Post sezona u Hrvatskoj je na razini rekordne 2019., neke su regije i oborile pretpandemijske rezultate. Najveći izazov u 2024. će biti ponuditi privlačan omjer cijena i kvalitete s posebnim naglaskom na turističku ponudu van sezone
Globalna industrija putovanja i turizma se suočava s novim izazovima. Prekomjerni turizam, klimatske promjene, visoke kamatne stope i inflacija, geopolitička nesigurnost, tek neki su od nepovoljnih utjecaja na turističku industriju i vruće teme ovogodišnjeg sajma Svjetsko tržište putovanja (World Travel Market - WTM), najutjecajnijeg turističkog događaja na svijetu, koji se upravo događa u Londonu.
Ti negativni trendovi ne sprječavaju turiste da odlaze na odmor, ali se vrsta i intenzitet potražnje mijenjaju - sve su popularnija organizirana putovanja u jeftinije destinacije. Paradoksalno, raste potražnja i za luksuznim aranžmanima pa se može reći da se turizam događa na dva suprotna kraja lepeze turističke ponude
Istraživanje WTM-a je otkrilo da "povoljni luksuz" postaje sve popularniji - unatoč pritisku na proračun mnogih turista. “Povoljni luksuz” nudi nove i jedinstvene doživljaje na odmoru po prihvatljivim cijenama. Primjer su organizirana putovanja u daleke destinacije i na druge kontinente s uključenim transportom, smještajem, izletima i jedinstvenim turama.
Izvještaj upozorava: "Potrošači koje gospodarski pad ne pogađa, vjerojatno će i dalje birati luksuzne destinacije. S druge strane, oni iz nižih prihodovnih skupina mogli bi sve više osjećati pad životnog standarda pa tražiti povoljnije opcije putovanja ili smanjiti svoja putovanja općenito."
Osobni raspoloživi dohodak prosječnog turista je pod pritiskom jer troškovi života rastu. Na turističku potražnju će utjecati i cijene goriva koje su značajno više nego na početku godine, što vrši pritisak na cijene zrakoplovnih karata. Industrija putovanja se i dalje suočava s geopolitičkim previranjima poput ruske invazije na Ukrajinu. Nedostatak radne snage pogađa mnoga tržišta jer su brojni radnici prešli u druge sektore tijekom pandemije.
Izvještaj ističe da "viši troškovi još uvijek nisu značajna prepreka rastu sektora jer su turisti voljni platiti više cijene” unatoč ovim problemima
Pametne turističke agencije bi mogle iskoristiti ovaj trend i priliku da turistima ponude savjete za putovanja kako bi dobili više za svoj novac, kroz fleksibilne cijene i datume ili odabir destinacija koje nude bolju vrijednost za novac.
Netom prije događanja u Londonu, UNWTO je objavio nove brojke, a brojke za Hrvatsku je izbacio i sustav eVisitor. Europa je gotovo dosegnula pretpandemijske rezultate. Za taj oporavak turizma su najzaslužnije mediteranske zemlje i destinacije s juga kontinenta. Među njima, kao zemlja s najbližim rezultatom onome iz 2019. je Hrvatska, uz Tursku, Albaniju i crnu Goru.
Niže cijene i povoljni tečajevi valuta potaknuli su oporavak turizma u destinacijama poput Turske i Bugarske, a visoku potražnju bilježe i Portugal i Španjolska kao popularne destinacije za organizirana putovanja
Oporavak europskog turizma su podržale Srbija (+15 %), Crna Gora (+14 %), Portugal (+11 %), Turska (+8 %), Malta i Grča (obje +7 %). Ipak, oko 65 % destinacija u Europi i dalje bilježi niže brojke nego prije pandemije, pri čemu je sporiji oporavak posebno vidljiv među istočnoeuropskim zemljama koje graniče s Rusijom i Ukrajinom, kao i onima koje su obično ovisne o ruskim putnicima. Baltičke zemlje zabilježile su najveći pad, uključujući Estoniju (-27 %), Latviju (-30 %) i Litvu (-33 %).
Hrvatska je 2019. godinu dostigla u post sezoni. U listopadu je 1,1 milijun turista ostvarilo 3,6 milijuna noćenja, što je 13% više dolazaka nego lani. Slične brojke smo imali prije pandemije. Kvarner ostvario bolje rezultate i u odnosu na pretpandemijski listopad.
Najviše je bilo domaćih gostiju, Nijemaca i Slovenaca, tim redoslijedom. Uočljiv je trend rezerviranja odmora izvan sezone kada su cijene niže. To je prilika da se rastereti sezona, umanje posljedice overturizma i pritiska na infrastrukturu u našim gardovima i mjestima tijekom sezone. Prilika je to za izgradnju cjelogodišnje turističke ponude koja neće ugrožavati kvalitetu života lokalnog stanovništva, već upravo suprotno - nuditi cjelogodišnja radna mjesta i ravnomjeran ekonomsku podršku stanovništvu.
Problem, dakle, nije u cijeni kugle sladoleda u sezoni, već je izazov u korigiranju cijena izvan sezone i u ponudi te iste kugle sladoleda (kao metafore) kada glavna turistička sezona mine
Proteklog vikenda, jedno naše primorsko mjesto zabilježilo je zavidan broj dolazaka. Gostiju je bilo iz Slovenije, Italije, čak i Norveške. Otvoreni restoran je bilo teško pronaći, radili su punom parom strani trgovački lanci.
"Lijepo je vrijeme, nema gužve, povoljne su cijene", kažu gosti. "Šteta je što mnoga mjesta ne rade."
U Dalmaciji se čak i smještajni objekti zatvore. Kada ćemo i da li ikada početi razmišljati van sezone?
"Peglanje" kartica je najpopularniji način plaćanja usluga u turizmu