremni turizam se još naziva i šok turizmom jer se putuje na opasna mjesta. Za razliku od adrenalinskog gdje je rizik ograničen, šok turisti šokiraju samom pogledom na njihove aktivnosti - probijaju se džunglama, šetaju po rubovima litica, skaču bungeejem u grotla vulkana…
Evo nas u pitomijoj vrsti turizma koja vodi u predjele netaknute prirode tako da naš boravak pomaže općem blagostanju lokalnog stanovništva, a putovanje ne ostavi ekoloških otisaka. Eko turizam nazivamo još i zeleni turizam, a u trendu je i prilagođavanje ponude smještaja zelenom turizmu.
Gastronomski, gastro ili kulinarski turizam nam je dobro poznat. Namijenjen je svim onima koji obožavaju hranu (a takvih nas je mnogo) i koji vole nepcem kušati nove destinacije. Većina zemalja na svijetu pokušava izgraditi turističku prepoznatljivost nacionalne kuhinje i gastronomije, ali još uvijek su najčuvenije ona talijanska, francuska, španjolska, tajlandska, kineska i vijetnamska.
Genealoški turizam ili turizam korijena je nešto što je u Hrvatskoj dobro poznato i uopće u zemljama s velikom stopom iseljavanja. Turisti posjećuju zemlje svojih predaka i otkrivaju korijenje svojih rodnih stabala kako bi pronašli sebe i povezali se sa svojima.
Geoturizam otkriva i posjećuje mjesta na svijetu osebujnog geografskog karaktera. Posebnost takvim destinacijama daju prirodna obilježja, kulturno nasljeđe, estetika, kultura i običaji lokalnog naroda. Neke od najpoznatijih destinacija su doline rijeka Tennessee i Delaware ili Bahami.
Malezija, UAE, Indonezija, Saudijska Arabija, Maroko, Katar, Jordan i Turska su najpoznatije destinacije u kojima se mogu pronaći sadržaji i smještaj koji odgovaraju tradicionalnim muslimanskim pravilima, kao što su odvojeni bazeni za muškarce i žene, bezalkoholni restorani, i sl.
Novijeg datuma, industrijski turizam nas vodi na mjesta poznata po industrijskoj proizvodnji i industrijskom nasljeđu. Jedno od najpopularnijih odredišta u Europi je München, ali i Hrvatska svoje adute ima poput industrijske kulture u Šibeniku, Rijeci ili Sisku, npr. park skulptura u sisačkom kvartu Željezara.
Turizam dostupan svima je namijenjen osobama s fizičkim poteškoćama. Inkluzivne destinacije prilagođavaju svoju infrastrukturu osobama s invaliditetima, osmišljavajući različite aktivnosti, izložbe i atrakcije bez prepreka. Inkluzivan smještaj je dosta tražen, a kod nas još nedovoljno razvijen segment, u velikoj mjeri i zbog naših gradova i mjesta koji su građeni na brdima s bezbroj stepenica i gdje se inkluzivna infrastruktura uvodi jako sporo.
Iskustveni ili uranjajući turizam je jedan od oblika alternativnih putovanja na kojima se turisti upuštaju u različite aktivnosti unutar zajednice kako bi što bolje upoznali ljude, kulturu, povijest i običaje neke regije ili zemlje. Kao primjer se može uzeti boravak s nomadskim stočarima ili plivanje s morskim kitopsinama u Meksiku.
Kamperi su posebna vrsta turista, a kampiranje jedna od najpopularnijih aktivnosti na otvorenom. Iako se smatra povoljnijom opcijom smještaja, postoji i luksuzna varijanta - glamping. Glamping nije za ljetovanje s budžetom, već nudi smještaj u luksuzno opremljenim i dizajniranim šatorima s udobnošću kakve vile ili all-inclusive resorta.
Književni ili literalni turizam se obraća zaljubljenicima u pisanu riječ koji posjećuju mjesta u kojima su rođeni, živjeli ili stradali poznati književnici. Popularni gradovi su književni Lisabon, Paris, Dublin, London, San Francisco, Rim, Sankt Petersburg i Edinburgh.
Kao poseban segment poslovnog turizma, ponuda kongresnog turizma se temelji na logistici održavanja različitih poslovnih okupljanja - sajmova, konferencija i kongresa.
Kulturni turizam privlači zaljubljenike u kulturu, u širem smislu životni stil domaćina. Mnogi turisti kojima kultura nije primarni motiv, posjećuju i muzeje i druge kulturne ustanove na svom odmoru pa kulturni turizam ima široku publiku.
Montreal, Mianmar, New York, Tajland, Chicago, Tel Aviv, Rio de Janeiro, Barcelona, Puerto Rico i Brno slove za odredišta s liberalnim domaćinima pa ih preferiraju osobe otvorenih seksualnih pogleda i različitih seksualnih orijentacija.
75 milijardi kuna je godišnji prihod lovnog turizma u EU. Lovni turizam je usko povezan s ruralnim turizmom i ekoturizmom. Prema propisima Zakona o lovstvu, odstrel je strogo reguliran, a lovačka etika stavlja brigu o životinjama prije lova.
Tanzanija, Sejšeli, Kostarika, Japan, Burma neke su od luksuznih destinacija koje će mnogi smrtnici vidjeti samo na zaslonima televizora ili računala. No, možda smo nesvjesni da luksuz dolazi u mnogo oblika, a sve luksuzniji su predjeli djevičanske prirodne ljepote i privatnosti kakve još uvijek imamo u mnogim ruralnim krajevima Hrvatske.
Medicinskim turizmom nazivamo putovanja u drugu državu zbog medicinskog tretmana. Popularne destinacije su Indija, Malezija, Brazil, Tajland, Meksiko, Kostarika, Tajvan, Južna Koreja i Singapur. Medicinski turizam nije sinonim zdravstvenog turizma (vidi točku 71.).
Otkrivanje, proučavanje, isprobavanje i kupovina mode spaja kreativni, kulturni i šoping turizam. Prijestolnice mode su poznate: Pariz, Milano, New York, London, Rim, Berlin, Los Angeles, Toronto i Barcelona.
Za ovu vrstu turizma je nužno imati ili unajmiti motocikl opremljen za dugačke vožnje. Poznate motociklističke rute su od Istanbula do Anatolije, od Tibeta do Everesta i australijski Great Ocean Road.
Muzički turizam je jedan od vrlo učestalih motiva za putovanje u inozemstvo, a prilika su najčešće razni festivali ili koncerti. Neki popularni turistički gradovi su i muzičke destinacije poput Berlina, Beča, Beiruta ili Liverpoola, a neke destinacije su poznate isključivo zbog festivala poput Booma u Belgiji gdje se održao čuveni Tomorrowland.
Ova vrsta turizma je dobro poznata kod nas i prilično razvijena na našoj obali Jadrana. Nautički turizam podrazumijeva jedrenje i plovidbu s aktivnostima na odmoru. Širok je to pojam koji obuhvaća aktivnosti morskog turizma kao što se krstarenje, jahtarenje, ronjenje, sportove na moru, izložbe brodova, i sl.
Ovakav turizam podrazumijeva vođene ture, uz pratnju turističkog vodiča ili u organizaciji agencije. Turisti koji planiranje boravka potpuno prepuštaju vodstvu, a njihovo je samo mozak na pašu, odnosno, opuštanje i uživanje, su ciljna skupina ove vrste turizma.
Održivi turizam ili odgovorno putovanje cilja na pozitivne učinke turizam za okoliš, društvo i gospodarstvo destinacije. Jedna od popularnih destinacija održivog turizma je susjedna Ljubljana.
O, da, ima turista kojih, zapravo, najviše zanima posjet grobljima, nadgrobnim spomenicima, mjestima smrti poznatih osoba. Da ne bismo pomislili nešto loše, najčešće ih zanima povijesni aspekt takvih odredišta. Njih to golica, a tko smo mi da tuđe interese propitkujemo.
Za razliku od turizma solidarnosti (točka 55.) koji cilja generiranje prihoda i razmjenu iskustava s lokalnim stanovništvom u područjima sukoba, politički turist putuje s ciljem proučavanja i razumijevanja sukobljenih strana, lokalne povijesti i okolnosti koje su dovele do nesuglasica. Palestina, Izrael ili neke afričke zemlje česte su destinacije političkih turista.
Eto, i toga ima. Putovanje u drugu zemlju kako bi se tamo porodilo dijete. Najčešći motiv za takvu “turističku” aktivnost je ostvarivanje nekih prava za dijete ili korištenje boljih zdravstvenih usluga. Zemlje koje dodjeljuju državljanstvo odmah po rođenju su SAD, Kanada, Meksiko, Argentina, Brazil, Bolivija, Jamajka i Urugvaj.
Turističke migracije zbog posla su ogroman segment turističkog tržišta, usporen u pandemiji. Očekuje se oporavak u idućim godinama, a najčešće se putuje zbog konferencija i sajmova, poslovnih sastanaka i korporativnih događanja, team buildinga i sl.
Promatranje ptica u njihovom prirodnom okruženju zanima mnoge. Jednako tako i promatranje kitova. To su dva posebna oblika turizma, slična po tome što takve aktivnosti umiruju duh i donose mnoge zdravstvene benefite kao, uostalom, i sam boravak u prirodi. Po čitavom svijetu se rasute destinacije za birdwatchere (engl. bird watching = promatranje ptica), a najpoznatije su u Brazilu, Australiji, Indiji, Ekvadoru i Južnoj Africi. I u Hrvatskoj imamo takva mjesta - Lonjsko polje gdje se odlazimo diviti rodama, Kopački rit ili Vransko jezero. Kitove možemo promatrati kod Seattlea u SAD-u, na Novom Zelandu, na Havajima, u Big Suru u Kaliforniji, na Šri Lanci, u Husaviku na Islandu, Quebecu u Kanadi, na Azorima.
Putovanja u ratne zone nisu rijetkost. I to ona turističke prirode. Ljudi putuju na takva mjesta da bi promatrali i proučavali sadašnjost kad dio povijesti u nastanku. Svjedočili smo takvim posjetima na našem tlu, znamo da se putuje u Damask, Bagdad, Kabul, Gazu i druge gradove zaraćenih zemalja, kao što se danas stiže i u ratom zahvaćenu Ukrajinu.
Religijski ili vjerski turizam je jedna od najstarijih vrsta turističkih kretanja jer su prve migracije bila hodočašća na sveta mjesta ili na mjesta koja se kulturološki i povijesno povezuju s određenom religijom. Na takva putovanja ne idu samo vjernici, religija je i kulturološko obilježje pa su najpoznatija odredišta popularna među turistima svih vjerskih opredjeljenja: Vatikan, Petra u Jordanu, Jeruzalem, Aja Sofia, Shwedagon Pagoda, Španjolska sinagoga, itd.
Krstarenja plovnim rijekama se tipičan oblik turizma u kontinentalnim predjelima. To je izvrstan način za upoznavanje velikih rijeka kao što su rijeke Nil, Dunav, Amazona, Volga, Mississippi, Yangtze, Mekong. Putovanje traje dulje od tjedna s povremenim izlascima u lukama duž riječnog toka.
Ne, nema veze s turizmom medenog mjeseca (točka 60.). Ovdje se radi o ciljanim putovanjima u svrhu upoznavanja osoba suprotnog spola (ili spola od interesa) pri čemu se računa na mogućnost ostvarivanja romantične veze. Destinacije za romantična putovanja su u Južnoj Americi i u Aziji.
Sva turistička aktivnost u ruralnom prostoru spada u ruralni turizam koji onda opet ima mnogo podvrsta i oblika, od čega smo mnoge već nabrojili. Zanimljivo je da se na nekim stranim web stranicama kao jedno od popularnih odredišta ruralnog turizma, uz neka talijanska i austrijska mjesta, navodi i Sveti Martin na Muri.
Safari turizam ne podrazumijeva lov na životinje, kao što je to nekada bio slučaj, već se radi o civiliziranijoj vrsti putovanja i foto safariju. Najpoznatija odredišta su nacionalni parkovi diljem Afrike, Amerike i Azije gdje je životinje dozvoljeno samo promatrati i nišaniti - objektivom fotoaparata. Doma se, kao suvenir, nose samo fotografije, a ne glave i rogovi.
Bali, Jamajka, Brazil, Gambija, Senegal, Tajland, Mikonos, Dubai, Amsterdam, Tunis… tako kruže glasine.
Seoski turizam je uža specifikacija ruralnog turizma koja spaja poljoprivredu i turizam pa obuhvaća agroturizam, kušaonice, izletišta, ruralne objekte za smještaj, etnosela, etno zbirke i manifestacije na selu.
Nije jet-setting, mada i takav oblik turizma vjerojatno postoji, već je set-jetting što se odnosi na posjećivanje mjesta na kojima su se snimali popularni filmovi i serije. Dubrovnik kao Kings Landing u The Game of Thrones, Novi Meksiko kao set za Breaking Bad ili Novi Zeland za fanove Gospodara prstenova, tek neke su od brojnih filmskih lokacija.
Ma koliko to moralno bilo upitno, činjenica je da ima ljudi koji vole posjećivati siromašne dijelove neke zemlje. Slam turizam im pruža priliku da vide mjesta koja nisu turistička, ali možda i da nekome na takvom putovanju pomognu. Poznata su odredišta u Nigeriji, Južnoj Africi, Brazilu, Keniji, na Filipinima - i u Poljskoj.
“Najbolje se putuje kad putuješ sam”, naslov je pjesme Partibrejkersa, a to solo turisti najbolje znaju. Ne obvezuje ih društvo niti itinerer agencije, eventualno red vožnji, ali ako se na ovu liniju ne stigne, stići će druga, i nema brige niti stresa jer najbolje se putuje kad putuješ sam.
Kao i muzički turizam, sportski turizam je vrsta interesnog turizma koja se može odnositi na posjećivanje sportskih događanja, prvenstva, turnira, Olimpijskih igara ili može samo voditi do mjesta upečatljive sportske povijesti. Posebna poslastica za ljubitelje nogometa je posjećivanje stadiona velikih klubova, a ovaj segment turizma brzo raste i trenutno vrijedi više od 7,568 milijardi dolara.
Turizam pravde ili solidarnosti vodi na mjesta u kojima postoje etnički sukobi s ciljem pozitivnog utjecaja na zajednicu u ekonomskom, edukativnom ili kulturnom smislu. Kao primjer se može uzeti susjedna Bosna u nekom razdoblju ili još uvijek aktualna Palestina.
Iako nama običnim smrtnicima svemirski turizam zvuči svemirski, činjenica je da se on događa. Čak već ima i svoje podvrste - orbitalni, suborbitalni i lunarni. Idemo u svemir, tamo nam je najbolje.
Odlazak na putovanje kako bi se u odredištu nešto kupilo, tradicija je na ovim prostorima. Nekada se odlazilo u Trst, kasnije u Mađarsku i Bosnu. Međutim, nije samo kod nas taj običaj prisutan - mnogi putuju puno dalje kako bi nabavili bolje proizvode po pristupačnijim cijenama. Nekad najpopularnije shopping destinacije London, New York i Madrid, danas potiskuju Dubai, Hong Kong i Bangkok.
Fenomenski turizam nas vodi na mjesta na kojima se zbiva nekakav astronomski ili prirodni fenomen. Takvo nešto se može dogoditi sada i nikada više na tom istom mjestu, poput pada meteorita ili mjesta najboljeg za promatranje pomrčine, a može se odnositi i fenomene koji se periodično ponavljaju poput promatranja polarne svjetlosti na Islandu ili cvjetanja trešanja u japanskom gradu Yoshino.
Atomski turizam bi bio podvrsta turizma katastrofe ili mračnog turizma koji znatiželjnike vodi na mjesta gdje je došlo do neke prirodne ili ljudskom nepažnjom izazvane tragedije. Nažalost, ljudska vrsta voli tragedije, izazivaju znatiželju i strahopoštovanje. Najpopularnije su destinacije one koje je poharao uragan, poplava ili vulkan.
Turizam ljepote bi mogao biti podvrsta wellness turizma, s uskom nišom koja putuje da bi se doma vratila ljepša. Turisti su svih spolova i rodova, a jedna od destinacija s najjačom kozmetičkom industrijom i najčuvenijim tretmanima uljepšavanja je Južna Koreja.
Iako bilo koja destinacija može biti odredište za putovanje novovjenčanih, neke su popularnije od drugih pa nude posebne pakete za mladence - od smještaja s romantičnim dodacima ponudi do izleta i aktivnosti za parove.
Kako se ljubav često pretvori u rat, zanimljiv je ovaj abecedni slijed. Turizam vojnog nasljeđa vodi zainteresirane do nekadašnjih vojnih baza ili drugih mjesta povezanih s vojnom poviješću. Tu su brojna odredišta s bitkama iz 1. i 2. svjetskog rata, sjećanja na holokaust, američku revoluciju, i sl.
Lake droge, koje su zabranjene za rekreacijsko korištenje u mnogim državama, nisu nedostupne svugdje. Najpoznatija destinacija za rekreativno uzimanje lakih droga je Amsterdam, ali jaki konkurenti su i zemlje Južne Amerike, poput Perua, Kolumbije, Bolivije, kao i afrički Maroko ili azijski Laos.
Ovo je podvrsta avanturizma i ekstremnog turizma. Kiplingove džungle, Borneo, prašume Papua Nove Gvineje, Tarzanova Afrika imaju svoje obožavatelje, a netko skuplja džungle, jednako strastveno kao što netko drugi skuplja značke ili salvete.
3DTV ili 3D virtualni turizam je vrsta turizma kod koje fizički ostajemo doma, ali putujemo svijetom uz pomoć tehnologije. Iako je postojala određena bojazan da bi razvoj tehnologije mogao utjecati na smanjenje turističkih migracija, zasad ne postoji tehnologija koja može simulirati fizičko iskustvo u takvoj mjeri da poželimo ostati - kući.
Svaka turistička aktivnost koja se odvija na vodi ili uz nju spada pod vodeni turizam. To je zapravo jako širok pojam jer preko 90% ljudi bira destinacije uz vodu i žele biti blizu vodi kad idu na svoje odmor. Turizam mora i sunca je vodeni turizam, jednako kao i morski pa su i destinacije vodenog turizam raznolike - od New Yorka do Nizozemske.
Volonterski turizam ili volonturizam ima dodirne točke s alternativnim i iskustvenim turizmom. Volunturist dolazi svojim radom doprinijeti razvoju lokalne zajednice, a nerijetko je takav turistički aranžman spreman i platiti.
Za neke od nas, vrtni turizam je izlazak u vlastiti vrt - ponekad si više od toga ne možemo priuštiti. Šalu na stranu, vrtni turizam ima svoju publiku, onu koja obilazi botaničke vrtove i one najpoznatije na svijetu, a najviše takvih je u Engleskoj, Francuskoj, Španjolskoj, Indiji i Japanu.
Wellness turizam je poseban oblik zdravstvenog turizma koji uključuje fizičke, psihičke i duhovne aktivnosti čiji je cilj poboljšanja općeg stanja ljudskog organizma. Singapore, Bali, Havaji, Indija, Španjolska neke su od omiljenih wellness destinacija.
Zdravstveni turizam obuhvaća sve aktivnosti na putovanju koje dovode do poboljšanja stanja duha i tijela putnika. Posebni segmenti su wellness, medicinski i dentalni turizam, ali i druge aktivnosti usmjerene ka izlječenju, iscjeljenju i podizanju forme organizma.
Zaljubljenici u znanost će najčešće završiti u Teslinim laboratorijima, u razgledavanju velikog hadronskog sudarača, u SpaceX istraživačkom centru ili u Black Rocku u Nevadi, ali ne da bi prisustvovali čuvenom festivalu Burning Man, već da bi razgledali model solarnog sustava u pustinji.
73! I vrlo vjerojatno nismo uspjeli nabrojati sve. Sjetite li se još koje turističke niše, dopišite u komentar i dopunite listu. Idemo do 100-tke!
Kućni red - pouzdan saveznik kod neugodnih situacija s gostima