Aktualno
8 28.1K

Zaključci javne rasprave o Pravilnicima o razvrstavanju i kategorizaciji u turizmu

Od 1. veljače do 1. ožujka, svi su iznajmljivači mogli sudjelovati u javnoj raspravi o prijedlozima izmjena i dopuna Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji u turizmu. Što se na on-line raspravi moglo pročitati i kakav je zaključak diskusije koja bi mogla utjecati na sve nas?

Početkom veljače smo uputili poziv svim članovima Zajednice iznajmljivača za sudjelovanje u javnoj raspravi, odnosno savjetovanju Ministarstva turizma sa zainteresiranom javnošću na stranicama e-Savjetovanja. Javna rasprava, u kojoj ste mogli komentirati nove prijedloge o izmjenama i dopunama Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji bila je otvorena do 1. ožujka. O čemu su se najviše vodile polemike, važne za privatne iznajmljivače, i koji su dijelovi novih pravilnika najviše sporni, doznajemo iz komentara iznajmljivača i strukovnih udruga koji su se uključili u raspravu.


Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji ugostiteljskih objekata iz skupine kampova

Prijedlog izmjena i dopuna ovog Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji kampova je izazvao najmanje polemika s tek dva komentara: jedan je upućen iz HGK, a drugi iz Istarske županije. Istrijani predlažu da se minimalna površina kampa smanji s 50 na 40 metara četvornih, te da se uvede nova kategorija `planinski kamp´ koji ne bi morao imati infrastrukturu za odlaganje te da se dozvoli dislociranom robinzonskom smještaju obavljanje usluga kampiranja.

Iz HGK stiže niz prijedloga, od kojih su možda najznačajniji prijedlog o razlikovanju malih i velikih kampova, ponajviše u smislu smanjenja obveznih uvjeta za male kampove gdje je pristup gostu personalniji i opušteniji.

Kod malih kampova bi ukinuli obvezu isticanja osvijetljenog plana na ulazu u kamp, s čime se slažu i Istrijani, jednako kao i obvezu mogućnosti plaćanja međunarodnim karticama. Za male kampove predlažu lakše obvezne uvjete što se tiče potrebnih slavina s toplom vodom, utičnica za električnu energiju, tuševa i zahodskih kabina u odnosu na broj smještajnih jedinica u kampu, s osvrtom na činjenicu da većina postojećih kampova neće moći zadovoljiti uvjete niti u najnižoj kategoriji od 2*.

Stavku o obvezi posjedovanja fax-uređaja iz HGK ocjenjuju besmislenom, s obzirom na zastarjelost takve vrste komunikacije, ali predlažu uvođenje obvezne wi-fi mreže u ponudu kampa, bilo kao o besplatnu uslugu ili uz naplatu.
 

Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu

Ovaj prijedlog Pravilnika je imao najviše osvrta, kritika i prijedloga, uz onaj da se u potpunosti izradi novi Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te da se ponovi javno savjetovanje ili uvede testno razdoblje. Najveća zamjerka novom Pravilniku je da dodatno komplicira postojeće zakonske regulative te da uvodi nove nelogičnosti. Primjećuje se da prijedlog nije izrađivan u suradnji sa strukom, već jednostrano u Ministarstvu turizma. Struka je svoj zadatak izrade mišljenja za ovu javnu raspravu odradila kroz niz rasprava i okruglih stolova u Zagrebu, Osijeku i Zadru, na kojima su sudjelovali predstavnici Kluba članova `Selo´, Sektora za turizam HGK, Eko Etno Grupe d.o.o., a pozivu na javnu raspravu su se odazvali i brojni drugi poduzetnici i poljoprivrednici, vlasnici poljoprivrednih gospodarstava.

Sporna je i terminologija te se traži preimenovanje iz obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava u samo poljoprivredna gospodarstva ili turistička poljoprivredna gospodarstva, uz zamjerku da se OPG-ovi ne bi trebali razlikovati od obrta i trgovačkih društava koji se bave poljoprivredom te pružanjem ugostiteljskih usluga. Ovdje je iznesen i pozamašan niz primjedbi na pojedinačne stavke Pravilnika: od neadekvatnih sanitarnih propisa do onih o obveznoj opremi spavaćih jedinca i kuhinje.


Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji ugostiteljskih objekata iz skupine ostali ugostiteljski objekti za smještaj

Ovaj Pravilnik se ponajviše odnosi na privatne iznajmljivače, pružatelje usluga smještaja u domaćinstvima, i ovdje donosi manje žučnu raspravu, ali jednako tako velik broj opaski.

Rasprava je započela o pojedinačnim odredbama koje su izgubile aktualnost, a koje još uvijek nalazimo u našim pravilnicima i zakonima. Primjerice, obveza fiksnog telefona se preporučuje zamijeniti obvezom wi-fi veze u apartmanima. Stalak za prtljagu koji je do sada bio obvezan, korisnicima je besmislen. Mijenjanje posteljine i obveza prihvata gosta se proporučuje primjenjivati `na zahtjev gosta´ jer današnji trendovi u turizmu iznimno cijene privatnost gosta pa takve odredbe koče razvoj domaće turističke ponude.

`Slika ili drugi ukrasni predmet nije potrebno da bude propisan jer je to stvar dobrog ukusa iznajmljivača´, jedan je od komentara Odbora za turizam iz Splita, na mnogobrojne uredbe postojećeg Pravilnika dvojbene koristi. Sa sličnim primjedbama se nadovezuje opširno mišljenje HGK koji predlaže da se Pravilnik uskladi s pravilnicima ostalih mediteranskih zemalja ili onih u EU. Navodi se primjer Švicarske, kao jedne od europskih turističkih velesila, gdje minimalni uvjeti propisuju da iznajmljivač odgovara na upite u roku od dva dana te da bude stalno dostupan na telefon.
 

Za razliku od švicarskih pravilnika, gdje se više pažnje posvećuje etici poslovanja iznajmljivača, domaćima se zamjeraju previše ˙kozmetičkih´ uredbi, poput obveznih tepiha, odredbi tipa `čist i bez znakova habanja´, broja kuka za odjeću i čaša po osobi, vrećica za higijenske uloške (zbilja, tko to zaista korist?!), suvišni znakovi `Ne smetaj!´ i pisaći pribor, itd.

Iz HGK ističu kako je kvalitetu smještaja potrebno ocjenjivati prema tržišnim parametrima, a ne zadovoljenjem tehničkih normi, npr. propisanim brojem kupaonica po modulu ili visinom pločica u kupaonici. Preporučuju posvećivanje više pažnje na usluge koje povećavaju zadovoljstvo gosta, za razliku od dosadašnjeg Pravilnika koji je u potpunosti usredotočen na materijalno stanje objekta. `Ono što ostaje u sjećanju je usluga i disponiranost domaćina, a ne opremljenost jedinice´, ističu.

Još je jedna stavka u kojoj se slažu gotovo svi – potrebno je objediniti sve objekte za smještaj, odnosno, ukinuti razliku između postojećih i novih objekata za iznajmljivanje. Razlike u kategorizaciji ove dvije vrste (uvjetno rečeno) objekata su ogromne, a na tržištu su svi objekti jednaki. Gost od smještaja s 3* ima ista očekivanja i teško je objasniti razlike koje propisuje dosadašnji Pravilnik čime se dovode u nepovoljniji položaj vlasnici `novih´ objekata koji moraju zadovoljiti rigoroznije uvjete.
 

´Jesmo li išta pametniji?´

Prema svemu navedenom, možemo zaključiti da je Javni poziv na raspravu o prijedlozima izmjene i dopune postojećih Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji, imao solidan odaziv. Na raspravi su se našli komentari i mišljenja koji su velikim dijelom produkt sustavnog promišljanja i udruženih analiza strukovnih udruga i subjekata s područja iznajmljivanja, odnosno turizma. Svako pojedinačno mišljenje, također je važno u formulaciji konačnog kritičkog osvrta na postojeće pravilnike.

Glavni zaključak je nedostatak suradnje legislative i struke te neusklađenost sa zahtjevima suvremenog tržišta i propisima susjednih zemalja. Ni jedan pravilnik ne sadrži odredbe za zaštitu imovine iznajmljivača smještaja niti se definira pomoć iznajmljivačima u tumačenju i ispunjavanju traženih uvjeta. Previše je besmislenih tehničkih zahtjeva, a premalo brige o zadovoljstvu gosta, kao i o zaštiti iznajmljivača. Rasprava je otvorila ta i brojna duga pitanja koja su važna za razvoj domaćeg turističkog tržišta. Teško je procijeniti koliki će utjecaj rasprava imati na konačne nacrte pravilnika, ali je sigurno da su ljudi iz struke i prakse ovdje iznijeli argumentirane opaske na postojeće uredbe koje će biti teško zaobići.

Napomena: Uz navedene rasprave, raspisan je bio i poziv na javnu raspravu o Pravilniku o razvrstavanju, kategorizaciji i posebnim standardima ugostiteljskih objekata iz skupine Hoteli, a sve rasprave i komentare možete detaljno proučiti na sljedećoj poveznici: https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/Dashboard.
Spremi

Novi Pravilnik o turističkoj članarini - još jedno povećanje davanja privatnih iznajmljivača?

Pozitivna komunikacija - ključ uspjeha u turizmu

8 jednostavnih rješenja: Kako vizualno povećati sobu, studio ili apartman?

Online plaćanje smještaja: Top 5 payment gateway sistema u Hrvatskoj

​5 savjeta za samostalno čišćenje tapecirane stolice u vlastitom domu

Kako do potpora turističkim projektima za privatne iznajmljivače

Pripreme apartmana za zimu – selidba kućnih biljaka

​Troše li stariji turisti više novca na putovanja od mlađih generacija turista?

8 komentara Uključi se u raspravu
15.03.2016 12:14
Nešto mi nije jasno. Poslali ste mi dopis 19.02.2016 sa podebljanim naslovom Ukinuta obveza energ. certifikata. A sada šaljete nonšalantno obavjest da je obavezan taj certifikat. I sve se to provuklo bez talasanja. Tko je tu lud? Recite je li, ili nije obavezan taj certifikat? Zašto nije najavljen uglas kao onaj u vezi ukinuća?
Cimerfraj.hr 15.03.2016 12:48
Poštovani g. Tomić, kad pišemo o zakonima i propisima, referiramo se na važeće uredbe koje su objavljene u Narodnim novinama i na stranicama nadležnih ministarstava. Sukladno tome, obavještavamo naše članove o eventualnim promjenama propisa. Što se tiče energetskog certifikata, još je na snazi Pravilnik o energetskom pregledu zgrade i energetskom certificiranju, gdje je u članku 6., stavak 2., definirana obveza izrade certifikata i za stanove, apartmane i kuće za odmor u kojima se pruža ugostiteljska usluga smještaja, nakon 1. siječnja 2016.

Novi ministri turizma i graditeljstva usuglasili su se oko brisanja spornog stavka te je postupak ukidanja obveze energetskog certificiranja za iznajmljivače u turizmu u proceduri. S obzirom na to da taj proces još nije završen niti je sporna obveza službeno ukinuta, takvu obavijest niste mogli dobiti s adrese Zajednice iznajmljivača.

U svakom slučaju, kao naš član, bit ćete pravodobno obaviješteni o svim izmjenama važećih propisa.
Drago - Slano 16.03.2016 09:59
S obzirom da, kako izgleda, obveza energ.cert. neće biti potrebna za apartmane koji se iznajmljuju turistima, mislim da bi na redu bile naljepnica o zabrani točenja alkohola mlađima od 18 i evakuaciski plan. Nepotrebno. Pogotovo za iznajmljivače koji ne poslužuju hranu u svom objektu. Ako sam u krivu i da je naljepnica ipak potrebita, onda smatram da bi bilo potrebito i puno sličnih naljepnica za one ispod 18, ali i iznad 18. Naravno, sljedeća obveza je evakuacijski plan. Npr. apartman u prizemlju obiteljske kuće ima dvoja vrata, jedna ulazna i do njih balkonska vrata za izaći u dvorište, vrt ili na terasu. Pored tih izlaznih vrata na zidu mora visiti evakuacijski plan da gost u nedaj Bože nekoj situaciji prvo stane ispred evakuacijskog plana, pročita simbole, shvati sve i prepozna da je na pravom mjestu i da mora izaći vani na baš ta vrata !!!! Što Vam se čini ? Potreba ili ne ? Druga je stvar s velikim objektima s masu hodnika, npr. hotelima i slično.
Mirko - Vrsi Mulo 01.05.2016 16:26
Dragane, potpuno se slažem. Ponekad se čini da tamo sjedi neko kome je zadatak da izmišlja razne besmislene stvari koje nama mogu samo zagorčati život. Apartman koji ima jedna ili dvoje vrata ne treba plan za evakuaciju. Ili izađi na vrata, ili skači kroz prozor ako nije visoko. Ako roditelj dovede svoje maloljetno dijete na odmor, valjda će on voditi računa da li mu dijete pije i koliko i što. Ja bih trebao paziti i upozoriti da ne smetaju drugim gostima i susjedima. Slično je i sa energetskim certifikatom. Ti isti koji to izmišljaju bi trebali na jednom mjestu objaviti sve važeće propise, sve zahtjeve i obveze prema inspekciji, osim e-Visitora objaviti i omogućiti na stranicama Ministarstva da svi možemo voditi kompletnu potrebnu dokumentaciju, a ne samo popis gostiju izdavanje računa, popis gostiju, knjiga prometa, prijava gosta, TZ obrazac, primjer računa, kućnog reda i sl.. Cilj inspektora ne bi smio biti samo utjerivanje straha i pisanje kazni, već i pomoć isavjetovanje.
Odgovori
Nilda - Split 19.03.2016 16:10
Posjedujem apartman koji nema ni 40 metara kvadratnih u zgradi s još 2 takova stana koji nisu u mome vlasništvu. Zgrada nije etažirana jer se radi o starogradnji u blizini centra Splita koja spada pod zakon o zaštiti spomenika. Trebam li imati ili ne energetski certifikat? Plan evakuacije mi se također čini besmislenim s obzirom činjenicu da postoji samo jedan mali hodnik iz kojeg se ulazi u sve prostorije stana.
Cimerfraj.hr 22.03.2016 10:34
Poštovana g. Sabjan, prema najavama aktualnih ministara turizma i graditeljstva, u proceduri je brisanje odredbe koja obvezuje iznajmljivače na izradu energetskog certifikata, što znači da će obveza energetskog certificiranja za iznajmljivače u turizmu uskoro vjerojatno biti ukinuta.

Što se tiče plana evakuacije, obveza je za sad jasna. Dobro je što takav plan možete doslovno nacrtati rukom, a primjer plana pogledajte u tablici na sljedećoj poveznici:

Obavezna oprema apartmana.
Filip - Biograd na Moru 09.04.2016 17:39
Hoće li se na kraju vratiti u Pravilnik objekti za robinzonski turizam? Sve je više gostiju koji traže neobične uvjete za smještaj i mini kampove, glamping i sl.?
Cimerfraj.hr 11.04.2016 14:48
Poštovana gđo. Đinđić, objekti za robinzonski turizam uvršteni su u Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji ugostiteljskih objekata iz skupine ostali ugostiteljski objekti za smještaj. Ovdje su u prilogu IV. propisani uvjeti za objekt za robinzonski turizam. Na javnoj raspravi, o kojoj je riječ u članku gore, bilo je nekoliko prijedloga vezanih uz uredbe o robinzonskim turizmu, a izvješće koje je objavljeno u međuvremenu, potvrđuje da su ti prijedlozi ili prihvaćeni ili uzeti na razmatranje. Jedan od prihvaćenih je: `Robinzonskom smještaju koji je dislociran i udaljen od kampova potrebno je dozvoliti vršenje usluge kampiranja ili otvoriti novu kategoriju planinski kamp koji može vršiti usluge kampiranja bez infrastrukture.´ Ova uredba bi se mogla primijeniti na glamping ili mini-kampove koje navodite. Kada će točno Pravilnici biti objavljeni i stupiti na snagu, ne znamo, no, nema razloga da robinzonski smještaj ne bude adekvatno definiran u skladu s postojećim trendovima u turizmu
Slažeš se...ili ne? - uključi se u raspravu
Pročitajte još:

Pripreme za sezonu: Male tajne velikih domaćina

Kako privatni iznajmljivači mogu doprinijeti razvoju kulturnog turizma?

Popularno: