Visoke cijene čišćenja možemo pripisati manjku radne snage što nije slučaj samo s ovim poslom - cijene rada rastu u mnogim uslužnim djelatnostima. Taj rast bi mogao najviše utjecati na poslovanje malih i obiteljskih poduzetnika, ali ne i na iznajmljivače obiteljskog smještaja koji svoje objekte održavaju sami, barem ne izravno...
Posljednjih dana mediji prenose članak iz Slobodne Dalmacije o nevjerojatnim cijenama čišćenja apartmana. Iste su se, naime, popele do okruglih 100 kuna po satu pa se sad lako mogu uspoređivati s plaćama inženjera ili doktora, navodi se u spomenutom tekstu.
Fiksne plaće za čišćenje turističkog smještaja su također relativno dobre jer iznose i do 7 tisuća kuna. Prosječna neto plaća isplaćena u Hrvatskoj u veljači je iznosila 7452 kune što znači da je plaća spremača/ice sitno niža. S obzirom na to da se poslovi čišćenja smatraju niže rangiranima i plaćenima, ta cifra iznenađuje mnoge, no je li to nešto čemu bi se trebali čuditi?
Ekonomija je najčešće jasna. Potražnja diktira cijenu. Manjak radne snage na poslovima čišćenja, konobarenja, kuhanja, transporta, i sličnih, podiže cijenu rada. I otud, uvjetno rečeno, visoke plaće spremačica. Uvjetno rečeno jer još uvijek su to prilično niske plaće s kojima se ne može ni blizu pokriti potrošačka košarica.
Stoga, treba li se čuditi plaćama spremačica za iduću sezonu u kojoj ćemo, još više nego lani, primjećivati nedostatak radne snage što će sigurno utjecati na kvalitetu usluga domaćeg turizma?Potrošačka košarica je pojam koji obuhvaća osnovne troškove obitelji - hranu, odjeću, obuću i troškove stanovanja, bez ekskluzivnih proizvoda i usluga. U ožujku ove godine, RTL je izvijestio kako potrošačka košarica tročlane obitelji, s poskupljenjima kojima svjedočimo, iznosi čak 10 i pol tisuća kuna
Ovaj rast plaća u pojedinim djelatnostima, kojeg potiče mahnita sezonska potražnja, a ne sveukupan rast plaća ili životnog standarda, najviše će pogoditi obiteljske i male poduzetnike, osim možda u slučaju da vode servis za čišćenje. Nije to samo zbog rasta plaća, već i rasta troškova poslovanja, cijena goriva i sirovina, mnoštva nikad iskorijenjenih parafiskalnih nameta i uvijek previsokih davanja.
Restorani bez konobara i kuhara, serviseri bez majstora, prijevoznici bez vozača, i slične usluge, postaju naša stvarnost, a ta stvarnost se polako prelijeva u druge sektore, ali ne kroz povećanje plaća svima, već kroz ob(račun) mana domaćeg ugostiteljskog i sezonskog gospodarstva, za što su najmanje krivi mali poduzetnici, bez obzira na dežurne kritičare po društvenim medijima.
Velike tvrtke, poput ozbiljne hotelske industrije koja raspolaže ekonomijom obujma i visokoobrazovanim kadrom, lakše će privući sve manji broj sezonaca, načelno rečeno, boljim uvjetima rada i višim plaćama. I oni sami su jedan od uzroka rasta plaća spremači(ca)ma.
No, kada pričamo o obiteljskim i malim poduzetnicima, obiteljski smještaj je zasebna kategorija. Našim djedovima i bakama koji su udarili temelje obiteljskog smještaja, nije bila poznata praksa najma čistačica za održavanje higijene soba i apartmana. Usudili bi se čak reći da je bilo nezamislivo platiti nekoga za takve poslove pored dvije vlastite zdrave ruke i metle u kući.Velike tvrtke s više novčića privlače rijetke radnike i pumpaju cijene rada u deficitarnim poslovima
Ni danas situacija nije puno drugačija. Pri tome, naravno, uzimamo u obzir obiteljski smještaj u punom smislu tih riječi, ne rentijerstvo i najam objekata koji su (pre)izgrađeni po našim obalama isključivo za najam.
U srpnju prošle godine, kada je već bilo jasno da cijene čišćenja idu nebo (tada je cijena sata bila 75 kuna) i da nedostaje kvalitetne radne snage, proveli smo anketu. Rezultate donosimo u grafici niže.