Aktualno
12 39.9K

Akontacija za smještaj u turizmu – za i protiv

Najčešći razlog naplate akontacije u turizmu je rezervacija smještaja, odnosno osiguranje od nedolaska gosta. U srcu sezone, akontacija nam donekle jamči realizaciju rezervacija, no, je li ona neophodna za kvalitetno poslovanje?

Akontacija, kapara, avans, predujam ili polog, sve su to nazivi za akciju kojom gost potvrđuje svoju namjeru dolaska u našu destinaciju, odnosno rezervaciju smještajne jedinice. Akontacija za rezervaciju smještaja u turizmu uobičajena je na našim prostorima. Polog za rezervaciju apartmana, sobe ili kuće za odmor, naplaćuje se u iznosima od 10-30 posto od ukupne cijene smještaja i uglavnom se ne vraća u slučaju otkazivanja rezervacije. Polog može imati i drugačiju svrhu i u tom smislu postoji nekolicina razloga za i protiv takve vrste naplate.

ZA – Akontacija kao osiguranje od nedolaska gosta

Ovo je najčešći razlog naplate pologa u turizmu. Naš gost se iskrcava na kolodvoru, gužva je i mi kasnimo. U međuvremenu ga ljubazna bakica odvodi, rukom pod ruku, u svoju sobicu stotinjak metara dalje. Slične situacije su isključene ako je gost uplatio akontaciju za smještaj. No, i ako nismo tražili uplatu predujma za rezervaciju smještaja, opasnost od nedolaska gosta možemo svesti na minimum, uz pozitivnu komunikaciju s gostom putem elektroničke pošte kojom smo dogovorili svaki detalj i povjerenjem koje smo tako izgradili.

Ako naplaćujemo akontaciju za rezervaciju smještaja iz ovog razloga, dobro bi bilo ostaviti gostu mogućnost da odustane od rezervacije s povratom pologa u nekom razumnom roku. Primjerice, ako odustane 60 ili 30 dana i ranije, vratit ćemo polog. Jednako je i u slučaju kakve "više sile", obiteljske tragedije ili bolesti. Polog možemo vratiti u punom iznosu ili u određenom postotku. Važno je unaprijed obavijestiti gosta o uvjetima povrata pologa.
 

Pošteno je od iznajmljivača da, ako uspije iznajmiti termin nekom drugom, vrati polog gostu koji je otkazao rezervaciju, ili ga prebaci na rezervaciju za iduću godinu ako se gost slaže s takvim rješenjem

ZA – Akontacija kod zahtjevnije pripreme smještajne jedinice

Ovo je, također, jedan od načina osiguranja od nedolaska gosta. Primjerice, ako ne boravite u destinaciji u kojoj iznajmljujete apartman, sobu ili kuću za odmor, morate potrošiti vrijeme i novac kako biste pripremili smještaj za gosta, posebno ako je rezervacija u terminu izvan glavne sezone. Tada je preporučljivo naplatiti određeni postotak od ukupne cijene smještaja unaprijed.

ZA – Akontacija kao osiguranje od eventualne štete

Polog za smještaj u turizmu može biti osiguranje od nastanka štete ili otuđenja predmeta koji se nalaze u našem apartmanu, sobi ili kući za odmor. Velika je vjerojatnost da će gost biti pažljiviji prema našoj imovini ako zna da može ostati bez novca kojeg je uplatio kao akontaciju. Ipak, pažljivost gosta možemo izazvati i na druge načine. Dobro se dobrim vraća, stoga i mali znak dobrodošlice, ljubaznost i briga o gostu mogu biti učinkovitiji od prijetnje naplaćenom akontacijom.
 

Neki iznajmljivači naplaćuju polog za goste koji dolaze s kućnim ljubimcima. Ovakva akontacija je najčešće vraća nakon što se pri odjavi gosta utvrdi da u smještajnoj jedinici nije nastala nikakva šteta

PROTIV – Uzajamno nepovjerenje

Akontaciju najčešće tražimo kad gost po prvi put rezervira kod nas smještaj. Tako odašiljemo poruku gostu da nemamo povjerenja u njega. S druge strane, on se može osjećati kao da plaća `mačka u vreći´ jer svoje povjerenje u nas temelji isključivo na internetskoj prezentaciji našeg smještaja. Tako, već u početku, opominjemo turista da treba biti na oprezu, umjesto da pokušamo s njim ostvariti odnos uzajamnog povjerenja koje može biti ključno za ocjenu zadovoljstva gosta.

PROTIV – Polog može odbiti gosta

Plaćanje pologa može odbiti gosta koji nije odmah spreman odvojiti dio novca za odmor. S druge strane, nekim gostima će takvo definiranje plaćanja odgovarati! Postotni udio ukupnog troška smještaja unaprijed, najbliže je obročnom plaćanju koje inače nije uobičajeno za financiranje privatnog smještaja.

PROTIV – Dugoročno planiranje odmora je sve nepopularnije

Planiranje odmora više mjeseci unaprijed postaje sve rjeđe i stoga polog, kojim gost fiksira datum dolaska, može biti razlog zbog kojeg se neće odlučiti za rezerviranje smještaja gdje je akontacija obvezna.

Prema analizi Euromonitora iz 2011. godine, naplata bespovratnog pologa za privatan smještaj u turizmu u Hrvatskoj se smatra jednim od glavnih nedostataka domaće turističke prakse. Takvom stajalištu najviše pridonose trendovi u turizmu. Turističko tržište je sve življe i turisti sve kraće ostaju u jednoj destinaciji. Naplaćivanje pologa za dva ili tri noćenja, nema previše smisla jer se najčešće radi o malim iznosima. S druge strane sve više turista koristi jako kratak period rezervacije i last minute booking je sve češći.

Hoćete li se odlučiti za naplatu pologa ili ne, ovisi o vašim potrebama i specifičnostima vašeg poslovanja u turizmu. Kako god bilo, važno je da gosta unaprijed obavijestite o naplati akontacije za rezervaciju smještaja i uvjetima pod kojima se taj iznos vraća ili ne. Uzmite u obzir da se inozemne transakcije u bankama dodatno naplaćuju i da taj trošak u pravilu snosite vi. Prilikom naplate avansa, ne zaboravite gostu poslati potvrdu o uplaćenom iznosu. Povjerenje mora biti obostrano, a ključ svakog dobrog odnosa su kvalitetna komunikacija i povjerenje.
 
 
Tražite li akontaciju za rezervaciju smještaja u svojim jedinicama?
Da
Ne
Do Quizzes
 
 
 
 
 
 
Spremi

Dani hrvatskog turizma 2024. u Opatiji

​Snimanje apartmana dronom: 5 savjeta kako uz snimanje dronom do bolje popunjenosti smještaja

Turističke brojke u porastu, inflacija u padu

Otvorene prijave za Suncokret ruralnog turizma 2020.

Podaci eVisitora za srpanj: Pola milijuna noćenja manje, minuse bilježe sve primorske županije

Deklaracijom o hrvatskom prostoru arhitekti poručuju: “Stanje je alarmantno… Prostor se može potrošiti i prestati biti turistička atrakcija!”

Obiteljski smještaj se mora mijenjati kako bi imao važnu ulogu u pozicioniranju Hrvatske kao turistički atraktivne destinacije

Hoće li 2022. godina biti godina velikog oporavka globalnog turizma?

12 komentara Uključi se u raspravu
12.01.2016 13:25
E, draga moja gospodo, lako je tuđim lupati po koprivi, akontacija da, obavezno! Naplatiti cijeli iznos 8 dana prije dolaska jer, što mi vrijedi akontacija 100 Eur, a on rezervirao apartman dva tjedna i tek u subotu vidim da nema gostiju, kome da ga iznajmim, VAMA? Radim sam, bez agencija koje se naplate, a nas tko šiša!
Ružica - Šibenik 12.01.2016 17:41
Akontacija obavezno, više je onih koji rezerviraju na više mjesta i ne dođu i zato akontacija obavezno. Agencije to rade bolje, naplate odmah sve i manji im je rizik.
Lorana - Omiš 12.01.2016 19:13
Ne znam zasto bi netko odustao od omiljenog smjestaja jer mu pruzatelj usluge trazi akontaciju? Moja obitelj i ja idemo svake godine u omiljeno odmaraliste u Sloveniji gdje također placamo akontaciju i nije nam to nikada prestavljalo problem. Nego bas suprotno, sigurnost da cemo dobiti smjestaj.
Vesna - Crikvenica 12.01.2016 19:57
U cijelom svijetu postoji uplata depozita i to je legalno i po meni vrlo poslovno jer oni koji nisu ozbilnji kupci već unaprijed kalkuliraju o smanjenju cijene ili nešto slično nisu dobrodošli. Iznos upravo radi povjerenja može se ograničiti samo na deposit ili na uplatu 30 od cjelokupnog iznosa. Depozit je povratni i ujedno služi za naplatu eventualne štete i kao takav se zapravo najbolje pokazao jer gost tada cijeni davatelja usluge i pazi na stvari u apartmanu !
Darko - Pula 12.01.2016 22:16
Akontaciju uvijek i obvezno naplaćujemo kod svih prvih dolazaka, služi kao garancija od eventualnih šteta i ozbiljnosti gosta koji dolazi ali i nas iznajmljivača da i rezerviramo i čuvamo termin gostu. Aposlutno nikad nismo naplatili i tražili akontaciju nakon što su nam se gosti vraćali. Lijepo je napisao gosp.Ivan Kocić, što vam vrijedi akontacija od 100 Eura u srpnju ili kolovozu a vi čekate gosta koji nikada neće doći jer se možda jednostavno predomislio u posljednjem trenutku a kako vam nije uplatio ništa nema nikakve obveze niti javiti vam se da neće doći.
13.01.2016 13:56
Gledam ovaj palac dole tri puta, to je vjerovatno od nekoga tko se nikada nije bavio turizmom, HVALA !
Vesna - Punat 14.01.2016 10:24
Akontacija obvezatna jar je to i gostu jedna rata i u konačnici plaća smještaj u dvije rate.Moji gosti su više puta samoinicjativno poslali veću akontaciju iz upravo tih razloga.Naravno da sam imala i goste koji su se predomislili zadnji čas ali smo to uvjek riješili na obostrano zadovoljstvo.Našim stalnim gostima puštam na volju da sami odluče za akontaciju i u većini slučajeva akontaciju rado uplate upravo iz gore navedenih razloga.
Marija - Medulin 11.04.2016 10:59
Dobar dan! Molila bih ako bi mi Vi ili netko iz Vašeg tima mogao odgovoriti na neka pitanja koja me muče, vezano uz izdavanje računa. Ja sam mali i još novi iznajmljivač bez puno iskustva. Nisam u sustavu PDVa. Muče me neke nedoumice po pitanju pravilnog izdavanja računa, molim ako mi netko može dati konkretan odgovor sukladno našim zakonskim odredbama i propisma. Znam uglavnom sve o tome što račun mora sadržavati i koje su sve stavke obavezne. Ne znam sigurno da li račun mora biti izrađen elektronski te isprintan ili je dozvoljeno korištenje oni tvz. blok računa A6 iz narodnih novina. Da li postoji propis ili preporuka koju varijantu računa koristiti? Zanima me kako ispravno napisati/izdati račun slučaju koji navodim: -imam smještajnu jedinicu koju iznajmljujem uglavnom stranim gostima koji često žele odabrani smještaj rezervirati nekoliko tjedana ili čak mjeseci prije svog dolaska. -radi se usluzi iznajmljivanja apartmana/odnosno noćenja, bez uključenih obroka, hrane ili pića, a iznajmljivač nije u sustavu pdv-a Kako napisati ispravan račun u ovakvoj situaciji: -1.5. kontaktira me gost koji želi boraviti u mom apartmanu 7 dana u kolovozu 1.8.-8.8. -cijena jednog noćenja je npr.500 kn, znači ukupno 3500kn -da bi rezervacija bila obvezujuća za mene i za gosta, tražim uplatu pologa/depozita u iznos 30 od ukupnog iznosa, preostali iznos gost plaća prvi dan po dolasku -u ovom slučaju to iznosi depozit 1050kn i na dan dolaska 2450kn, ukupno 3500 za 7 noćenja -taj izračun šaljem gostu i on se slaže s time -gostu uplaćuje depozit na moj račun npr.4.5., ja potvrđujem da sam primla njegovu uplati po potrebi mu šaljem potvrdu o primljenoj uplati i time je moj apartman u tom terminu rezerviran za njega -znam da moram izdati račun na dan kad primim njegovu uplatu depozita, također na dan njegovog izlaska moram izdati račun za preostali iznos i te račune provesti kroz evidenciju prometa -nisam sigurna kako u ovom slučaju ispravno popuniti stavke na računu -ako se sve plaća npr. na dan dolaska = 7dana x cijena po danu/noćenju= ukupni iznos -ali u slučaju koji navodim ne znam kako to prikazati na dva računa za depozit i preostali iznos -u navedenom slučaju jednostavno ne znam što napraviti da sve bude pravilno ispunjeno i jasno prikazano Za gore navedeni primjer dobila sam neke proturječne informacije: - 1. prema jednoj čim primim novac za rezvervaciju apartmana na svoj račun moram izdati-napisati račun na taj iznos i sa datumom kad sam primila novac i sve upisati u knjigu prometa, gostu šaljem potvrdu o primljenom novcu i potvrdu rezervacije, kad gost stigne na odmor izdajem mu računa za preostali iznos -2. prema drugoj informaciji: ne smije se postupiti kao što je opisano u prethodnom odlomku. Druga informacija kaže da je dozvoljeno i u redu tražiti od gosta uplatu depozita u slučaju rane rezervacije, ali da se za uplatu
Cimerfraj.hr 11.04.2016 17:07
Poštovana gđo. Koren, to je dobro pitanje. Sve detalje oko toga kako treba izgledati račun možete pročitati u članku `Kako pravilno izdati račun za usluge smještaja?´ na našim stranicama na sljedećoj poveznici: http://www.apartmanija.hr/zajednica/propisi-i-zakoni/izdavanje-racuna-usluge-smjestaja. Račun može biti napisan rukom, blok-račun ili isprintan, važno je da sadrži sve propisane informacije. Što se tiče depozita, preporuka je da račun ipak izdate po dolasku gosta. Na tom računu upisujete dvije stavke: akontaciju s datumom uplate i ostatak. Zna se dogoditi da gost na vrijeme odustane te da mu morate vratiti depozit. U tom slučaju bi morali stornirati račun što je nepotrebna komplikacija. Ukoliko gost po plaćanju depozita, traži račun, utoliko mu možete izdati vaučer ili nekakvu drugu pisanu potvrdu da ste zaprimili novac unaprijed. U praksi su takvi slučajevi rijetki, dovoljno je gostu poslati potvrdu o zaprimljenoj uplati.
Lari - kali 17.07.2017 13:51
Iznajmio sam apartman preko trip advisora prvi put i za refundable demage deposit ostavio cijenu od 100€ kako su oni predlozili. Gosti su bili 10 dana i iznos koji su platili bio je 885€, ja sa od toga dobio 665€, 99€ je bio booking fee, a 100€ deposit. Da li imam pravo na povrat tih 100€? Puno hvala!
Aldin - Vrsi 16.06.2021 07:47
Da li privatni iznamljivači moraju ovjeriti račun pečatom? U pravilniku stoji da ne moramo imati pečat, ali na granicama prave probleme ako nije ovjeren pečatom za ulaske iz trećih zemalja. Jutros su mi vratili goste s granice.
Cimerfraj.hr 16.06.2021 12:33
Poštovani g. Aldin, ne, naši računi ne moraju biti ovjereni pečatom. Nismo smo dužni imati pečat niti izdati račun za akontaciju. Na stranicama MUP-a u odgovorima i pitanjima jasno piše da se za prelazak granice državljana trećih zemalja piše da potvrda o rezervaciji nije dovoljna, već da je potrebna i potvrda o uplati, ali da se priznaje i avansna uplata djela smještaja. Stoga je naše da izdamo voucher gostima, ali sam voucher nije dovoljan, već kao prilog bankovnoj potvrdi o uplati dijela ili pune cijene smještaja.
Odgovori
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Zašto svi idu u Hrvatsku?

Poziv članovima Zajednice iznajmljivača za sudjelovanje u on-line javnoj raspravi

Popularno: