Wellness turizam je sve popularniji, a današnji wellness turisti ne traže univerzalne hotelske pakete, već različite prilike za opuštanje, brigu o svom zdravlju i uživanje u rekreativnim aktivnostima u destinaciji.
Kada čujemo pojam "wellness turizam", najčešće zamišljamo hotelske bazene i saune, masaže i spa pakete, koji nisu dostupni u obiteljskom smještaju. No, traže li suvremeni wellness turisti samo programiranu ponudu hotela ili wellness danas ima ponešto drugačije značenje? Što je točno wellness turizam?
Wellness doslovno znači dobro zdravlje. Potencijalu zdravstvenog turizma u Hrvatskoj posvećeno je mnogo konferencija i foruma, analiza i strategija. Povijest turizma nas uči da je zdravstveni turizam preteča svih drugih oblika turizma na našim područjima, još od vremena rimskih termi u Kontinetalnoj Hrvatskoj pa do prvih liječilišta na Kvarneru s kraja 19. stoljeća.
Popularnost zdravstvenog turizma ne jenjava - stresni mjeseci pandemije pretvaraju se u godine, a putovanje, možda više nego ikada ranije, iscjeljuje, dopušta nam da zaboravimo dane obilježene mjerama ograničenja kretanja i konzumiranja aktivnosti koje najviše volimo. Sve više pažnje poklanjamo prirodi i sve više brinemo o svojoj fizičkoj spremnosti, imunitetu, zdravlju tijela i duha općenito.
Iako već samo putovanje liječi, od putovanja očekujemo sve više - istraživanja pokazuju da turisti sve više traže različite rekreativne i wellness sadržaje u danima svog odmora, na svojim izletima i putovanjima
Zdravstveni turizam, u osnovi, dijelimo na medicinski i wellness turizam. Ovaj posljednji opet možemo podijeliti na onu vrstu wellness turizma koja uključuje medicinski pristup i wellness s neformalnim oblicima brige o svojem psiho-fizičkom stanju.
Dok medicinski wellness turizam programira slobodno vrijeme turista u suradnji s liječnicima, nutricionistima, terapeutima i psiholozima, neformalni wellness turizam nudi različite wellness i spa proizvode i usluge kao mogućnosti korištenja turistima na odmoru. Upravo u toj maloj niši, prilika je obiteljskog smještaja za kreiranje drugačijih turističkih proizvoda i pokušaj produljenja kratke turističke sezone.
Ta niša, ma koliko bila mala, nije toliko mala da bi značila male prihode. Wellness turisti troše više od većine drugih putnika namjernika, a interes samo raste. Poslovni dnevnik, u tekstu objavljenom u srpnju 2021., navodi kako medicinski wellness bilježi rast od 15 do 20% na globalnoj razini, uz prosječnu dnevnu potršnju od 149 eura. Skift procjenjuje da globalno tržište wellnessa vrijedi 1,5 milijardi dolara i da raste 5 do 10 posto godišnje. Čak 71% ispitanih putnika u tom istraživanju provjerava kakve spa i wellness usluge može iskusiti u destinaciji koju namjerava posjetiti.
Prema studiji GWI iz 2018., strani wellness turisti troše 53% više od prosječnog turista, dok domaći wellness turisti potroše čak 178% više
Unatoč višoj potrošnji, wellness nije rezerviran samo za imućne turiste. Danas ga najviše konzumiraju visokoobrazovani pojedinci u dobi između 30 i 60 godina srednjih platežnih moći, ali i grupe gostiju na koorporacijskim putovanjima ili obiteljskim okupljanjima.
I dok ljeti ne moramo brinuti o relaksaciji svojih gostiju koji dolaze uživati u suncu i moru, prva bura kolovoška otpuše te motive za posjet Hrvatskoj, a na nama je da stvorimo turističke proizvode koji će biti dovoljno atraktivni za posjet i u listopadu, studenom, pa čak i u siječnju - wellness turizam je možda prilika za to.
Wellness putovanja nisu posljedica pandemije - oduvijek su ljudi putovali da bi se relaksirali i odvojili vrijeme za brigu o sebi. Već smo spomenuli Rimljane koji su posjećivali terme, a putovanja zbog posjeta termalnim izvorima s ljekovitim vodama i blatom svojstvena su i mnogim drugim narodima Europe i Azije. Glavni motiv wellness turizama jednak je i danas, ali više nije važno odredište niti nudi li destinacija kakve toplice ili kakav poznati wellness proizvod.
Suvremeni wellness turizam ne odlikuje univerzalna potražnja - mnogo je različitih aktivnosti, sadržaja i karakteristika destinacije koje wellness turisti traže na svom putovanju
Skift je proveo anketu u kojoj su turisti odabirali wellness programe i aktivnosti koje bi rado doživjeli na svom putovanju. Danas wellness svakome znači nešto drugo, ali najviše turista je odabiralo redom:
Tečaj zdrave kuhinje - 44%
Volontiranje (volonturizam) - 40%
Fitness program - 40%
Promatranje zvijezda - 39%
Duhovna obnova - 31%
Art terapija - 29%
Joga satovi - 27%
Iscjeljivanje zvukom - 26%
Digitalna detoksikacija - 20%
Eksperimentalne terapije - kanabis i VR - 15%
Meditacija - 11%
Paleta turističkih proizvoda koji pružaju turistima priliku za “osvježavanje” uma i tijela je šira od navedenih i mogućnosti se brojne, s obzirom na količinu negativnih i stresnih situacija s kojima se suočavamo u svakodnevnom životu. Putovanje kao prilika za poboljšanje kvalitete života, iskušavanje zdravih navika i isključivanje nezdravih utjecaja, sve je to wellness turizam.
Mnoga domaćinstva se odlučuju na proširenje ponude smještaja uvođenjem dodatnih pogodnosti koje su namijenjene wellness i spa doživljajima. Vruće kade pored objekta, ugradnja sauna, mini teretane i prostorije za vježbanje - sve češće ih nalazimo u domaćoj smještajnoj ponudi.
No, takvi dodaci ponudi smještaja traže nemala ulaganja na koja nismo svi spremni niti imamo takve mogućnosti razvoja kvalitete smještajne ponude. Ponekad jednostavno nemamo dodatnog prostora ili se wellness dodaci ne nalaze visoko na listi prioriteta ulaganja u smještajnu ponudu.
Dobra vijest je da nije nužno utrošiti novac u proširenje ponude.
Vlastitu ponudu smještaja možemo proširiti i umrežavanjem, odnosno, ostvarivanjem suradnje s lokalnim pružateljima wellness usluga
Joga tečaj za naše goste, tečaj masaže, vođeni trening u lokalnoj teretani ili sportskoj dvorani, nutricionistički savjeti, zdrava prehrana u lokalnom restoranu i slične pogodnosti uz smještaj, po povoljnijim cijenama ili uračunati u cijenu smještaja - mogu biti način za privlačenje gostiju u manje popularnim mjesecima u godini i prilika za zaradu, kako nama u obiteljskom smještaju, tako i lokalnim poduzetnicima s kojima surađujemo.
“Lako ću napuniti sedmi i osmi mjesec, to nije problem”, kaže Žana koja iznajmljuje obiteljski smještaj na jednom našem malom otoku. “Cilj mi je imati goste i u četvrtom i u jedanaestom mjesecu.” Da bi došla do tog cilja, Žana se odlučila na suradnju s lokalnom učiteljicom joge. “Snimamo video kojeg planiramo lansirati poslije nove godine. Četvrti je već dovoljno topao, vrijeme zna biti varljivo, ali proljeće na otoku je iscjeljujuće samo po sebi, a tišina je neprocjenjiva. Pokušat ćemo u turistički proizvod zapakirati i tu tišinu”, smije se Žana, iako misli sasvim ozbiljno i vjeruje da će iduću sezoinu imati goste već u travnju, što na otocima nije čest slučaj.
Digitalni detox i tišina, uz nekakav rekreativni sadržaj, već mogu biti temelj wellness turističke ponude u mnogim našim ruralnim sredinama. Na stranicama za oglašavanje wellness smještaja, gosti mogu odabrati lokalne značajke koje su im važne kod odabira destinacije u kojoj se smještaj nalazi. Neke od njih su nisko zagađenje zraka, blizina lokacija pod UNESCO zaštitom, planinarenje, kajakarenje, biciklističke staze, penjanje, ronjenje, pet friendly, blizina prirodnih rezervata, prostor za vježbanje, teretana, joga satovi i slično. Sve to imamo, zar ne?
Pa onda zašto samo čekati da gosti dođu, zašto se ne potruditi pa im ponuditi, zapravo, ono što traže i što može lako postati motiv za posjet izvan glavne sezone? I zato, ako već nismo, vrijeme je da razmislimo o mogućnostima wellness nadogradnje ponude smještaja.