Povodom Svjetskog dana turizma, UNWTO je objavila novo izdanje Svjetskog turističkog barometra prema čijim statistikama je Albanija ostvarila 19% više prometa, nego u pretpandemijskoj 2019. godini
Svjetski dan turizma, koji se obilježava 27. rujna svake godine, prilika je za pretresanje rezultata ostvarenih u tekućoj godini. Statistike pršte na sve strane, a posebno se čekaju one Svjetske turističke organizacije (UNWTO) koje donose pregled turističkih postignuća u tekućoj godini na globalnoj razini.
I upravo te statistike, jednu, nama relativno blisku zemlju po geografskom položaju, svrstavaju u društvo najuspješnijih od početka siječnja do kraja srpnja 2022. godine. Na prvome mjestu, uz najviši ostvareni pozitivni postotak od 32% više međunarodnih turističkih dolazaka u odnosu na jednako razdoblje 2019., nalaze se Djevičanski otoci u SAD-u. Na drugom mjestu je Albanija s 19% pa nizozemski otok Sv. Martin s +15%, Etiopija s +13%, itd. (Graf niže.)
Sveukupno, na globalnoj razini, turizam je dosegao 60% pretpandemijskog prometa, pri čemu je Europa na -26%. Uz Europu, najbliže oporavku je Bliski istok s -24%, dok Azija i Pacifik još zaostaju čitavih 86%. Takvi podaci ne iznenađuju kad znamo da, primjerice, Japan otvara svoje granice za strane individualne putnike bez vize tek početkom listopada, nakon pune dvije godine strogih restrikcija.
Iako su statistike Barometra zasnovane na UNWTO-u dostupnim podacima, činjenica stoji da je ovogodišnje hit ljetovalište u Europi - Albanija
Kako je Albanija ostvarila dvoznamenkasti postotak rasta turističkih dolazaka u odnosu na rekordnu 2019.?
Albaniju vrlo često doživljavamo kao nesigurnu zemlju s velikim postotkom kriminala i lošim cestama.
S druge strane, ona posjeduje sirovu ljepotu plaža s kristalnim morem i snagu planina otisnutih na modrilu neba, obučenih u lisnate haljine hrasta i bora, s golim i sjajnim vrhuncima. Loza i masline posvuda. Polja kukuruza i suncokreta. Štandovi s voćem, povrćem, aromatičnim biljem i medom.
Albanija ima prekrasne plaže na 400 kilometara dugoj obali - 99% netaknuta ljudskim intervencijama, čarobne planine i riječne kanjone s 95% autentičnih riječnih tokova, savršenih za rafting i druge sporove na rijekama, 750 tisuća bunkera kao komunistička ostavština, od koji su danas mnogi preuređeni u muzeje i galerije
Izlazi na dva mora: Jonsko i Jadransko. Albanska jonska obala je poznata po čistom moru, jadranski dio po dugačkim pješčanim plažama. Čak 13,65% površine zemlje je pod nacionalnim parkovima kojih ima 15. Spoj planina i mora rijetko koja ostavlja ravnodušnim.
U sjeni turistički atraktivnijih susjeda na Mediteranu, Albanija pati i zbog slabe prometne povezanosti. U tekućoj godini se broj zračnih linija udvostručio, ali još uvijek veliki broj turista ovdje završi slučajno - na putu od Hrvatske prema Grčkoj
Od pada komunističkog režima u devedesetima, Albanija je prozapadnjački orijentirana, članica NATO-a i kandidat za EU. Iako se još uvijek bori s visokom stopom korupcije, sigurnost na albanskim ulicama je značajno porasla.
Prema Svjetskom indexu mira (Global Peace Index), Hrvatska spada među najmirnije zemlje na svijetu i nalazi se na visokom 15. mjestu. Albanija je na 41. mjestu, ali nemirnijima od nje se smatraju europske turističke zemlje Francuska, Turska i Cipar, kao i naši susjedi Crna Gora, Srbija i BiH.
Na listi percepcije sigurnosti, koja uzima u obzir zabrinutost za zdravlje, zbog vlastite sigurnosti, nasilja, okoliša i poslovanja, Albanija se nalazi na 83. mjestu, dok je Hrvatska na vrlo ugodnom 12. mjestu
No, ta slika bi se lako mogla promijeniti u idućim godinama, nastavi li Albanija bilježiti rast interesa turista i raditi na svom gostoprimstvu.
Albanija je trenutno možda i jedina destinacija u Europi koja je turistima pomalo mistična. Možda jedina država na europskom tlu neotkrivena i netaknuta u smislu masovnih turističkih migracija.
S oko 2 milijuna i 800 tisuća stanovnika, Albanija je u prvih šest mjeseci ove godine ugostila otprilike jednak broj stranaca koji su potrošili 64% više, nego u istom razdoblju lani, izvještava Banka Albanije. Čak i u usporedbi s 2019., priljev stranog novca je 32% veći.
Bez obzira na taj rezultat, Albanija još uvijek slovi za jeftinu destinaciju, i to je još jedan od razloga zbog kojih je toliko popularna u 2022.
Apartman za dvoje uz plažu se može pronaći po cijeni od 25 eura, ručak za dvoje košta 50-ak kuna, burek 6, kugla sladoleda 3, a kava 5 kuna
Turisti Albaniju opisuju kao rijetko autentično mjesto, možda posljednje takvo u Europi, a domaćine kao drage i gostoljubive. Hranu izvrsnom.
Ne sviđa im se odnos prema okolišu s mnoštvom smeća razbacanim posvuda, ponašanje u Albanaca prometu, javni prijevoz i homofobija.