Onako kako tehnologija prodire u sve sfere našeg života i poslovanja, tako stižu i izrazi, kratice i riječi koje ne poznajemo i koje nas zbunjuju kada razgovaramo s kolegama
iznajmljivačima, gostima ili kada pretražujemo bespuća interneta u potrazi za idejama koje bi nam pomogle unaprijediti poslovanje.
Kratice nas posebno živciraju i čim vidimo dva ili tri velika slova, kosa nam se diže na glavi. Tek smo usvojili LOL i TY, već stiže LOS i AC. Kako se izboriti sa svim tim frazama i izrazima koji su ispuzali iz engleskog jezika i zavladali verbalnim svijetom iznajmljivanja turističkog smještaja? Najgore je to što te izraze i kovanice teško pronalazimo u standardnim rječnicima - treba nam specijalizirani rječnik za naše poslovanje.
Vacation rental owners - to smo mi!
Vacation rental owner je vlasnik
short-term rental, ukratko domaćin i vlasnik objekta za kratkoročni najam. Ovo nije teško pogoditi je se terminologija podudara s onom u našem jeziku, a vacation rental bismo doslovno preveli objekt za odmor uz inačice vacation apartment i vacation house koje ne treba objašnjavati.
A
AC (
A/C, izgovara se
ejsi) - prvo pa kratica! Iako zvuči opako kao da krije stručni termin koji se može obrazložiti tek uz stranicu teksta, AC je kratica za
Air Condition, odnosno klima-uređaj.
Advertised Price -
cijena noćenja koja se prezentira gostu i uključuje sve provizije i naknade.
B
Billboard Effect - teorija koja tvrdi da je broj kanala na kojima je smještajni objekt oglašen, upravo proporcionalan vidljivosti i broju rezervacija koje će domaćin ostvariti.
C
Changeover Days - postavka rezervacijskih sustava koja dozvoljava odabir dana u kojima gosti nemaju mogućnost prijave ili odjave.
Changeover day je dan ili više dana za prijavu ili odjavu gosta.
Check In / Check Out - Prijava / Odjava.
Channel Manager - i ovaj termin nam je uglavnom poznat iako još nije uobičajena praksa u domaćem poslovanju.
Channel Manager povezuje naš PMS (vidi: pod P - PMS nije ono što prvo pada na pamet) s internetskim oglašivačima smještaja i online kanalima za rezerviranje. Omogućava automatsko ažuriranje cijena, kalendara popunjenost i rezervacija na nekoliko platformi odjednom.
Conversion Rate - konverzija ili stopa broja pregleda našeg oglasa ili web stranice i upita pretvorenih u rezervacije.
D
Direct Booking ili
Book Direct -
direktan kontakt i rezerviranje smještaja kod vlasnika bez posrednika i provizija.
Down Payment je zapravo
Deposit. Mi bismo to nazvali predujam, avans ili akontacija i svakom drugom riječi u našem jeziku koja označava postotak od ukupne cijene usluge smještaja, a koji nam gost uplaćuje unaprijed kako bi osigurao svoju rezervaciju. O uvjetima povrata akontacije, obavijestimo gosta prije uplate te se pridržavajmo dogovorenih uvjeta. U engleskom jeziku se naziva još i
Advanced Payment.
Dynamic Pricing je suprotno od
Fixed Pricing, a označava politiku određivanja cijena koje se mijenjaju ovisno o sezoni, broju gostiju, duljini boravka i slično.
Dynamic Pricing znači i odobravanje popusta na cijenu u određenim uvjetima, dok fiksna cijena ne dopušta pregovore.
Dinamične cijene više nisu samo
odokativne - postoje specijalni softveri koji računaju umjesto nas, uzimajući u obzir i cijene naše konkurencije u istoj ili sličnim destinacijama te druge parametre.
G
GDS -
Global Distribution System je mreža kojom upravlja tvrtka koja osigurava transakcije između pružatelja turističkih usluga i turističkih agencija. GDS povezuje aerodrome, aviokompanije, hotele, željeznice, putničke tvrtke i tražilice kako bi iskustvo putovanja bilo bolje, a putničke ga agencije koriste kako bi imali pristup raspoloživosti prijevoza i smještaja u realnom vremenu. GDS je poprilično skup prodajni kanal gdje hoteli plasiraju svoje najniže cijene za grupna putovanja. Ne koriste ga mali hoteli i domaćini. Najpoznatiji GDS sistemi su
Amadeus,
Galileo i
Sabre.
K
KPI -
Key Performance Indicators okuplja brojke kojima se mjeri uspješnost našeg poslovanja poput popunjenosti,
prosječne cijene, konverzije i slično.
L
LOS Pricing -
Length of Stay Pricing je cijena koja uzima u obzir duljinu boravka gosta i omogućava
popust za goste koji ostaju dulje.
M
Metasearch - ovaj termin se često može čuti na turističkim konferencijama, a u osnovi znači krovnu tražilicu koja se koristi ostalim tražilicama kako bi izvela vlastite rezultate. U praksi to znači da kada naiđemo na oglas za naš smještajni objekt na stranici na kojoj se nismo registrirali, nije nužno prijevara u pitanju (hm, a što GDPR kaže na to), takve stranice su najčešće primjer
metasearch tražilice. Neke od poznatih su
Trivago,
Skyscanner,
TripAdvisor,
Kayak pa čak i
Google na čijim kartama su ucrtani naši objekti bez našeg angažmana.
Metasearch omogućava putnicima i turistima bržu i jednostavniju pretragu povoljnijih opcija prijevoza i smještaja.
N
Net Rates - cijene izražene bez provizije i naknada.
O
OB Pricing ili
Occupancy Based Pricing je cijena koja varira s obzirom na broj gostiju i omogućava popust za manji broj gostiju od onog kojeg dozvoljava kategorizacija naših apartmana.
Occupancy Rate - prosječna popunjenost smještajnih kapaciteta u godini.
OTA -
Online Travel Agents su internetske agencije za oglašavanje i rezervaciju smještaja koje rade na proviziju, kao što je to npr. Booking.com.
Overbooking - znamo što ovo znači, nadamo se ne i u praksi. Dvostruka rezervacija je noćna mora iznajmljivača i gosta.
Payment Processor / Payment Getaway - posrednik pri plaćanju usluga najčešće kad se radi o naplati smještaja kreditnim ili debitnim karticama.
P
PCI compliance -
Payment card industry compliance osigurava sigurnost kod kartičnog plaćanja.
Phishing - phishing e-mail ili phishing pošta je vrsta
internetske prijevare čija su meta sve češće iznajmljivači, a metode sve sofisticiranije. Ovdje pročitajte
kako se zaštiti od internetske prijevare.
PMS -
Property Management System nas oslobađa stresa i pomaže nam upravljanju smještajnim jedinicama za turistički najam. To je softver koji razmišlja umjesto nas i usklađuje kalendare, rezervacije, cijene, za hotele još i osoblje, opremu itd. Spominjali smo ga kod
channel managera kojem je PMS potreban za funkcioniranje, a ako ga ne koristimo, CM nam ga dodjeljuje sam.
R
Rack Rates - bi bila cijene za gosta koji je banuo niotkuda bez prethodne rezervacije. To bi, naravno, bila veća cijena od uobičajene, a visina ovisi i o dobu godine te drugim okolnostima. Primjerice, čovjek je doživio nezgodu i mora ostati u našoj destinaciji, tada mu nećemo ponuditi
Rack Rate.
P
Rate Parity - usklađivanje cijena, odnosno jednake cijene na svim našim prodajnim kanalima i stranicama
internetskih oglašivača smještaja, neovisno o iznosima pojedinačnih provizija.
S
Smart Locks -
pametna brava, rekli bismo mi, a u osnovi to su softveri i aplikacije koji omogućavaju gostima prijavu i odjavu bez susreta s nama, tj. prihvat gosta bez dočeka u objektu. Smještajni objekt se otključava bez ključa.
W
Welcome App nije nešto što bismo trebali požuriti uvesti, to je internetska stranica ili aplikacija koja pruža gostu sve one informacije koje bismo mu pružili mi, predlaže aktivnosti i upućuje u lokalna događanja i zanimljivosti, a često omogućuje i komunikaciju (
chat) s domaćinom. Nema te aplikacije koja može zamijeniti osmijeh i osobni kontakt kojeg cijene turisti koji biraju
privatni smještaj za dane svojega odmora.
Prije nešto manje od 10 godina, kod nas je objavljen prvi turistički rječnik u kojem je objašnjeno preko dvije tisuće pojmova, kratica i institucija iz područja turizma. Na njemu je radilo čak 13 stručnjaka, a gotovo je sigurno da je od njegovog 1. izdanja mnogo novih izraza osvojilo sektor pružanja usluga u turizmu. Riječi koje smo ovdje naveli tek su sitan dio vokabulara s kojim imamo priliku susresti se u svakodnevnom poslovanju.
Koje izraze i kratice vi susrećete u poslovanju i što znače?